vrijdag 24 maart 2023

24 maart 2023


Dag van:
-Hoe ouder, hoe gelukkiger-
Jaren lang zoeken
Soms nét geraakt
Vaker nét niet
Maar het kwam met de jaren
Dat jij naast dat van anderen
Nu jouw eigen hart
mag omarmen
Jouw hart en ziel
Kwamen bij jou thuis
Gefeliciteerd 64 jarige gelukkige schat

 Hij ziet het kleine doosje dat ik in mijn

hand hou beteuterd aan als ik hem om precies twaalf uur feliciteer...
"Zat dit doosje nou in die grote doos op tafel?" vraagt hij timide.....
Ik wijzig mijn plan en zeg 'Jazeker'.....
"Goh belachelijk hè dat daar zo'n grote doos omheen moet"...
Tja papier verspilling ten top, antwoord ik....

Hij vindt de flesjes bier leuk, vooral de namen en probeert enthousiaster te zijn dan hij zich in werkelijkheid voelt....
Hij loopt naar de keuken om de flesjes in de koelkast te zetten....
Langer laat ik hem maar niet spartelen...
Als je nou toch daar bent, neem dan die grote doos ook maar mee, lach ik....
En dan die opluchting op dat gezicht...
"Zie je wel" zegt hij met wel drie diepe zuchten....
En dan krijg je een heel ander gezicht te zien dan zojuist....

Voorzichtig wordt alles uitgepakt...

Willem en fluiten....alsof hij porcelein in zijn handen heeft....
Als een kind zo blij is hij.....
Deel voor deel is uitgepakt en in elkaar gezet met de grootst mogelijke voorzichtigheid....
Het kromme bovenste gedeelte, het middenstuk en het onderste deel....
Tjonge wat een klepjes heeft deze fluit...

Dat wordt weer even oefenen voor Willem...
Als tip krijgt hij erbij dat als je de gaatjes gebruikt met klepjes, je je adem hard moet aanzetten....
En inderdaad, dat helpt...

Natuurlijk moet de fluit uitgeprobeerd worden...
Oefenen, oefenen....
Het is weliswaar een kunststof fluit.....die hoeven niet meer ingefloten te worden......maar ze doen daarom tegenwoordig niet meer onder aan de houten....

Zelfs de winkel in Nijmegen vorig weekend had alleen de F-Bas in kunststof....
Willem speelt en speelt....
Pakt zijn oude versleten houten koffer....
Voelt beter dan dit tasje vindt hij....
En hij fluit er weer verder op los....
Af en toe een missertje en dan mijn aanwijzing 'harder blazen'....en ja hoor, dat werkt....

Ik ben alleen nu wel totaal loss en wil naar bed....
En ik slaap en slaap....tot tien uur....
Maar wat sta ik weer uitgerust op dit keer....

Willem zit beneden volop jarig te zijn...

Kaartjes kijken, berichtjes lezen, spraak berichten luisteren, telefoontjes beantwoorden en zowaar een prachtig cadeau uitpakken dat de postbode komt brengen.....een boek.....van zijn hartsvriend....
'Een zee van tijd' van Youp van het Hek....
Wauw....een sieraad in de boekenkast weer....

Benji springt bovenop hem...
Hup baas...zet die verjaardag even aan de kant, we willen uit ...
Nou denkt Willem namelijk dat hij de enige belangrijkheid is vandaag maar het toeval wil dat het gister ook nationale puppy dag was én wereld muziek dag is vandaag....

Ik zie zelfs op bijvoorbeeld Facebook vandaag nog steeds meer puppy fotos verschijnen dan felicitaties aan Willem....
En natuurlijk is onze Benji vandaag, niet toevallig, ook nog eens drie jaar geleden bij ons komen wonen als ultiem cadeautje voor Willem en lieve herinnering aan onze vriend Ben....
Aan Benji is eigenlijk nooit wat veranderd behalve dat hij uit de kluiten groeide...
Maar hij is nog steeds een razend maffe pup in doen en laten...
Tenminste als hij de kans krijgt dan...want Willem blijft natuurlijk de geboren roedel leider....
Sinds 2017 wordt ieder jaar op 24 maart

de 'Nationale Dag van de Muziek' (NDvdM) gehouden, een dag waarop in heel Nederland de muziek wordt gevierd.....
Nou dat is aan Willem vandaag wel besteed met zijn nieuwe spelefluitdingetje.....
Het doel van deze dag is het samen muziek maken zodat er zoveel mogelijk genoten, gespeeld en geïnspireerd wordt..... 
Menselijke waarden als empathie, creativiteit en respect voor elkaar staan daarbij centraal......


Zelf probeer ik nog wat werk voor te bereiden en de zoveelste PowerPoint voor een van Willems diensten....
Dan komt er een bericht binnen waarvan de moed je toch in de schoenen zakt...
"Euh Wampie, er is haarluis geconstateerd in de klas vandaag"....
Willen jullie geloven dat ik daarom vandaag een flink potje gejankt heb ook al was het Willems verjaardag....
Nóg meer ongenode beestjes in de klas ...
Hoe raken we er ooit van verlost...
Met de moed der wanhoop plaats ik maar weer een berichtje in de klassen app....
Arme ouders.....
En was ik uit voorzorg mijn haren met prioderm.....
Ik lijk ondertussen wel een chemische fabriek....

"We gaan uit eten!", beslist Willem....

Als je jarig bent krijg je korting bij zijn lievelingsrestaurant de wereldkeuken....
En dat ziet hij wel zitten....
Even de boel fatsoeneren....tranen kringen wegwerken, ander jurkje aan....

Nou blijkt de korting te gelden voor als je met vier personen komt...
"Maal ach u bent vaste klant dus wij maken uitzondeling vool u....u klijgt tien plocent kolting"....
En dat is tof van ze....



Maar heus....ga nooit uit eten met een jarige....
Althans, met een jarige Willem...
Beeldbellen, appjes beantwoorden, telefoontjes aannemen, Facebook checken....
Je zit er voor Pieternel Snot bij....
Nee écht heus, super gezellig .....
Nee, en tuurlijk maak ik daar geen ruzie om....
Ja, en tuurlijk maken we een foto waarop alles zo gezellig lijkt....
Het schatje kan er toch ook niks aan doen dat hij jarig is....

Als hij ploft, en ik hem het restaurant uit kan rollen begint hij over voetbal...
Frankrijk-Nederland Wampie....en ik ben zo benieuwd....
Nou....hij had het liever niet willen weten geloof ik als we binnenkomen en hij direct de tv aanzet, nog voor hij zijn jas uitdoet en de lichtknop vindt...
3-0 achterstand oelala.....

Enfin, het was me wel weer een

verjaardag....en nu zondag het feestje nog met de visite.....
Zijn zus en zwager en kinderen en kleinkinderen....
Dan zul je  eens zien hoe uitbundig jarig hij voor een tweede keer is....alsof vandaag niet bestond....
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten