woensdag 8 maart 2023

8 maart 2023


Dag van:
Sneeuw...neeeeee hè ....dat is wel het laatste waar ik op zat te wachten....
Gaat heen met die witte wereld...
Nou is de wereld nog niet wit, maar als het nog even doorgaat zal dat snel anders zijn....
Grauwwit is het.....van de mist...van de vlokken....
De kleur van guur en kou en jakkes....
De kleur van liefst in je bed blijven....
Ondertussen lijd ik aan chronisch slaapgebrek met die jeuk aanvallen....
Het is dan wel ietsje minder maar....jeuk blijft jeuk.....dus t bed lonkt....

En dan toch maar gapend en geeuwend naar je werk gaan....
De auto is warm....radio Gelderland laat gezellige muziekgeluiden horen....
En ik krijg te horen dat het wereld Vrouwendag is....
Vrouwelijk (♀) is een biologische geslachtelijke status bij veel meercellige organismen. Het is het organisme, of deel van een organisme, dat niet-mobiele gameten, de eicellen, produceert. Daarnaast dragen vrouwelijke organismen ook bijna altijd de zygoten bij zich.

Nou weet ik niet of dat echt vrouwelijk klinkt....ik voel me bijna een buitenaards wezen.....maar het is nu eenmaal de definitie van vrouw....
En ik trouwens maar denken dat we tegenwoordig niet meer teveel in man en vrouw mochten denken met die gender neutrale trend.....

Vrouw zijn....het is nogal een levenslang te klaren 

klusje....
We barsten van de hormonen....
We bloeden en baren....
We kunnen niet eens tegen een boom piesen....
Maar....we hoeven ook nooit aan onze zak te krabben.....
Of bang te zijn dat we een "te kleine" hebben....
Wij kunnen een orgasme faken.....en dat wordt lastig als je een man bent ...
We hebben een hogere pijngrens....
En over het algemeen maken we minder brokken in het verkeer ...
Oh ja....en we worden gemiddeld ook ouder ...
Voor de rest komen de genders tegenwoordig aardig overeen...
Mannen mogen ook jurken dragen naast broeken....
Ze doen ook makeup op ....
En ze kunnen borsten aan laten meten....
Trouwens ook leuk om te weten..... vrouwen zonder man leven langer dan mannen zonder vrouw....

Nog zoiets dat ik ontdek op wereld Vrouwendag.....
1908: In New York demonstreerden op 8 maart 1908 duizenden vrouwen, vooral textielarbeidsters, voor meer loon, kortere werktijden, betere arbeidsomstandigheden en afschaffing van de kinderarbeid......
Kortom, de vrouwen eisten ‘brood en rozen’......
Het ging hen niet alleen om overleven, maar ook om de kwaliteit van het leven.....
2023: Ik kijk zoals elke ochtend, vanmorgen naar 'Goedemorgen Nederland'.....
Onder in beeld lopen dan altijd twee tekstlinten.....eentje van teletekst een eentje met krantenkoppen....
"Vrouwen moeten meer gaan werken" staat er op één lint......
Vijftien jaar later hebben we dus die kortere werktijden voor elkaar en nou moeten we weer meer gaan werken....


We blijven maar streven naar gelijkheid....
Maar hee....we zijn nu eenmaal niet gelijk...
Relatietherapeut en zelfhulpgoeroe John Gray stelt in zijn boek dat mannen nu eenmaal gesteld zijn op "macht, vakkundigheid, efficiency en prestatie". De marsbewoner "doet altijd alles om zich te bewijzen en zijn macht en vaardigheden uit te breiden.De bewoners van Venus hebben andere waarden. Ze waarderen liefde, communicatie, schoonheid en contact. Ze zijn veel bezig met elkaar steunen, helpen en koesteren."
Het brein van vrouwen is weliswaar kleiner, maar heeft het hetzelfde denkvermogen als mannen.....
Het werkt alleen anders......
Naast de geslachtschromosomen wordt het verschil tussen mannen en vrouwen bepaald door de geslachtshormonen: oestrogenen bij vrouwen en testosteron bij mannen.......
Testosteron verklaart tussen het verschil in kracht tussen mannen en vrouwen...... Mannen hebben een tien keer hogere concentratie in hun lichaam en zijn puur op basis daarvan fysiek sterker dan vrouwen......
Accepteer dat nou gewoon eens....
Het is alleen wel zo natuurlijk dat vrouwen talenten net zo talentvol zijn als mannen talenten en dat dit, wat betreft beloning/salaris, best gelijk gewaardeerd mag worden....

Nee...en over 'me too' gedoe will ik het niet hebben op wereld Vrouwendag....
Ik wilde immers maar wat graag de prooi van jager man Willem zijn.....
En heb heel wat vrouwelijke charmes in de strijd gegooid....zoals hij zijn (enigzins) manlijke jagers capaciteiten gebruikte....

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik wereld

Vrouwendag bagatelliseer hoor....
Er is nog veel te veel onrecht naar vrouwen toe als ik kijk naar andere landen....
Het is daarom maar al te belangrijk dat we op 8 maart wereldwijd de vrijheid en zelfbeschikking van vrouwen vieren......

Vanavond is Willem weer eens weg....
Zo'n maaltijd avond vanuit de voedselbank cq kerk....
Heerlijk zo'n avond alleen ...
Zelfbeschikking over de afstandsbediening en over wat ik wil eten....
En dat wordt dan zo typisch vrouwelijk....
Ik koop altijd alles wat los en vast zit wat ik lekker vind....
Zo'n hormonale 'hier klopt niks van' maaltijd....
Zalm op toast.... passievruchten..... toffeefee toetje....milchschnitte.....een avocado los en guacamole saus met tortilla chips....
En dan te weten dat er nog geen half jaar geleden twee dingen waren waar ik kraak nog smaak aan vond zitten; mozzarella en avocado....
Sinds Hello Fresh zijn mijn vrouwelijke hormoon papillen compleet in de war en vind ik avocado heerlijk.....

Enfin....ik had een zalig vrouwen avondje....vol zelfbeschikking en vrijheid...
En het is daarom dat ik nu weer onder mijn dekentje lig met beneden het gejoel en gejuich geluid van Paris Saint Germain tegen weet ik veel welke ploeg.....
Maar uit eigen vrije wil hoor......(geloof ik????).....







Avocado smaak verandert
Vrouwendag
Passievrucht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten