dinsdag 7 maart 2023

7 maart 2023


Dag van:
Vandaag is Zoem mijn maatje....
We leren de kinderen in de kring de letter v van vvvvvroemmmmmm, van vliegtuig, vleugels, vogels, varen en vervoer natuurlijk.....
Met Zoem vlieg ik door de klas .....van letter naar letter.....van kind naar kind....
En even zijn ze rustig.....
Even maar.... daarna ontstaat de onrust weer....
Volle maan, sneeuw die niet blijft liggen, uit de structuur door die rare beestjes die zo kriebelen, maar ook opkomende snotterige griep neusjes (juf ik heb het zo koud, maar ondertussen gloeiend heet aanvoelen) en natte sneeuw waardoor we niet naar buiten kunnen....
Zoem HELLUP!!!!!.....

Kleuters zijn leuk maar af en toe kan je ze

achter het behang plakken....
Nou ja....ach.....geldt dat niet voor elke leeftijd....?

Elke leeftijd heeft zijn charme...en zijn behangrollen momenten....
Dat dit ook écht zo is ontdek ik aan het eind van de dag....in een bijzonder gesprek....
Je weet wel, die groep kinderen die altijd als laatste door de chauffeur opgehaald worden en waar ik dan langs loop om naar mijn klas te gaan omdat onze kleuters allang opgehaald zijn ....

In dat kluitje kinderen staat een leerling die ik vier jaar geleden in de klas had ....
En altijd moet hij me even vragen of ik nog steeds in mei jarig ben ...
En gelukkig ben ik dat.....
"Maar je gaat ook dood hè juf?"......
Een keertje wel, antwoord ik stoïcijns eerlijk.....
Maar dat ben ik nog even niet van plan....
"Ga je dan ook in mei dood?".....
Hmmmm, dat wil ik wel proberen maar dat weet je nooit hè wanneer je dood gaat.....
"Je gaat ook wel eens dood voordat je honderd wordt hè?".....
Och hemeltje, welke kant gaat dit gesprek op....?
En weer antwoord ik eerlijk 'ja dat klopt'!......
"Bassie van Adriaan heeft kanker".....

Dit wist ik dus nog even niet....'maar je gaat niet altijd van kanker dood hoor'.....en Bassie van Adriaan zegt altijd -altijd blijven lachen'.....
"Ja maar als iemand dan bloed aan z'n lip heeft en je raakt het aan, ga jij ook dood"....
Ik kijk hem verbaasd aan.....
En ik heb zo vaak jouw kapotte knieën schoongemaakt en er een pleister op geplakt of als jij een tand door de lip had, dan met een washandje schoon gemaakt.....en kijk eens even....ik leef zomaar nog.....
"Maar Bassie heeft hier zo'n gaatje met een prik erin....en die gaat helpen als je dood gaat".....
Hmzzzzz....zou hij de CliniClowns bedoelen.....?
'Bedoel je de Bassies in het ziekenhuis?'....
"Ja die ja, want kindjes gaan ook dood".....
'Soms wel ja, maar er worden ook heel veel kindjes beter omdat er hele knappe dokters zijn in dat ziekenhuis'....
"Niet als je bloed aanraakt"......
'Ook als je bloed aanraakt'.....
"Hoeveel kindjes gaan dood dan?"......
Nou, niet zoveel hoor......kijk maar in de wereld, daar wonen heel veel kindjes....en op die grote wereld zijn paar een paar ziekenhuizen waar soms kindjes dood gaan.....want meestal maken dokters je beter.....
"Maar niet als je niet eet".....
Nee, je moet wel gezond eten en drinken....
"Maar als het eten duur is dan?".....
Dan is er ook nog wel goedkoop eten....
"Maar niet in een arm land!"....
Nee, daar niet....en daarom moeten we die mensen en kinderen daar maar een beetje helpen....

"En ook niet als je huis instort".....
Gut waar is dit mannetje in zijn hoofd allemaal mee bezig.....?
Zoveel in zo'n klein jong bolletje.....
Dus probeer ik maar weer....
Als je huis instort komen er sterke mannen en machines die de stenen van je afhalen....
"Maar je kan wel dood dan toch?"....
Ja dat kan wel......
"Als je een steen op je kop krijgt"....
Bijvoorbeeld ja....
"Dat kan hè, als de aarde gaat beven heel hard"....
Ja, dat kan....maar de aarde heeft niet altijd zin om te beven hoor.....

"Hoe ga jij liggen als je dood bent?"......


'Ik denk op mijn zij want dat ligt lekker"....
"Nee, je moet op je rug in een kist met je handen hier....(en hij legt ze op zijn buik)....
En dan krijg je heel veel bloemen"......
'Doe dan maar tulpen bij mij, want die vind ik mooi'......

"Maar niet als je verkruimeld wordt, want dan gaan de bloemen stuk"......

Daar komt de buschauffeur....het gesprek staakt....
Gelukkig maar ....want bij het verkruimelen hield ik mijn serieuze mondhoeken niet meer zo goed in bedwang.....
Ik loop naar mijn klassenassistente....
"Ik wil later als ik dood ben verkruimeld worden hoor"....
En dan krijgen we samen de slappe lach....

Laat die rollen behang maar zitten.....
Ik moet er niet aan denken om ze achter het behang te plakken....
Je zou immers de mooiste gesprekken mislopen....

En dan komt er een smsje binnen van de vader van een nog oudere leerling....
"Komen jullie zondag ook want Jip wordt achttien".....
Achttien!!!!!!.....
En dan komt er een berichtje binnen van een moeder.....
"Kunnen jullie een cadeautje maken met C want haar papa wordt zondag 40....
Veertig!!!!!!.....mijn eigen zoon wordt in augustus 40.....!!!!

Tjonge jongen....ik ben wel dicht bij die dood hè....
Had ik al gezegd dat ik, als ik dood ben, verkruimeld wil worden en tulpen wil die best mee verkruimeld mogen worden.....

Oh ja....en 'zing vecht huil bid lach werk en bewonder' moet gedraaid worden....
En weet je wat....misschien wel een leuk idee om de kist te beplakken met rollen behang waar je toch niemand achter geplakt had....en daar dan kinderen op te laten tekenen....

Maar misschien is er ook wel een goeie dokter in de zaal .....
Zou nog leuker zijn....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten