donderdag 9 maart 2023

9 maart 2023


Dag van:
De hal van school staat vol kasten...
Dat staat hij al twee dagen....
Mooie kasten...je kunt amper zien dat ze gebruikt zijn....
En vandaag krijgen we zomaar het aanbod dat we er twee mogen hebben....
Zulke dingen hoef je mijn klassenassistente en mij geen twee keer zeggen....
Ik claim er direct twee....
De klas zal er een mooier geheel van worden....

Eindelijk de mappen achter deurtjes....
En dat ze daar dan toch nog schots en scheef staan, ziet dan niemand....
En zo staat 's morgens vroeg de klas op z'n kop .....
Je zou denken dat de kleuters nu zwaar onrustig worden ...
Maar niets is minder waar....ze kleuren en spelen rustig door....
Laat die juffen maar zweten lijken ze te denken....
En zweten doen we.... allemachtig wat verrichten we een sjouwwerk.....
Want natuurlijk zijn die nieuwe kasten breder dan de oude.....
Bureau dus verplaatsen..... bouwhoek naar de andere kant....
Alle dozen en kratten speelgoed eruit en netjes weer terug in de andere kast op de gang....
We lijken die animatiefilm poppetjes buurman en buurman wel....maar dan de vrouwelijke versie....
De kast niet over de drempel krijgen....
Aan een spijker blijven hangen....
De dopjes voor de planken niet in de kast en niet uit de kast krijgen....
Geen nijptang hebben maar wel een vork....
Of van de slappe lach niet verder kunnen....

Verschijnt de gymjuf ineens in de deuropening....
Oeps.....dat waren we even vergeten.....

Dus vliegen we naar de gymzaal....we kunnen nog twintig minuten....
Ik heb het gevoel dat de kilo's eraf vliegen vandaag....
Mooi meegenomen....
Mijn handen en pijnlijke gewrichten voel ik ook maar kom.....ik ben straks vier dagen vrij.....
Genoeg tijd om bij te komen....

En dan is gym voorbij en heb ik ondertussen de boel helemaal op orde....
Wauw....alsof het de eerste schooldag is....
We kijken tevreden rond en ook de kleuters voelen zich bij de nieuwe indeling op hun gemak.....
Er ligt er al eentje op de bouwmat te spelen en een ander heeft de tafel met de computer ontdekt....
De tafel die ik gekscherend het kleuterkantoortje noem.....

Je zou het toch bijna zonde vinden dat je straks vier dagen vrij bent....
Maar oh wat heb ik die vier dagen hard nodig.....dus niet zeuren....

Dan wordt mijn voldane gevoel ruw verstoord door een appje van mijn jongste kleindochter....
(Mama oma kan toch wel tegen bloed??)

Een foto met een zeer behoorlijke bebloede 'Jaap' in haar hand verschijnt in beeld....
Mijn verstand vertelt mij dat dit toch enige vorm van herstel met naald en draad behoeft....
Maar het valt mee....
Nou ja.....die snee niet... maar het hoeft niet gehecht te worden met draad maar met lijm....
Pijn doet het wel oma.....
Ja duh.....dat kan oma dwars door de telefoon heen ook wel voelen....
De appelsnijder brak af oma.....
Je weet wel... zo'n leuk apparaat in de vorm van een appel die je appel in partjes snijdt.....
Dat mogen de kinderen daar op school in Haarlem blijkbaar zelf doen....
En bij het afbreken kwamen de vlijmscherpe mesjes direct in haar hand....
Ik laat Luna via beeldbellen, want dat doet een oma dan natuurlijk meteen, het apparaat zitten dat wij in de klas daarvoor in de la hebben liggen....
Alleen wij gebruiken hem zelf en laten dat de kinderen niet doen....

"Precies die oma, ook dezelfde kleur"....
Hmmmmm, ik geloof dat ik het de volgende keer toch met wat meer voorzichtigheid zelf ook ter hand neem.....om ongelukken zoals bij mijn kleindochter te voorkomen....
Een kleindochter die natuurlijk helemaal verguld is dat oma uit de klas belt en dat ze oma nu ook heeft kunnen waarschuwen....

Aan het eind van de dag nog wel even een blikopener sessie....
Erg leuk, want het vormt een onderdeel van de LACCS studie die ik vorig jaar nog afrondde.....

De Blikopener is een hulpmiddel voor het voeren van een goed ontwikkelingsfasen-gesprek......
Het gebruik van de Blikopener nodigt deelnemers uit om zich te verdiepen in de ontwikkelingsfasen, een beeld te vormen over de leerling en een actieve bijdrage aan het gesprek te leveren......
De Blikopener opent de blik van de deelnemers......
Dit maakt het ontwikkelingsfasen-gesprek leuker, makkelijker én waardevoller......
Waar in de ontwikkeling bevindt het kind zich....en dat volgens ouders, leerkracht en orthopedagoog.....
Je plaatst allemaal blokjes bij de fase waarin je vindt dat de leerling zich bevindt en krijgt zo een completer beeld, welke een mooi uitgangspunt voor een gesprek vormt en ondersteuning biedt voor verdere ontwikkeling....
Het is een zeer leerzaam gesprek....
Moeder, orthopedagoog en ik hebben de rimpels in de voorhoofden staan maar.... uiteindelijk opent het onze blik zeker....

En dan mag ik naar huis....
Vier ongekend vrije dagen in zicht....
De laatste scabiës kuur.....de allerlaatste wassen.....geen geregel en gedoe.....
Nou ja.....alleen een Feyenoord wedstrijd voor Willem op tv dan, met een opgewonden aanmoedigende Willem in de huiskamer, om die vrije dagen mee te beginnen ....
En ook dat overleef ik vast...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten