dinsdag 14 maart 2023

14 maart 2023

(Happy)

Dag van:
Vandaag is zo'n dag dat ik me ineens weer eens besef hoeveel gevoelens een mens eigenlijk kan bezitten....
Regelmatig sluit ik me er voor af.....
Sommig gevoel is er door veel nare ervaringen ook wel uit gesleten, maar het zit er heus nog wel....ergens.....
Wat zegt Wikipedia eigenlijk over gevoelens?...
Gevoel is een emotie die gefilterd wordt door de cognitieve hersencentra (frontale hersenkwab). Verstand en gevoel (c.q. emotie) worden ook vaak genoemd in verband met een eigenschap als intelligentie. Sommigen menen dat er naast de rationele intelligentie ook een gevoelsmatige intelligentie bestaat.

In biologische zin is een emotie gewoon een reactie van de hersenen op een affectieve prikkel......
Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag zoals vluchten of toenadering en fysiologische reacties.......
Het breinnetwerk dat verantwoordelijk is voor het ervaren van emoties is het limbisch systeem. Hersengebieden die onderdeel zijn van het limbische systeem zijn onder andere de amygdala, de hippocampus, de nucleus accumbens, en delen van de frontale cortex. Het limbisch systeem zit diep in de hersenen.

Het klinkt allemaal zo wetenschappelijk...
(Verwonderd)

Zo ver weg van wat ik onder gevoel versta....
Het omschrijft wat er biologisch gebeurt...maar hoe het gevoelsmatig werkt...zeg maar iets met hart....iets met je ziel....dat is niet wetenschappelijk uit te drukken....
Dat er een dopamine stofje in mijn hersenen te zien is als ik verliefd ben en sepromine als ik verdrietig ben, is prima hoor....maar voelen voelt veel meer als dat...

Dat iets voelen....waar voel je dat dan?....
In je ziel?.....synoniem voor geest ook, vind ik ook weer zoiets....
In je hart?....
Is het een energie, en bewustzijn of juist onderbewustzijn?.....

Voelen is eigenlijk zoveel meer...
Je blij voelen, verdrietig, terneergeslagen, verlegen, bescheiden, opgewonden, gelukkig, boos, bang en ga zo maar door.....
Hoeveel soorten gevoel zijn er wel niet....
De hele dag door voel je wel iets....
Opgelucht, verrast, depri, klein, schuldig, trots, tevreden...
Mensenlief, hoeveel woorden zijn er wel niet uitgevonden om je gevoel aan te geven....

(Vermoeid)

Je voelen is overal in je en om je heen.....
Ze is wat mij helemaal omvat......
Misschien wel groter dan wat er in mijn lichaam gebeurt.......

En voelen is ook zo relatief.....
Neem nou het begrip dood....
De een voelt zich er bang voor, de ander geeft het juist een gevoel van rust....weer een ander vindt het spannend....de een loopt er voor weg en een ander kijkt er naar uit.....

Gevoel wordt volgens mij ook vaak verward met emotie...
Maar een emotie is de (vaak sterkere) reactie op onze gevoel.....
In de psychologie worden 4 emoties genoemd waar alle gevoelens naar terug te herleiden zijn: Bang, Boos, Blij en Bedroefd, oftewel: Angst. Boosheid. Vreugde.......

Mijn gevoel wijst me vaak de weg....
Het is mijn afspiegeling van mijn werkelijke behoefte.....een bevestiging ook van op de goede weg zijn....of juist een waarschuwing....

Ik beleef en ik ervaar en daarop reageer ik altijd met een gevoel....
Iedereen doet dat....er wordt altijd een gevoel aan geplakt aan dat wat je doet, wilt gaan doen, of gedaan hebt...

Wat een verhaal.... zoektocht, om gewoon te vertellen wat ik vandaag voelde....
Nou voelde ik me dus al een tijdje schuldig ergens over...
Ik heb die extra taak/functie op school,
(Relaxt)

waar ik ook nog eens extra voor betaald krijg....en oh ja, ik doe er best veel voor....
Steeds dat hap snap gedoe; advies hier, advies daar, onderzoekje, rapport of verslag, een plan schrijven....
Ik voel me ook best wel eens tevreden als ik weer een goed stuk geschreven heb, en trots na het schrijven van dijk van een plan, of blij als ik weer iemand op weg heb geholpen....
Maar ik doe van alles behalve dat waar het om draait in mijn jaarplan....
Zeg maar al ongeveer twee jaren plan....
Dát wat de inspectie en directie zo graag wil zien....
Er is inmiddels al zoveel veranderd....
Zo gingen we van streefkwaliteit naar referentie niveaus....dus dat moet ik al aanpassen.....
En ik weet heus wel dat ik me niet écht schuldig hoef te voelen omdat ik al die andere dingen doe, die bij die functie horen....en ik heb er ook maar een x aantal uren per jaar voor náást mijn andere werk....maar toch hè.....
Ik en mijn chronisch schuldgevoel om alles.... pffffffft.....

Edoch vandaag ging ik er eens voor zitten....
Ik bekeek wat ik inmiddels in die schaarse momentjes al had opgezocht en gedaan....
Dat viel me niet tegen....
Een duidelijk formaat met eigen logo....
Smart geformuleerd...
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Naslagwerk allemaal in een map verzameld.....
Dus eigenlijk voelde ik mij niet ontevreden en had een mooie opstap om verder te gaan....

Buiten voelde het allang niet meer zo lekker als gisteren en ook de lucht was van helder blauw in grijs veranderd....
Niets hield me tegen....
Nou ja.....eventjes dan....
De vogeltjes hebben mijn nestkastjes weer gevonden en zijn volop bezig zich de huisjes eigen te maken.....
Dat maakte het heerlijk naar buiten kijken naar al die bedrijvigheid het uitstel wel waard ...

Maar toen dan toch aan de slag....
Opzoeken, schrijven, verder zoeken, schrijven, 'even gluren bij de buren'....hoe doen andere scholen dat....je mag het ook peerreview noemen....
En weer door....
Willem doet de boodschappen "dan kan jij lekker doorwerken schat"....
En weer door.....
Leerroute 1, leerroute 2, kleuters, leerroute 3 en 4.....
Ik heb niet eens in de gaten dat Willem al met eten aankomt....
Wat een heerlijke berg werk heb ik al verzet...
Wat zit het inhoudelijk goed in elkaar....
En wat ziet het er gelikt uit....

Nog lang niet klaar maar wat voel ik mij.....

VOLDAAN!!!....
En als ik dan lees wat het gevoel voldaan allemaal inhoud; blij, blijmoedig, gelukzalig, genietend, genotvol, happy, jolig, monter, opgetogen, tevreden, verheugd, vreugdevol, vrolijk, zalig,  bevredigd, content, in zijn sas, ingenomen, senang, te spreken, vergenoegd....dan voel ik mij dat inderdaad allemaal....
Alles in één woord is toch makkelijker....
Tja...taalcoördinator hè....

Een veelomvattend gevoel in ieder geval...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten