zaterdag 25 maart 2023

25 maart 2023


Dag van:
Geen rust dit weekend....maar dat wist ik van te voren....
Vandaag luna's feestje....
En wat duim ik dat ze zich vandaag een beetje meer jarig voelt dan afgelopen maandag....
Ik weet zelf nog zo goed dat, toen ik zo oud was als zij, ik op een dertiende mei wakker werd en ineens die kriebels in mijn buik niet meer had....dat ultieme jarig zijn gevoel zeg maar....
Teneergeslagen was ik, en de hele dag op zoek naar dat jarig zijn gevoel van weleer....
Ik heb het nooit meer teruggevonden....
En maandag vertelde Luna aan mama dat ze haar jarig gevoel kwijt was....
Het voelt zo minder mama, zo anders....
Als oma wil je er dan wel alles aan doen om dat terug te toveren terwijl je oma zijn ervaring je ook vertelt hoe het werkelijk zit....dat het niet meer terugkomt....
Maar een feestje gaan we er van maken vandaag oh zo ....

Willem heeft eerst nog wat kerkelijk werk

maar rond de klok van twee vertrekken we dan toch...
Blijven we lekker vanavond wat langer daar.....

Ja, ja.....so far so good....
De Pokemon tas mét zeldzame Pokemon kaarten en een Pokemon tijdschrift en de financiële cadeau enveloppe netjes ingepakt op de achterbank....
A15, de saaiste snelweg die we kennen, verloopt vlekkeloos...
Nou ja......de rukwinden trekken af en toe flink aan het stuur en de ruitenwissers draaien overuren op de snelste stand....maar we rijden...
Dan de A2 op, met nu af en toe een zonnetje en dan weer een zwarte lucht met inhoud.....
Maar de afwisseling bevalt me wel...
Willem ligt te slapen op de bijrijdersstoel....
Gelukkig maar, dat scheelt een heleboel commentaar en rijinstructies.....
Maar dan.....
Net als ik me lekker maak dat we de A9 op kunnen en daar de vliegtuigen weer kunnen spotten, lichten overal borden op met 70km, overgaand in 50km....en dan het bericht A9 Schiphol Haarlem dit weekend afgesloten, volg 5....
Neeeeeeeeeee......

Willem is wakker inmiddels....
Ja rechtdoor, rechtdoor en dan naar links verklaart hij eisend....
Ik ga naar links en zie gewoon dat het niet klopt....
"Ooooooh....neeeeee nog verder naar links"....roept Willem nu geërgerd...
Ja Hallo Willem, ik volg jouw instructies op hé....
We zitten dus fout....
Maar Google Maps herstelt zich snel van fouten.....we mogen rechtdoor op de meest rechtse baan....
"Naar rechts, naar rechts, toe dan".....
Willem daar rijden auto's die me er nog niet tussen laten....
"Pas op....van links"!!!!!.....
"Niet te dicht op de voorganger"....
Willem die auto komt hier net tussen voegen want ik had al teveel afstand.....
"Nu afstand dan!!!!".....
"Ja en hier naar rechts....naar de rechts Wampie".....
"En rem nou eens op die motor af".....
"Ooooooh die rijstijl van jou"....
En dan ben ik het zat hè....ken je dat gevoel....dat je gewoon de auto wilt stil zetten en dan zeggen 'Bekijk het maar'.....
Dat doe ik dus niet midden in een file op de A10, een vijfbaansweg waar ik op de tweede daarvan rijd....
Maar van repliek kan ik hem wel dienen....
Willem luister....ik ben niet degene die in slaap valt achter het stuur en tegen een lantaarnpaal tot stilstand komt, ook niet degene die de ganse tijd op zijn mobiel kijkt en daarom op een voorligger inrijdt, stoepjes raakt als hij de bocht moet nemen, door rood rijdt, of een klap, van een voetganger op het zebrapad, op zijn auto krijgt die er meteen een deuk in slaat omdat je hem bijna van de sokken rijdt.....en wie is dat wel???...... JIJ!!!!....
Ik rij al jaren schadevrij en heb alleen last gehad van sukkels die hun auto tegen mijn auto aanreden....ga mij dus niet vertellen hoe ik rijden moet en neem anders de volgende keer je eigen auto....
Zo......die is still.....!!

Maar goed....dat verandert niets aan die

eeuwig durende file....
Op de radio horen we 20 minuten A9.....die hebben we gehad, 45 minuten A10.....daar zitten we nu in.....en dan de weg die we hierna moeten hebben nog eens een half uur file.....
En Google Maps blijft maar aangeven dat we écht de snelste route hebben ondanks alle problemen.....
Daarbij is het pokkeweer.....geen last van windstoten zo tussen 500 andere auto's in maar de regen slaat op de ruiten en zelfs op de hoogste stand wissen biedt weinig zicht....
Willem doet zijn ogen maar weer dicht....
Is ook maar het beste wat hij kan doen nu met mij naast zich in niet zo'n vredelievende stemming naar hem toe....

En zo kom ik uiteindelijk weer op bekend terrein en rij het Spaarne over....
Kwart voor vijf arriveren we op de plaats van feest bestemming, alwaar ze heel lief gewacht hebben op het taart ritueel tot wij er waren.....

"Oma, oma er zitten wel drie zeldzame kaarten in jouw pakjes"....
En ik schrik als ik hoor dat deze kaarten naast een gezellig spel, ook nog eens een behoorlijk financiële waarde hebben....

Je verzamelt dus pakjes Pokemon kaarten waar je het spel mee speelt met je klasgenoten en vriendjes maar ....tussen die kaarten die je er steeds bij verzamelt zitten ook kaarten met speciale krachten die collectors items zijn....
Mijn zoon laat via een soort scan app zien wat mensen voor zo'n kaart overhebben.....
Kijk......en dan vind ik dertig euro al belachelijk veel voor een speelkaart maar als de app aangeeft dat er iemand is die 795 euro overheeft voor een kaart die Luna nu in bezit heeft, dan begin ik het niet meer zo'n kinderspelletje te vinden....
En ze blijkt er dus twee van 150 euro waarde te hebben en die achterlijk extreem idiote kaart van 795 euro...
Nee geen typfoutje 7,95 maar zevenhonderd 95.....
Ik zeg maar niks meer....

Schoondochter lief heeft twee dagen in de keuken gestaan om luna's lievelingseten te maken..... Indisch....
Mijn hemel wat smaakt dat....
En daar gaat Willem weer....twee borden vol....
Alsof hij gisteren honger heeft geleden....

Alleen KAK....door die file zijn we zoveel

tijd kwijt geraakt dat het al snel weer tijd is om huiswaarts te keren....de honden zitten anders veel te lang alleen.....
Nog even de paniek meemaken als de kinderen buiten allemaal verstoppertje spelen en één dametje zich zo goed verstopt heeft dat ze na een kwartier nog niet terecht is....
Maar lang leve ouders die hun kinderen mobieltjes geven....de mama belt en roept 'buut vrij en kom als de donder naar het huis van Luna'....

We kunnen gaan....
Dag lieve allemaal....

De kant van de terugweg wordt niet geasfalteerd...
En dank voor Willems snuggere opmerking "de terugweg lijkt veel sneller te gaan".....ik denk dat het eten van de afgelopen twee dagen hem naar het hoofd gestegen is of zo....
Moe van de twee ritten kom ik thuis...
Morgen kerkdienst van Willem.....
Morgen ook feestje van Willem daarna.....
Vannacht zomertijd....
En dan maandag op school maar uitrusten of zo.....




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten