maandag 6 maart 2023

6 maart 2023


Dag van:
 Ach ja.... laten we het weer eens over beestjes hebben....
Vannacht een achterlijk erge allergische reactie op die medicijnen ertegen weer....
Benen vol rode branderige plakkaten ellende....
En zie dan maar weer eens in slaap te komen....
Douchen hielp niet....
Uiteindelijk insmeren met olie en tea tree crème wel....
Het verzachtte de narigheid een ietwat....
Maar ik weet nog steeds niet of ik nou daarvan of van oververmoeidheid in slaap viel voor vier uurtjes....

"Jij bent zo doof, je hoort de wekker niet eens".....
Goeiemorgen Willem....
Ja ik ben ook doof maar ik denk dat ik te diep in slaap was nu om die wekker te horen....ik slaap namelijk nog maar net....

Maar oké...dit kon ik nog hebben....


Echter het feit dat hij als ik op punt sta om weg te gaan, zijn kussen en dekbed pakt om nog even op de bank verder te slapen, dat sloeg alles....
"Oh wat ben je sacherijnig"......
Ja duuuuuuuuh!!!!!......
Je hebt good timing en je hebt Willem zullen we maar zeggen.....

Het is warm in het lokaal....
De verwarming moest 4 dagen aan blijven omdat beestjes a. niet bij 12 tot 18 graden buiten de huid van de mens kunnen blijven leven en b. het in het weekend bij ons op school dus kouder is in de klas.....
Maar goed.....de beestjes zullen nu wel dood zijn....ook hier vond dus een genocide plaats, weliswaar op humanere wijze, maar met hetzelfde resultaat......
En gelukkig heeft mijn klassenassistente de ramen al wijd open gezet ...

En dan begint weer zo'n regel dag....
Heel even samen met de kinderen een heerlijk filmpje van buurman en buurman kijken die op de fiets op vakantie gaan maar waar natuurlijk van alles mis gaat....
En een taalles....


We kunnen ook nog even genieten van de verf racebaan waar autootjes door de verf mogen rijden van een helling af....
De kinderen zijn er wel drie kwartier zoet mee....

Maar dan komt geregel 1.....
Overleg met de verpleging....
En dan komt geregel 2....
Een lijst met chronologische volgorde van besmetting....
En dan komt geregel 3....
Een lijst met welke kinderen gebeld zijn, behandeld zijn, met of zonder het hele gezin, en welke data van behandeling....

Vervolgens het verzoek een nieuw

ontwikkelingsperspectief plan in een nieuw systeem te maken....
En ach ja....doe ook nog maar een oudergesprek.....

Maar we houden de moed erin.....
De vrouw van Jolande de dominee komt kindjes rijden vandaag en het is altijd leuk lieve bekende te zien aan de schooldeur....
Al had ik ze natuurlijk veel liever Israël toegewenst, maar helaas is dat stomme visum nog niet binnen.....


En ook leuk dat de nieuwe materialen binnen zijn....
Ik heb alleen geen tijd om ze uit te pakken....
Dat is dan weer minder....

Nu nog een enquête invullen voor de ict-ers.....
Feedback kan nooit kwaad....
En weet je wat....bekijk het maar even met dat opp.....
Na een nacht van vier uur slaap kan ik niet helemaal meer helder nadenken.....
Ik denk dat ik thuis maar eens aan de Hello Fresh moet beginnen....
Gelukkig van begin tot het eind beschreven in een duidelijk recept....
Zelf na hoeven denken is hierbij uitgesloten....


Vandaag is ook de dag van de logopedie...
En ik ontdek een opmerkelijk stuk dat er zijdelings maar toch ook wel direct mee te maken heeft....
Ik lees namelijk dat scheldwoorden met een zachte klank minder vaak gebruikt worden dan die met een harde klank, zo wees onderzoek uit....
Op zich lijkt me dit al een leuk en hilarisch onderzoek....
Ik zou er wel op hebben willen afstuderen....

Mensen associëren klanken als de r, l, w en y blijkbaar niet met schelden, zeggen de onderzoekers.....
In de taalkunde worden die klanken approximanten genoemd.....
Ze liggen qua klank en vorming in de mond tussen een klinker en een 'normale' medeklinker in.
Bovendien, stellen de onderzoekers op basis van literatuuronderzoek: als vloeken of aanstootgevende woorden worden afgezwakt, bevatten ze die zachte klanken juist wél.....
Een Engelstalig voorbeeld is frigging, met de 'zachtere' r-klank, wat zoveel betekent als een mildere versie van fucking......wat dan weer wel hard klinkt....
"Je hebt de plosieven, zoals de p en k en om die uit te spreken, houd je de lucht als het ware even stil en dan komt het er in één keer uit.....explosief zeg maar.....
Ook zijn er wrijfklanken, zoals de g......
De approximanten, een soort glij-klanken, zitten ertussenin.....en dat vloekt niet lekker.....
Logisch ook want er zit geen wrijving in."
Wisten jullie trouwens dat wij het enige land zijn dat met ziektes scheld.....
Wist ik écht niet....

In België en Duitsland houden ze het liever op geslachtsdelen en uitwerpselen, in andere landen zijn God en het oudste beroep ter wereld vooral populair......maar wij gunnen elkaar de vliegende vinkentering, of de gierende blaftyfus.....
En ik kom nog meer van die zieke scheldwoorden tegen waar ik nog nooit van gehoord heb....en er stiekem toch wel om moet gniffelen....
“Krijg een nagelpiepverzwiepering” of een “reetscheetvereelting”.
Al denk ik niet dat onze logopedisten dat ooit uit de mond van een van onze leerlingen gaan krijgen.....

Best even een lekker zijweg om de blog mee te eindigen toch....
Al weet ik één ding zeker....
Mij zul je nooit meer horen zeggen dat ik ergens een 'schurfthekel' aan heb....
Och och och....beestjessssss......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten