zaterdag 18 maart 2023

18 maart 2023


Dag van:
Nou kan ik twee dingen doen....
A) ik ga het terras verder betegelen, bij dat stuk waar het muurtje is gekomen of....
B) ik ga toch maar met Willem naar 'zijn' muziekwinkel in Nijmegen om een verjaardagscadeautje uit te zoeken....
Doe ik dit laatste niet dan is mijn kans om een redelijk cadeau voor zijn verjaardag te scoren, verkeken want ik moet maandag weer aan het werk en vrijdag is hij jarig....
Ik heb dus eigenlijk helemaal geen keus....
Ik zou ook niet weten dit jaar wat ik nu weer voor hem halen moet anders....
Huis is vol, er kan geen hond meer bij....
Foto cadeaus heeft hij genoeg....
Hij moet nog vier boeken uitlezen....
En uit eten doen we toch wel....
Dan maar een fluit....

Willem staat op het punt om de honden te

gaan uitlaten....
'Niet te lang Willem want we gaan zo naar Nijmegen'!!.....
Hij kijkt me bevreemd aan....
'We gaan je verjaardagscadeau halen '.....
Van de bevreemding is nu niets meer te bespeuren....er ligt een grote lach om zijn lippen....
En foei wat is hij snel terug van zijn honden rondje.....

Voor de zekerheid neem ik mijn auto maar...
Willem en een keizer Karel plein Nijmegen dat gaat niet samen....
Het is een bekend plein zonder verkeerslichten, zonder strepen op de weg, dus je doet gewoon maar wat....nou jaaaaaa....zo zorgvuldig mogelijk en je aan verkeersregels houdend dan natuurlijk....
Maar Willem en dat plein betekent constant ruzie, ergernis, spanning, irritatie en meer van dat soort gedoe....
Op naar Nijmegen, met mijn auto dus, en ik als bestuurder....

Op zich is dat al geen cadeautje want geloof me.... Willem naast je hebben zitten in een auto dat wil je echt niet...
Al die verhalen die ik hoorde over zijn vader waar hij zich zo aan ergerde.....hij doet het zelf nog veel erger....

Zie je die fietser?....
Hou afstand!....
Je rijdt te hard....
Moet die bocht zo scherp?....
Waarom trek je zo snel op?....
Let op je snelheid....
Heb je dat kind gezien?....
Let op dat verkeerslicht gaat op rood....
Nee zo naar links.....nee nog verder....
Zucht.....

Enfin ik kom in Nijmegen....
Ik hoef het Keizer Karel plein niet eens helemaal rond...
File voor de parkeergarage....
Eindelijk dan de steile bocht naar het parkeerdek omhoog....
Nog 17 plekken over geeft het bord aan...
Nou zoek ze maar eens....
Eindelijk gevonden....
Naar de parkeerautomaat want het is hier vooraf betalen....
Op de gok de tijd aangeven die je denkt te blijven...
Nouuuuuuu Willem en een fluiten winkel, dat kan effe duren....
Je rekent maar liefst even acht euro en tien cent af....
Je sluit de auto af....
Loopt maar beneden, links af naar de muziekwinkel....
Het begint te regenen....
Drie minuten lopen...
Je komt op de plek van bestemming....
Wat denk je....
Muziekwinkel weg.....
Je zoekt op Google of hij hier ergens in de

buurt verhuisd is misschien...
En je ontdekt....'twintig minuten hier vandaan heropend '......
Je hebt in Nijmegen Centrum verder niks meer te zoeken.... zeker in de regen niet....
En je loopt terug naar de parkeergarage....
Drie minuten lopen....
Je komt op het parkeerdek, bent nog geen tien minuten weg geweest....hebt nog geen 30 eurocent van je parkeergeld verbruikt en gaat weer....
Willem zoekt dan nog wel iemand die hij ons parkeer kaartje kan geven....
Liever iemand plezier ervan dan weggegooid....


Je rijdt de scherpe bocht weer naar beneden....
En natuurlijk....de file is nog niet opgelost...
Eindelijk iemand die je ertussen laat....en stapvoets verder....
Keizer Karel plein op geeft Google Maps aan...
En dit keer driekwart rond...hopla....
Willem weet niet waar hij het zoeken moet, ik doe maar wat en sla uiteindelijk rechtsaf....
Ik hoor niet eens getoeter dus ik zal wel iets goed gedaan hebben....

Twintig minuten verder....
Wauw....wat een winkel....zeg maar loods....
Maar geen parkeerplek meer....
Dan maar bij de buren....kan mij het schelen....
Je loopt naar de loods van Schreeven....opent de deur....
Maar jeeeeeeetje.....dan kom je toch in een soort van Walhalla....
Ooooooooveral instrumenten....
Gesorteerd, gecategoriseerd, gerubriceerd, geordend....

En oooooooveral hokjes, geluiddicht en met de juiste akoestiek om de instrumenten uit te proberen....
Een eigen technische dienst ook....
Er hangen honderden gitaren, staan ik weet niet hoeveel bekkens....ik wist niet eens dat er zoveel soorten bestonden....
Een afdeling saxofoons, trompetten, violen, piano's, en.....
Een piepklein hoekje met een paar blokfluiten...
Willem moest er om vragen anders had je het niet gevonden....
Och die Willem....hij was zo vol van deze

winkel toen die nog klein en in de stad zelf was....
Nu ziet hij dit en is helemaal teleurgesteld...
En ik moet ook eerlijk zeggen....die fluiten hoek is een aanfluiting....
Twee sopranen, en een tenor en verder een tiental Ierse flagiolettes....
Verder bestaat de hoek uit muziekboeken voor allerlei instrumenten...
Oh ja, en er staat een tafeltje met nieuwerwetse instrumenten...de saxonette en de xaphoon....
Ik ben meteen onder de indruk van die twee maar Willem is té teleurgesteld....

Als hij vraagt om de F-bas moeten de jonge winkelbedienden zelfs de oude baas erbij halen omdat ze geen verstand van fluiten hebben....
Arme Willem....de fluit is uit....
Drummen, gitaarspelen, toeteren op een trompet en de saxofoon bespelen zijn in en hip....
Wie doet er nog aan barok....
Niemand heeft er immers weet van dat je ook jazzrock op een houten fluit kunt spelen....
Maar hoe teleurgesteld Willem ook is, ik geniet volop van al die oefenende mensen in hokjes....van de kakafonie aan geluiden...de sfeer...het type mensen jong en oud....de passie die ik zie om me heen....
Wat een bijzondere muziek avontuur is deze winkel geworden....

De oude man wil wel een F bas

reserveren...
Ze zijn over een paar weken hier, vertelt hij....
Nou Willem dan moet je maar wat later jarig zijn....
Maar tja... Willem en geduld....
Willem is al helemaal van de leg als hij hoort dat het om kunststof fluiten gaat...
Geen hout meer dus....
En mij herinnert me dat op dat moment aan mijn zoektocht naar zo'n F bas fluit..... een lange tijd geleden...
Een zoektocht die ik staakte omdat ik op kunststof fluiten stootte....
Maar als dit zo is wat de man zegt dan weet ik nog wel dat adresje voor goedkopere F bas fluiten dan hier....
En die zijn wél voor Willems verjaardag binnen...


We gaan dus weer....
Op naar huis...
Op naar mijn online adresje....
En ja hoor...21 maart binnen....zo doe je dat!....

Ik hoop alleen dat Willem mijn hints begrepen heeft dat ik die saxonette en xaphoon wel woest aantrekkelijke instrumentjes vind voor mijn verjaardag...
Enneuh....ik heb wel geduld....











Geen opmerkingen:

Een reactie posten