zaterdag 4 maart 2023

4 maart 2023


Dag van:
Vanmorgen wordt er weer 'aan mijn deur geklopt' middels het vriendelijke getril van mijn mobiel wat erop duidt dat Brainwash mij een berichtje stuurt....
Ik hou ervan om op zaterdagochtend in mijn bed even wakker geschud te worden door meestentijds filosofische artikelen uit Brainwash....

Nou heeft de letterlijke betekenis van Brainwash over het algemeen niet zo'n heel prettige bijklank.....
Brainwash betekent namelijk hersenspoelen....
Hersenspoelen is een methode waarbij bij een persoon de oude gedachte- en ideeënpatronen, inclusief zijn normen-en-waardenstelsel, worden uitgewist en vervangen door nieuwe.....
Het begrip hersenspoelen heeft geen wetenschappelijke basis en het gedachtegoed erachter is verworpen door de American Psychological Association....
Meestal wordt hersenspoelen gebruikt bij sektes of onaangename legers waar kindsoldaten worden opgeleid....

Brainwash waar ik het over heb is gelukkig

iets heel anders ...
Brainwash is een platform van HUMAN en Stichting Brainwash.....
De televisie- en radioprogramma's en de website van Brainwash bieden een plek waar grote persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken vanuit een verrassend perspectief worden belicht.....
En ze hebben zeker niet tot doel om je te hersenspoelen maar om je wakker te schudden, na te laten denken, kennis te laten maken met andere meningen en kanten van het verhaal....

Vanmorgen valt mijn oog op 'We bedriegen onszelf over wie we zijn', aldus filosoof Joep Dohmen.....
En ik moet zeggen, ik heb niet eerder zo'n stuk bij de hakken gehad waarbij mijn gezicht alle denkbare uitdrukkingen vertoont die maar te plooien zijn....
Van verbaasd, naar 'mee oneens', naar 'dat zou kunnen', 'daar moeten we iets aan doen' of het idee dat hij wel een beetje gelijk heeft maar ik hem wel iets te stellig vindt....

"We zijn niet meer gewend om na te denken over onszelf en dat maakt ons kwetsbaar voor onwenselijke beïnvloeding van buitenaf. Onze cultuur produceert vooral halfslachtige mensen met weinig zelfbeheersing, een beperkte oriëntatie en een vliesdun laagje moraal.”
Hoppa....steek 'm in je zak....


Nou heb ik ooit die studie nationaal mediacoach gedaan en ik weet heus wel hoe sneaky we beïnvloed worden....
Geurtjes in winkels, bepaalde muziek die kooplust bevorderend werkt, pakkende logo's (wie kent de gele M op de paal niet)....
En ook heb ik sinds een paar dagen de reclame van Jantje Beton gezien die het buitenspelen van kinderen zo graag weer wil bevorderen....
Maar toch....

"Zelf de regie over je leven nemen, en daarin zowel autonoom als verantwoordelijk zijn. Daar draait het om. En dat betekent dat je je eigen, weloverwogen keuzes maakt en tegelijk ook voortdurend betrokken blijft bij mens en aarde. Pas als we zelf onze opvattingen over het leven en ons handelen ontwikkelen, kunnen we volgens de door Dohmen geciteerde filosoof Isaiah Berlin ‘iemand’ zijn, en niet ‘niemand’, dus “geen ding, geen slaaf, geen slachtoffer.” Want, schrijft Berlin: “Ik wil dat mijn leven en mijn beslissingen van mijzelf afhangen, niet van om het even van welke krachten vanbuiten.”

Makkelijk praten....
Los van wat media dan ook voor invloed zullen hebben....het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las was de toeslagenaffaire....de energiecrisis....de inflatie....
Soms heb je gewoon immers niks te beslissen en ben je wel degelijk slachtoffer van krachten van buiten.....
Al die mensen die het overkomt zouden immers best anders willen.....
Ik merk dat ik er ook een beetje verbolgen over wordt.....

Maar daarentegen geef ik hem dan wel weer wel gelijk

als ik lees
"We staan onder druk van een krachtenveld van technologie, maatschappij en media, die de plek van de oude kaders van traditie, moraal en religie in de samenleving hebben ingenomen. Die krachten zijn niet gericht op een zinvol mens-zijn, maar op productie en consumptie. Deze machinerie creëert een eindeloze stroom verlangens en doet ons geloven dat we losers zijn als we niet de nieuwste smartphone bezitten of de laatste Nikes dragen".

En inderdaad....hier ligt wel een dingetje ja....het gericht zijn op productie en consumptie....
Maar ... daar zijn we zelf bij....
En ook al geloof ik dat jongeren heus tegenwoordig weer steeds zelfbewuster en kritischer worden, er zijn ook jongeren die dat over zich heen komen......
Ik denk dat hier een taak voor ouders en onderwijs ligt....

Maar daar schrijft hij dan ook weer wat over....
"In de leefwereld van nu is de relatie met ouders geen gezagsrelatie meer, maar een onderhandelingshuishouding. De betrekkingen zijn vooral informeel en de meeste ouders zitten met hun handen in het haar hoe ze hun gezag moeten uitoefenen. Jongeren zijn een groot deel van de dag online. De technologische overmacht ondermijnt samen met het gebrek aan ouderlijk gezag de actuele pedagogische missie.”

En misschien vindt de ouder van nu dat ook wel gemakkelijk....
Of .....
Weet de ouder ook niet meer wat te doen nu ouderschap soms aan een zijden draadje hangt...want oh oh oh....een opvoedkundige tik is uit den boze....
Je kind voor straf naar z'n kamer sturen zou ik ook niet doen want de buren hebben voor je het weet de anonieme kliklijn voor kindermishandeling aan de telefoon....
En trouwens....in de wet burgerschap weten ze ons niet genoeg duidelijk te maken hoe belangrijk het is dat je met de technologie meegaat....
Alles regel je tegenwoordig online....
Ook dat werkt al niet echt mee....

Ik vind dus dat deze meneer makkelijk praten heeft.....
En ik denk dat het probleem wat genuanceerder ligt dan de stelling die hij plaatst....

En dan zegt hij ook nog eens : "Zowel de overheid als de schoolleiding, onderwijzers en ouders zijn onverantwoord bezig.”......
Alleen denk ik dan....waar blijft het wijzende vingertje naar de ethische verantwoordelijkheid van producenten, media kanalen, etc.....
Is het voor schoolleiding, onderwijzers en ouders niet dweilen met de kraan open....
Is het niet ook een beetje verantwoordelijkheid méér voor die mensen die er geld aan verdienen en van de overheid.....?

Het is noodzakelijk dat er meer visie op persoonsvorming in het onderwijs komt, om jongeren tot autonome en geëngageerde mensen te ontwikkelen". 

In principe vind ik dat geen slecht plan maar ik denk meer in termen van dat wij ze bewust moeten maken voor de 'gevaren' van beïnvloeding om hen heen.....


Maar ik denk ook aan heel andere dingen als ik het stuk lees....
Ik denk aan mijn eigen klas....
Hoe ontzettend heerlijk ik het weer vind om met kleuters te werken .....
Er wordt zo vaak gevraagd aan mij wat ik nou leuker vond.....werken met pubers of werken met kleuters....
Als ik dan denk aan de woorden die deze Joep Bohmen schrijft en ik denk aan de tijd dat ik met pubers werkte, wat ik heerlijk vond....dan waren ze al wel een heel stuk gevormd.....
Alles en iedereen had er al wel een stempeltje opgedrukt....
Het mooiste van werken met kleuters is dat je eigenlijk een ongeschreven blad voor je krijgt....tenminste dat mag je hopen dan want we ervaren ook dat er heel wat ellende kan gebeuren in die eerste vier levensjaren....
Maar ga uit van het gunstige geval.....of eigenlijk ook in het ongunstigste geval als je ze nog zo graag het goede van het leven will meegeven....
Weet je wat ik dan altijd zeg over wat ik het mooiste vind van werken met kleuters.....dat ze vooral zichzelf in hun kern moeten kunnen blijven en dat ik ze daarbij help sterk in te maken....
Mensen zijn zo geneigd elkaar te willen veranderen....ook kinderen te willen veranderen of naar hun hand te zetten.....
Maar als je ze laat ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn....met al hun tekortkomingen, talenten, minder leuke kanten en leuke kanten....misschien de scherpe kantjes een beetje helpt slijpen....maar ze vooral voor de rest zichzelf laat zijn en ze leert dit vast te blijven houden gedurende de rest van hun leven....dat ze goed zijn zoals ze zijn....dan hoeven dit soort dingen niet zomaar meer geschreven te worden....
En het is eigenlijk zo simpel....
Het zijn maar zes woorden...
Jij bent goed zoals je bent.....!!

Ach....en misschien weer wat minder

prestatiedrang....dat zou ook fijn zijn...
Weg met resultaatgericht..... opbrengstgericht.... efficiënt .....effectief ...gedoe....
Laat mensen gewoon weer mogen 'zijn'....
Doen waar ze goed in zijn....
Verdrietig en boos mogen zijn....leren dat er ook teleurstellingen zijn en niet alles zomaar kan ....
Dat er successen zijn maar ook tegenvallers....
Dat noem ik persoonsvorming....!

En ...laten we weer eens wat meer tijd voor elkaar nemen.....
Dan is er ook niks mis mee met media als we samen een spelletje spelen op de PlayStation....samen een filmpje kijken....samen muziek luisteren en meezingen....samen een verhaal beluisteren op Storytel.....

En als je dan daarna een wandeling door het bos maakt, is Jantje Beton ook weer blij.....

Dan meneer Joep komt het wel goed....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten