zondag 12 maart 2023

12 maart 2023


Dag van:
 Je kunt de klok er vandaag op gelijk zetten....het wordt een bewogen dagje....

Laten we maar beginnen met de kerkdienst die Willem voorgaat....
Thema: Komt het nog wel goed met de wereld?.....
En kun je daar eigenlijk God wel de schuld van geven of zijn we zelf de minkukels die er een puinhoop van maken....
Ook de vrouwen gespreksgroep heeft een aandeel....
Ze willen iets met technische
hoogstandjes van woordwebben....
En natuurlijk hebben Jan en ik technische stream en beam dienst vandaag....
Het is afzien in het hok waarin we achter

glas zitten om de boel op schermen en in de lucht online te krijgen....
Maar als ik moet afzien dan krijg ik meestal de slappe lach....
En Jan dus ook.....
Er gaat écht van alles mis....en niemand merkt het...
Gelukkig maar natuurlijk....
Maar pfieuw het is echt zweten.....


Voor mij zitten de dominee met haar vrouw.....
Nog één dienst mee beleven en dan gaan ze richting Schiphol....
Vanavond dan toch richting Israël....en negen weken werken en studeren .... inspiratie opdoen....in de kibboets Nes Ammim....
Dat betekent dus afscheid nemen....
En daar zijn Willem en ik erg slecht in....
Die twee trouwens ook merken we al snel...
Er wordt wat afgeknuffeld, gezoend, omhelst en fijn geknepen....
Goede vrienden moeten missen......zeker waar Willem ook zo intensief mee samenwerkt....doet zeer....voelt ontheemd... geamputeerd of zoiets....
Maar dan toch de laatste zwaai.....
Goede reis en komt veilig weer terug....

Nu snel naar huis en dan op naar de

verjaardag van onze ringen draagster op ons huwelijk....onze Jip Hippe Kip....
Dat zal ik nu vast niet meer mogen zeggen....ze is immers 18 geworden....
Ik heb daarom een houten paaskip gekocht en allerlei eieren waar ik gekke teksten op geschreven heb ...
Dat vermengd met chocolade paaseitjes maar.......natuurlijk is het niet voor niks een hippe kip want ze heeft een fashion cheque om haar nek....
Dat hoort bij de leeftijd van 18 dacht ik zo....
Afscheid van een hippe kip, welkom volwassen kip met stip....


En jarig is ze....
Oh Oh Oh wat is die Jip jarig.....
Met een glas champagne in haar hand verwelkomt ze ons....
Jawel...."als ik achttien ben mag ik koffie en alcohol"....
De koffie was haar niet zo bevallen vanmorgen vertelt mama, maar de champagne lust mevrouw wel hahaha.....
Ze giert om de kip en de cheque gaat meteen in haar blauwe glitter K3 schatkist tasje.....welke als geen ander wordt bewaakt door haar hartsvriendin Danischa die ik ook in dezelfde klas heb gehad....
Vier jaar zaten deze twee partners in crime bij me in de klas....
En nu....kijk toch eens.... achttien is de een en wordt de ander dit jaar....

Er gaat een wereld voor me open als ik de verhalen hoor over jong volwassenen met

een beperking en wat voor afschuwelijk veel geregel dat voor ouders ineens is....
Ouders die notabene via de rechterlijke macht zeggenschap over hun eigen kind moeten aanvragen....
Een kind waar ze al achttien jaar voor zorgen....en hoe!!!!!......
Betere ouders kun je je niet wensen....
Zelfs voor het aanvragen van een vaccinatie of het laten uitvoeren van een operatie moeten ouders eerst toestemming vragen....
Ouders hè....de bloedeigen biologische ouders....
De ene dag neem je je kind nog mee naar de huisarts, de dag erna op hun achttiende moet je ineens toestemming vragen.....
Ik vind daar dus wat van....
En mijn respect voor ouders met een kind met een beperking neemt alleen maar meer toe....

Ik pik nog een drop jojo uit het schaaltje

en dan zit het feest erop.....
Gister nog een kind
Vandaag volwassen vrouw
Een extra chromosoom
Zat dat niet in de weg
Het maakte je meer
Dan ik je kan zeggen
Gisteren nog een kind
Vandaag volwassen vrouw
Je lijf dat groeit
Maar in je kern
Blijf jij altijd jij....
En dat is meer
Dan ik je kan zeggen
 -Ouwe juf-


Ondertussen zijn onze dominee vrienden al onderweg naar Schiphol...
Ik neem een bad, Willem zijn kippenpoten....
De geur ervan beneemt me de heerlijke lavendel badschuim lucht waarin ik lig te bubbelen....
Ik kom úit bad en neem mijn zuurkool....
"Gatverdarrie wat een lucht dat ontneemt me de lust om naar voetbal te kijken"....
Ik bedoel maar ....
En ondertussen zitten onze vrienden nog niet in de lucht.....
Vertraginkje hier.....vertraginkje daar....
Ja hoor eindelijk inchecken maar....
Vertraginkje hier, vertraginkje daar....
Airco stuk....jullie krijgen een ijsje....

Alsof je daarop zit te wachten als je weet dat je trein, weliswaar met enige tijdspanne, maar toch binnen een redelijke termijn aansluit op je aankomsttijd van je vliegtuig....
En leg dat maar eens uit in het Hebreeuws.....die treinen daar zullen immers beter op tijd rijden dan we hier in Holland gewend zijn....

Willem zit zich op te vreten omdat het doelpunt van Feyenoord maar niet valt....
Ik lees....in bed....
Mijn oud leerling die in scheiding ligt belt....
Ik luister....
En ondertussen zitten onze vrienden met de handbagage tussen de benen (teveel handbagage van iedereen aan boord voor in de kastjes boven je hoofd)....nog steeds te wachten....
Vertraginkje wordt nu toch wel behoorlijk vertraging....
De airco wil niet werken...
Ik denk dan 'gaan met die blauwe KLM banaan' ....dan maar geen frisse lucht...het is toch koud daarboven straks....maar veiligheid boven alles natuurlijk....


En we appen ze er met veel grappen en grollen wel doorheen....
Humor helpt....
Oh ja...en een ijsje helpt ook.... want dat krijgen ze aangeboden....
Hoe coulant van de KLM.....
Ik zoek voor de zekerheid daarom maar gauw voor ze uit waar ze een werkelijke claim kunnen indienen i.p.v.......een ijsje....pffffffft.....

En ik duim heel hard....
Maar het zal wel zoiets worden als de wedstrijd Feyenoord...bij wie het doelpunt in de laatste minuut valt....
Dat vliegtuig vertrekt 5 minuten voor de claim termijn ingediend kan worden wedden......
Maar goed....bij Feyenoord valt dat doelpunt tenminste...
Maar de twee reizigers worden op het laatste moment mooi buitenspel gezet dan....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten