zondag 19 maart 2023

19 maart 2023


Dag van:
Woorden doen ertoe, preekt Willem vanmorgen....
Over dat je tegenwoordig alles mag en kan zeggen....maar moet je het wel willen zeggen??.....
Over dezelfde tong die vloekt en tiert, vernedert en kleineert, oordeelt en veroordeelt maar dus ook liefkoost, complimenteert, streelt, troost enz....
Over milde zachtmoedigheid....ik blijf het een mooie term vinden....
Iedereen hangt aan zijn lippen en ik eigenlijk dit keer ook meer dan anders,

ook al zit ik weer in het techniek hok....
Samen met Bert, de stream partner, geniet ik van Willems fluitspel Shape of the heart van Sting....
Hij moest eens een cd gaan maken, zegt Bert....
Alweer? antwoord ik lachend.....

We hebben een lange nazit in de kantine....
Gezellige gesprekken en veel gelach....
We praten over Israël, over onze relaties en over bewindvoering...over Suriname, racisme, liefde....
Gesprekken die van de ene naar de andere kant vliegen....
Wat hebben we toch een fijne club mensen bij elkaar zo....
En er komen er steeds meer bij...
Vandaag zag ik weer mensen die ik nooit eerder zag....
Dat krijg je als een kerk toch meer dan alleen een religieuze functie krijgt....
Of eigenlijk.....de religieuze functie meer inhoud krijgt dan zieltjes bekeren....

Er is zoveel meer liefde op de wereld dan we om ons heen zien of horen....op tv....op de radio.....
En voor mij is religie naast troost vooral ook dát.....liefde....
Je kunt het 'woord van God' immers ook gewoon 'het woord van liefde' noemen....
En dan ineens komen/horen er veel meer mensen bij elkaar....
Mensen die bergen verzetten....
Niet omdat hij vindt dat dat moet, maar omdat ze dat zelf willen....

Maar vanmiddag doen woorden er niet toe...de woorden zijn daden....
Vanmiddag gaat de voorganger namelijk over in de rol van fanatiek supporter....
Terwijl ik de PowerPoint voor de volgende week maak is Willem op weg naar zijn oude buurman en mede fanatiek supporter Daniël....

De klassieker Ajax - Feyenoord.....
En hoe opgewonden en zenuwachtig kan een supporter zijn....
Hun Feyenoord speelt in de Arena....en geen supporter of hooligan van Feyenoord komt daarin....
Het grote stadion zit alleen vol Ajax aanhangers....
Feyenoord zit voor de buis te schreeuwen, juichen en aan te moedigen....
Ik krijg de meest bizarre foto's, filmpjes en spraak zeg maar schreeuw berichtjes binnen....
Blij dat Willem daar zit en niet hier.....
En wat zijn ze uitzinnig van vreugde als hun cluppie wint....
Wat zit dat klassieker gevoel er toch diep in....
Ik ken zelfs een vriend van Willem die ook zo'n Feyenoord liefhebber is, en daarom gewoon echt nooit in Amsterdam zal komen.....
Je zal er maar de liefde van je leven hebben wonen....
Oh nee....ook dat kan niet....een Feyenoorder wordt nooit verliefd op een Amsterdamse....
De 020 haat gaat diep.....
En dat is andersom precies net zo....


Ooit ontdekte ik wel een mooi verschil....
Een Feyenoord supporter zal nooit maar dan ook nooit zijn club in de steek laten....
Tijdens een misser of na een verloren wedstrijd blijft een Feyenoord supporter juichen en achter zijn club staan....
Geen slecht woord over hun club....hoogstens over de trainer een enkele keer....
Een Ajacied daarentegen roept boe als de keeper een bal van de tegenstander niet houdt....als hun club verliest.....
Die loopt dan zelfs tijdens de wedstrijd weg....
Dan laten ze hun club als een baksteen vallen en deugd er niks van....
Dat zal je een Feyenoorder nooit zien overkomen of doen....
Enfin.... woorden doen ertoe....daden vanmiddag nog meer....
2-3 en een zielsgelukkige Willem.....

Oh ja...en een kant en klare nieuwe PowerPoint is klaar....
Thema van donker naar licht, dit keer....
Maar dat is dan weer voor de volgende week....
Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten