woensdag 20 maart 2019

20 maart 2019

Dag van:
Kleindochter Luna is 7....
Afgelop weekend gevierd maar nu echt jarig.....
Ik zing mijn app verjaardagslied.... en stuur mijn kaart....
Lieve jongste kleindochter.... zo sterk in haar schoenen staand..... kleine doorzetter....
Gefeliciteerd....
Een dametje
Met een kop erop
En zit het niet mee dan zoek je
Weer moed in elk klein hoekje
Met knutselgrage vingertjes
Maak je glittermooie dingetjes
Zo lief en zo aardig
En altijd hulpvaardig
Zeker van je zaak
Ben jij maar al te vaak
En dat zorgt lieve schat
Dat ongeacht wat
Je altijd weer doorgaat
Wat er ook in je weg staat
Zeven jaar liefde... lieve schat
Laat jij ze maar een poepie ruiken
Want als eentje dat kan, dan ben jij dat!!!!
Dan zit heet mini feestje erop...
Oma wordt weer juf....
Juf.... mijn papa heeft bloed....
Juf.... ik ben gevallen....
Juf... mijn beker lekt....
Juf... oma komt straks. ..
Juf... ik heb mandarijn..... ik wil banaan...
Juf.... komt de brandweer zo....?
BAM..... stille...... de brandweer.... de brandweer.... oh ja de brandweer komt....
Van... kwart voor 9 en het is hoogtij ofwel spitsuur in de klas....
Ze willen allemaal hun verhaal doen....
Ze willen allemaal hulp....
Ze willen allemaal aandacht...
Niet een voor een maar allemaal tegelijk....
Tot dat ene magische woord valt....(waarom had ik het zelf niet kunnen verzinnen?)....
De brandweer komt....
En als dan om 9.00 uur door de school intercom schalt dat de brandweer is gearriveerd,  staat de klas op stelten....
Van... ho jongens... rustig aan.... wij zijn nog niet aan de beurt....
Mijn gast leerling van vandaag vindt het maar niks....
Mijn leerlingen binnen autistisch spectrum hebben er ook moeite mee.... onverwachtse dingen .... een dag anders dan anders.....bah....
Maar de andere joelen en roepen en springen...
Laten we eerst maar eens gaan gymmen ....
Van... in de kring daarna hebben we het er nog even over...
Een filmpje van Ernst en Bobbie over brand aan de waslijn, maakt de tongen los....
Vuur is au..... brand is gevaarlijk....
De brandweer helpt ook katjes....
Ze hebben al veel opgestoken de afgelopen dagen...
Van.... en dan is het zover...
Een aantal tegenstribbelende kids... bang voor de taduu taduu (sirene) die niet aanstaat....
Wel zien we in de verte de blauwe zwaailichten...
Oooooh....aaaaah....
En ook ik vind het indrukwekkend zo'n grote brandweerwagen met al dat licht van dichtbij....
De kinderen mogen blussen....
Ze blussen pionnen omver en de kunstwerken voor de school schoon (daar gaat de verf).....
Ze mogen in de wagen.... om de wagen... brandweermannen handjes geven...
En dan is het alweer voorbij....
De spanning valt eraf....
Van.... heel intensief werken ze even later aan het inkleuren en beplakken van de wagen die ze net dichtbij zagen....
En ik plak hun foto als brandweerman/ vrouw met brandslang, die zojuist maakte,  ernaast...
Wauw.... wat een ochtend. ...
Van... ook de papa's en mama's reageren massaal op de foto's en het dag verslag..
De rode konen van hun enthousiast thuis gekomen kinderen krijgen een verhaal. ....
En wij juffen hebben het weer overleefd....
En vonden het eigenlijk zelf ook wel super.....
Van.... nog wat andere collega's helpen en de nodige schriftelijke rompslomp...
Dan kan ik om 4 uur naar huis....
Zal ik nog even naar de wereldwinkel in Elst  voor een cadeau voor Willem...?
Dan moet ik wel de andere kant op...
Ja.... nee... ja.... nee... toch ja....
Van..... dan de enorme file zien... en direct spijt hebben....
Temeer omdat ik direct bij het draaien van het stuur richting file.... ik kan geen andere kant op namelijk.... een ander ingeving krijg....
Nou ja... pech.... foute gok... verkeerde keus.... dan vrijdag maar regelen....
Want.... de boodschappen moeten gedaan... ik voel een bloedsuiker dip aankomen.... en we moeten nog stemmen vandaag. ..
Van. . ik kies voor een cholesterol verlagende Thaise groente schotel met speld quinoa rijst.... met van alles en nog wat....
Ik verwen de honden met botten in de winkelkar en de kat met kaas snacks en katten kruid....
Mezelf geef ik een zakje amandelen en een flesje aloedrank om de dip weg te krijgen....
Niks gegeten en te weinig gedronken vandaag.... eigen schuld dikke bult.....
Van.... eten.... zeg maar smullen....
Volgens Willem mag ik dit morgen weer maken....
En dan hup de politiek in....
Ik hou ervan....
Ik schrijf er nooit over omdat ik vind dat niemand mijn stem hoeft te weten....
Omdat beeldvorming een raar fenomeen is.... waar je ten onrechte op afgerekend kan worden of in een hokje kan worden gezet....
En vooral omdat ik vind dat als je in het onderwijs zit..... je er al helemaal niet mee te koop moet lopen....
Behalve. .....
Behalve dan dat ik altijd zal blijven vechten tegen discriminatie en racisme, vóór respect  en
dus wel hardop zeg dat ik geen Wilders of Baudet fan ben....
Dat neemt echter niet weg dat ik geniet van politiek... van de debatten... de discussies. . het politieke spel....
Genoten heb ik van het verkiezingsdebat.....en de politieke discussies in praatprogramma....
Dat geroer in mezelf waar ik het wel en niet mee eens ben....
Die weegschaal die dan overhelt....
En dan die twijfel toch weer vlak voor dat stemlokaal.... in het stemhokje.... en dan toch die keuze die je van te voren had bedacht.... die de stemwijzer je aanraadde.... of op de valreep toch nog switchen....
Van... en dan na stemmen.... als de stemlokalen om negen uur sluiten,  languit voor de tv de exitpolls  en uitslagen bekijken..... het commentaar... de reacties....
Ik ben dus onder de politieke pannen vanavond. ...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten