vrijdag 17 maart 2023

17 maart 2023


Dag van:
Een zacht briesje vult de slaapkamer...
Heel voorzichtig gaat een gordijn heen en weer....
Bijna weer tijd om de gordijnen gewoon open te laten, zoals ik dat altijd in het voorjaar en de zomer doe...
Alleen om wat koude tegen te houden.... Alleen omdat ik niet zonder open raam of deur kan slapen, doe ik als het jaargetijde onder de tien graden begint te voelen, de gordijnen dicht....
Dan is het toch ook al eerder en langer donker buiten.....

En zacht briesje dus ....maar een nog grijze lucht...
Nou niet dat grijs dat je voorspelt dat er ook maar één druppel water in zit hoor ....
Maar ach, grijs blijft grijs hè ....
Het kan natuurlijk nou ook niet áltijd kloppen hier in Nederland....
Ik bedoel te zeggen; een zacht briesje én en zonnetje met blauwe lucht was nog leuker geweest....
Misschien met een enkel wolkje, dat mag.....

Toch wordt het in de verte al lichter grijs

zie ik, als ik de gordijnen helemaal open....
En zowaar als ik na het douchen en föhnen naar beneden loop, is daar een flauw zonnetje....
Eigenlijk moet je dan zeggen 'een zonnetje' met nog een fleem nevelige lucht....of hoe dat dan ook heten mag...
Ik ben niet zo thuis in al die weerstermen....
En ik vind flauw zonnetje ook wel mooi klinken eigenlijk....

Willem heeft de buitendeuren al open staan....
Ik kan niet wachten tot zo de geur van fris jong blad en knop aan de bomen weer door die open deuren komt...
Maar zover is het nog niet...
Nog een beetje geduld....
En toch bereid de dierenwereld zich al voor....
Mijn nestkastje wordt al in gebruik genomen....

De eenden en ganzen dames broeden op hun eerste leg....
En ook de zwanen heb ik alweer een paar keer voorbij zien komen....
De buurman links snoeit zijn binnen in de voortuin....
En Pippi, de hond (de snoezigste teckel die ik ken) van onze camping buren van twee jaar geleden wat ik nog steeds contact mee heb, is vanmorgen gedekt....
Als die dekking gelukt is mag je me wel goed vasthouden want ooooooh en puppy van Pippi is wel ernstig verleidelijk.....


En in plaats dat je dan lekker de hele dag buiten gaat zitten hè....
Nee hoor ....je krijgt die lente kriebels in de vorm van opruimwoede.....
De bovenverdieping dit keer....
Ik word nog steeds veel van al die was elke keer....
Zal wel een post traumatisch schurftwas syndroom zijn of zo.....
(Ook mijn matras en kussens zitten nog compleet in klus plastic verpakt)....
Overal staan én hangen wasrekken op de bovenverdieping....
Ik heb behoefte aan ruimte....
Op de logeerkamer het een door Willem gecreëerd zooitje....
Zijn kledingkast heeft zich aldaar uitgebreid tot kleding over de stoelen, en bureautje en op de hoogslaper ligt kleding waar je niet eens meer doorkomt...
Alles door elkaar ook....
Ondergoed, sokken, tshirts, overhemden, broeken (zelfs zijn korte zomer broeken)...alles ligt door elkaar op een grote bult....
Hopeloos....
Ik begin met eens met stapeltjes maken...
En je raad het niet maar onder al die kleding bevinden zich ook nog een dekbed, kussens en fleece dekentjes....
Tijd om een paar bakken te halen om dekens, kussens, en ander spul in op te bergen....
En dus haal ik eerst bakken bij de Action....
Nee heus.... alleen bakken....


Dan mijn kleedkamer aanpakken....nou ja, met ook nóg en stang vol met overhemden van Willem....
En hup de slaapkamer er achteraan....
Drie vuilniszakken troep staan er aan het eind van mijn missie boven aan de trap....
Weg met die zooi....

Het zonnetje is al schuin achter het huis verdwenen als ik dan toch nog even tevreden buiten te zitten....
En ik zit net als er een vrolijke jongeman aanbelt die me vraagt of ik school pakketjes voor vluchtelingen hier in de gemeente op school wil doneren....
Nou beste jongeman....die pakketjes stellen we allang zelf samen....
Succes bij de buren....!

Op naar de vriendenkliek....
Onze Jennie viert haar verjaardag....
Een etentje....voor ZESTIEN man...
Ik zeg: dan ben je nog niet jarig!!....
Maar heerlijk is het wel een gezellig ook....

Maar de knollen zijn op....

Ik hou al die drukte niet lang vol....
We verlaten de gezelligheid en zoeken de stilte weer op....
Willem zijn tv en ik mijn opgeruimde bovenverdieping waar mijn bed staat....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten