vrijdag 10 maart 2023

10 maart 2023


Dag van:
Geslapen heb ik.....
Ik geloof dat ik wel vier weken slaap tekort heb ingehaald......
En nog had ik zo'n gevoel van 'laat me maar liggen'.....
Niet gedaan hoor....
Al moet ik zeggen dat de deprimerende regen dat er niet gemakkelijker op maakte...
Grappig dat de eendjes en vogeltjes zich daar niets van aantrekken...
Ze vliegen toch wel....
Ze komen toch wel eten halen....
Maar misschien vergis ik me daar wel in hoor....
Misschien stonden zij ook wel met een blèg gevoel op.....maar hadden zoiets als ik.....dat je toch gewoon je boodschappen moet doen en eruit moet....regen of geen regen.....
De honden liggen tenslotte ook nat en 
wel gewoon op het parket te slapen....
Dat het vrouwtje zich aan de natte plekken op de vloer ergert schijnt ze niet te boeien....
Ze zijn uit geweest, hebben hard gerend en stokken gesjouwd, de buik vol dus nu, nat vacht of niet, slapen geblazen....
Willem kijkt Luther op Netflix, ons bevriende dominee stel heeft eindelijk hun visum voor Israël in de pocket en zijn in de zevende hemel, de poezen liggen in hun mandjes.....mijn jeuk is een stuk minder....er heerst serene rust in en om huis.....
Behalve dan dat op de televisie het geweld de overhand heeft....
Maar zelfs dat kan ik nu hebben.....

Wist ik echter veel dat het nog erger kon

met dat weer vandaag....
Ik had nog niet eens de apps vol filmpjes en foto's gezien van mijn kleinkinderen die in de sneeuw aan het spelen waren en sneeuwballen gooiden....
Kleinkinderen met van die heerlijk warme mutsen op en sjaals om waartussen twee oh zo prachtige rode wangen gloeiden van sneeuw en kou....
Welnee, wist ik veel....
Ik was op weg naar de Action......
Nu de jeuk zakt en de laatste kuur achter de rug is, wil ik zeker weten dat alle ALLE schurft beestjes ons huis uit zijn....
Heb ik al een nieuwe bank, drie nieuwe hoeslakens en dekbed hoezen, vandaag wil ik ook nieuwe kussens.....
Spiksplinternieuwe..... met de fabriekslucht er nog aan.....
Geen enkel risico meer hier in huis.....

Ik kijk nog op mijn thermometer in de auto....
Twee graden.....we gaan de goede kant op....
Ik haal mijn kussens, ook twee nieuwe voor op de nieuwe bank en twee grote bakken om de zooi onder de logeerhoogslaper nu eens netjes op te kunnen bergen....
Ik loop naar buiten en krijg nou wat .... SNEEUW!!.....
En niet zo'n beetje sneeuw ook....
Nochtans blijft de sneeuw niet liggen, maar laat ik maar maken dat ik thuis kom want aan gladheid heb ik een pokkehekel....

Ik breng de kar terug....start mijn peugeottertje....en wat zegt de thermometer die tegelijkertijd met het handrem lichtje en de airbag lampjes in beeld verschijnt....?
Nul graden....
In dat kwartiertje dat ik dus in de Action was is het maar liefst twee graden gezakt door die ellendige sneeuw...
En mijn ramen beslaan als een gek van de kou die op de nog warme ramen slaat....
Dat is dus het moment dat ik berichtjes van mijn kleinkinderen zie....

Ik gun het ze hoor....deze onverwachtse sneeuwpret....maar laat het alsjeblieft kort duren....
Het mag dan in het noorden blijven liggen maar liever niet hier....
De sneeuw lijkt door mijn voorruit te willen vliegen als ik begin te rijden....
Grote witte vlokken vliegen op me af....

Nu alleen nog even snel brood halen voor Willem...
Ja, ja Willem....ongesneden....en diep donkerbruin....
Het meisje bij de service balie staat te vernikkelen....
Deur open, wind erin, sneeuw erin, deur dicht.....en weer open....
Hier wil je nu niet staan met dit weer....
Ik wens haar maar sterkte voor de rest van de dag....

Thuis is het behaaglijk....

Ik heb met Willem en vooral met de nog niet eens opgedroogde honden te doen dat zij er nu weer uit moeten....
Maar als ik de honden naar de sneeuw die happen zie ik al dat zij er een stuk minder moeite mee hebben dan de dik ingepakte Willem met z'n muts op en wanten aan....
Laat ik maar aan het koken beginnen...
Zolang Willems maag gestild wordt verzacht dat alle leed....

En het werkt...
Hij komt thuis, krijgt zijn bord op schoot en is alles wat kou, sneeuw en nat heet vergeten.....
Meneer heeft er alleen niet genoeg aan vindt hij....

"Wil jij nog wat lekkers" probeert hij....
Nee joh, ik zit vol... ik heb je zelfs mijn restant gegeven.....
"De kaas is op", gooit jij het over een andere boeg....
Och joh....dat is vervelend...dan moet je er zeker nog even uit naar de winkel....
"Ja, eigenlijk wel"....
Weet je wat Willem, dan zou ik meteen wat kippenvleugels voor jezelf meenemen.... da's zo lekker vanavond voor bij de tv....
(Grijns van oor tot oor).....
"Ja zoiets had ik ook al bedacht".....
En dus rijdt meneer naar de winkel voor zijn kaas en kippenvleugeltjes.....
Die hij meteen om acht uur als 'de verraders' begint in de airfryer mikt.....
"Ach......in het eten van vanavond zaten toch niet veel calorieën toch?"....
"En volgens mij zit ik nog wel op dieet schema, ik kom niet aan een ik val niet af....maar ik heb ook nog niet meer op de weegschaal gestaan".....
Ik zeg niks....
Ik denk alleen aan al die olijfolie die erin zat....
Maar....ik zeg niks.....
Dat laat ik aan 'de verraders' over.....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten