woensdag 15 maart 2023

15 maart 2023


Dag van:
Dat was echt letterlijk ijs van de ramen van de auto afhakken vanmorgen....
Nou niet het leukste werkje om je dag mee te beginnen....
Maar als de ruiten dan ijsvrij zijn kan ik veilig vertrekken....
Veiliger dan menig ander denk ik nog als een politieauto met razende vaart langs mij op gaat, dwars door het rode licht....
Later op school blijkt dat een vrouw voor een collega van mij behoorlijk hard met de fiets onderuit is gegaan....
Daarna ook mijn collega zelf, die ook nog eens drie man over zich heen kreeg rollebollen omdat ze remden op het gladde stuk....
De collega een flink blauw bovenbeen, de mensen die over haar heen vielen amper iets, maar de vrouw die voor haar viel is behoorlijk de kluts kwijt en flink wat bloed...
Teken om toch maar heel voorzichtig verder te rijden al ben ik dan met de auto....

Als ik de klas binnenkom is het even

wennen aan de nieuwe opstelling...
Ik ben geneigd door de deur links te gaan maar daar staat immers mijn bureau niet meer....
Nu eerst eens door een berg email heen worstelen....
Dat krijg je na vijf dagen afwezigheid....
Dan de briefing....en eindelijk dan toch de kinderen weer om me heen....

We maken er een gezellig dagje van voor zover dat gaat met belhamels als deze, waar ook wel eens op gemopperd moet worden....
Zo lekker om jouw grenzen weer op te zoeken...
Nee, niet om ze moedwillig te overschrijden maar om te kijken of jij nog dezelfde en dus veilig bent....
En gelukkig ben ik dat...veilig maar consequent....


Nog een lang overleg na schooltijd waarin we sparren over nieuwe en bepaalde oude leerlingen....
Zitten we nog op de goede weg?....
Passen of vullen we wat aan?....
En om kwart over vijf huiswaarts....
Er moet immers ook gestemd worden vandaag....

In de auto hoor ik dat in Gelderland pas 29 procent gestemd heeft....
Ik snap dat nooit zo goed.....
Allemaal een grote mond over hoe het anders kan en beter moet, maar als het op stemmen aankomt dan laten ze het afweten.....

Wij in ieder geval niet....

Het eten nog maar net achter de kiezen of we rijden richting stemlokaal....
Provinciale Staten en Waterschap....
Dit keer geen stemwijzer ingevuld....ik weet het immers nu wel....
En ja, ik stem voor Waterschap op een andere partij dan voor Provinciale Staten....
Waarom?.....
Omdat het twee verschillende zaken zijn die andere belangen hebben....

Een waterschap is een op basis van de Waterschapswet ingesteld openbaar lichaam dat in een bepaalde regio in Nederland tot taak heeft de waterhuishouding te regelen.....
Ook wordt de term waterschap gebruikt om de regio aan te duiden waarover die instantie zeggenschap heeft.....
Ik denk dus na over de plek waar ik woon, middenin een polderlandschap is ons huis gebouwd....
Een beschermd natuurgebied om ons heen....
Zo hebben wij ook een waterkering...
De waterkering kent een beschermingszone waardoor er geen activiteiten mogen plaatsvinden die het functioneren van de waterkering bedreigen zoals ondergronds bouwen......
De zone wordt beschermd door de Keur en Legger van Waterschap Rivierenland.....
Maar ook over de vissterfte gaan ze...of zoals laatst over het uitbaggeren van de sloten zoals laatst ....

En dan de Provinciale Staten...
In Nederland vormen de Provinciale Staten (vaak kortweg Staten genoemd, vooral in samenstellingen) sinds 11 maart 2003 het collectief van volksvertegenwoordigers op provinciaal niveau......
Voor deze datum vormden de Provinciale Staten juist het bestuur van de provincie......
Taken provincie
De provincie bepaalt of steden en dorpen kunnen uitbreiden en waar bedrijventerreinen en kantorenparken mogen worden aangelegd.....
Dit staat in de Wet ruimtelijke ordening; bepaalt waar wegen, spoorwegen, scheepvaartverbindingen, industriegebieden, agrarische en natuurgebieden en recreatieve voorzieningen komen.....
Ook niet onbelangrijk dus.....

In het altijd zo gezellige stemlokaal in een

dagbestedingscentrum vindt een verbouwing plaats....
De gezelligheid is ver te zoeken....
Kabels en buizen vullen de gangen en ruimtes....
Jammer, ik mag altijd zo graag van de kunst van de mensen met een beperking genieten....
Volgende keer maar weer ....

We geven onze stempassen en legitimatie af en krijgen de stembiljetten....
Lange lellen van vellen papier....
Drie hokjes telt het stemlokaal vandaag maar...
Dat is met de verkiezingen wel anders....
Zou die 29 procent dan toch kloppen?....
Formulier groene rand is provincie, formulier rode rand waterschap....
Dat had ik voor de logica nou andersom gedaan....
Groen doet immers veel meer aan natuur en dus waterschap denken...
Maar goed, wie ben ik....
Ik moet alleen wel even goed nadenken in welke bus ik wat gooi.....

He, kijk nou....een oud collega.....
Even bijkletsen....
En dan weer op naar huis....

De eerste exitpoll is binnen: in de Provinciale Staten van Noord-Holland lijkt BoerBurgerBeweging met negen zetels de grootste partij te zijn geworden, met daarna de VVD op acht zetels......
Dat maakt de NOS zojuist bekend op basis van onderzoeksbureau Ipsos.....
Partijleider Caroline van der Plas reageert voor de camera’s enthousiast op het nieuws: „Dit had ik echt niet verwacht.”.....
En dat lijkt me sterk ....
Ze moet toch gemerkt hebben dat ze groot gemaakt is door de boeren.....

BBB lijkt in Overijssel met overmacht de grootste partij te zijn geworden......
De partij heeft 17 van de 47 zetels bemachtigd.......

Wat zullen ze in Den Haag zich vanavond op het hoofd krabben....

Ik blijf kijken en luisteren...BBB....BBB....BBB.....
Babs, Blitz, Borre....ik mis een B....die van Benji....
Nee, alle gekheid op...tjongejonge wat wint die BBB met overmacht.....
Maa

r erger nog...wat een verliezen lijden de andere partijen....
Nou ja....erger?????....
Ook één ding dus om te juichen, terwijl ik me nooit uitlaat over mijn eigen stemgedrag...
Maar Forum voor Democratie zakt als een baksteen.....wat een heerlijke geruststelling is dat.....
Misschien gaan we dan toch een ander tijdperk tegemoet....
Ik heb alleen geen idee wat ons weer allemaal boven het hoofd hangt ...
Morgen maar even de definitieve uitslagen afwachten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten