donderdag 10 januari 2019

10 januari 2019

Dag van:
Nog even een dagje buffelen voor het weekend begint...
Nou is buffelen niet het juiste woord want ik sta vandaag, miijn ambulante dag, in een leuke klas....
Vaak hoor je wel in onderwijsland dat het niet meevalt om regelmatig in andere groepen dan die van jezelf te staan...
Je bouwt niks op wordt er onder andere dan gezegd..
Van... ik zie het anders...
Ambulante dagen zijn feestjes...
Mits..... goed voorbereid...
Het scheelt al als een juf en rooster neerlegt en aangeeft wat je kan gaan doen...
Elke klas heeft immers leerlingen van een ander niveau, regels, gewoontes en die ruik je op afstand niet...
Je merkt het wel direct als de eerste leerlingen binnen stappen...
Zoals zoveel meer;... de sfeer in zo'n klas.... de structuur... gewoontes... relaties... veiligheid.... sociaal emotioneel klimaat.... omgangsvormen...klassen management....
Van... en dat is ook weer zo'n fijn punt.... daar leer ikzelf ook weer van...
Maar... het leukste is toch wel dat zon dag nooit helemaal een echte dag wordt zoals anders...
Sommige kinderen vinden zo'n juf voor een dag spannend... anderen een hele uitdaging.... en weer anderen een leuke afwisseling...
Zo'n nieuwe juf of zoals één leerling het vandaag noemde "Jij bent een soms juf"  kun je uitproberen.... kan je dingen wijs maken want ze kent de regels toch niet....en is óf strenger om de boel te handhaven óf juist losser omdat het toch al een anders dan anders dag is....
Zeker als ze weten dat het maar voor één dag is....
Als een eigen juf ziek is en er komt iemand voor langere tijd, dan gelden weer andere wetten....
En ik....?
Ik voel het net zo'n beetje als een oma dagje met mijn kleinkinderen...
Natuurlijk haak ik in op het les programma.... en natuurlijk handhaaf ik orde... maar toch mag er lekker even net iets meer of anders dan anders....
We maken er namelijk geen onvergetelijke rotdag van maar een onvergetelijke leuke dag....
Aangezien ik een behoorlijke digi juf ben doen we lekker veel leuke dingen op het digibord....
We kletsen lekker lang in de kring over het thema wonen....en nemen de zolder onder de loep....
Heerlijk dat ik me kan verbazen over wat ze allemaal te vertellen hebben...
En wat een ongekende mogelijkheden hebben zolders eigenlijk...
De één heeft een zolder waar je via een luik aan een touwtje boven komt.... de ander een vaste trap....
Er zijn zolders waar je kan staan en waar je moet bukken of alleen op kunt kruipen...
Je hebt zolders met rommel... met wasgoed... met logeerbedden of bedden waar je zusjes en broertjes in liggen...zolders met speelgoed... met sport dingen....en met machines erop...
En zolders waar papa heen gaat als hij boos is ....of waar mama rustig wil zitten werken....
Er zijn ook zolders waar muizen op wonen. . twee muizen...(denkt ze... en dat hoop ik dan maar voor haar)...
Maar je hebt ook hele griezelige zolders die donker zijn en vies ruiken...
De kerstboom staat op zolder en het is mogelijk dat sinterklaas er soms slaapt maar zwarte Piet denkt hij eerder...
Door naar de kinderkamer op de praatplaat. ...
Prachtig onverwacht is dan het antwoord dat ik krijg als ik vraag wat er op het plaatje op de muur van de kinderkamer hangt....
Het zijn drie schilderijen maar het antwoord dat ik krijg is "knutselwerkje"...
Hangen die ook op jouw kamer, vraag ik
"Nee, zegt hij, ik heb schilderijen"....
Maar hoe weet jij dan dat dit knutselwerkje zijn, vraag ik door...
"Dat kan je toch zien... het is van 'bescheurd' papier"....
Oooooh, zeg ik.... en een schilderij is op een doek....
"Nee.... die hangt er overheen...."
"Als het schilderij geopend wordt dan gaat de doek eraf...."
Van... we kijken verder en ik zie een huisdier op de foto.... in een kom....
Ik vraag wie er ook een huisdier op de plaat ziet...
Eerst wordt menig knuffel aangewezen.... maar die bedoel ik niet...
Dan ontdekt één leerling de vissenkom...
Een vis dus...
"Bah die vind ik eng"... zegt een kleuter...
Nu kan ik me allerlei engs voorstellen bij huisdieren maar een goudvis....??????
"Ja, zegt hij,  want die doen zo..."... en hij gaat liggen spartelen op de grond in de kring...
Oooooooh.... jouw papa of opa vist zeker.... met een hengel....
"Jaha" zegt hij..."en dan doen ze zo"... hij ligt alweer op de grond...."en dat vind ik eng want dan gaan ze dood"..
Gelukkig mogen deze vissen altijd in het water zwemmen zeg ik om hem op te vrolijken... want inderdaad... en vis in doodsnood is geen pretje vind ik zelf ook....
Van... we ontdekken op de plaat nog een stapel ding (bed).... hoogbed.... in de luchtbed.... trapbed...ooooooh ja... hoogslaper.....
Eén leerling heeft een  kiesbed......
Heel logisch hoor.... je kan kiezen of je beneden of boven wil slapen...
Ik vind het een vernuftiger woord dan stapelbed....
Van... we kijken nog rupsje nooit genoeg...
Als die dik genoeg is en zich door alles heen gegeten heeft dan bouwt hij een huisje om zich heen ... een komkommertje  (coconnetje)....
En kijk... dit is nou zo'n leuke eendagsjuf actie;... de klas op z'n kop zetten tijdens het eten, door rond te lopen een bij ieder kind stil te staan en te zeggen... en (naam kind) eet zich door drie tomaatjes heen.... en (naam kind) eet zich door één appeltje heen... en (naam kind)... smikkelt zich door twee tennisballen heen... oh nee... mandarijnen... enz enz...
De klas op zijn kop... hilariteit... en veel gelach en gegiechel...
Ik hou er zo van....
Van... en van zo'n glunder gezichtje van een kleuter....als je langs wil lopen en er niet door kan omdat hij met een rolstoel in de weg staat... en dan met je heup zo'n zij zwiep beweging maken en zeggen "hee schuif eens aan de kant joh".... alsof hij even gewoon is net als de anderen...
En ik geniet van het mannetje dat buiten de boot valt als het om leerprestaties gaat maar wel trots mij bij de hand pakt om te laten zien dat hij het schoolplein zo mooi schoon geveegd heeft....
En van glunderen overgaat in stralen als ik snel een medaille maak voor de beste schoonmaker van de klas en hem zo uit zijn schulp trek.....
Ik lig dubbel van het lachen als een leerling mijn sjaal voelt en ik vraag of hij die mooi vindt.... waarop hij antwoord dat het geen sjaal is maar een kwijl slab....
Van... heerlijk zo'n dagje....
En zo weer om....
Van... nog een vergadering.... een overdracht...en dan... weekend...!!
Willem was vandaag vrij...
Is naar zijn moeder geweest en heeft de oude vriendin die gisteren op tv was bezocht...
Reed terug... raar geluid in de auto...
Naar de garage... bobine stuk....
Leenauto mee... moet Babeth ophalen maar pas om zes uur... naar huis rijden heeft geen zin. ... overal staat file....
Dan maar naar zijn vroegere buurman....
Nou ja... en ik dan maar voor de boodschappen opdraaien....
Boerenkoolstamppot.... kan mooi in de fitfoodie....
En de rookworst vast ook....
Van... nog een ideaal pluspunt van een fitfoodie ontdek ik vandaag...
Je kan gerust in de stoel in slaap vallen... er bakt niks aan...of kookt niks droog....
Fitfoodie mag blijven wat mij betreft...
Van... eindelijk alle belangrijke berichtjes omtrent mijn geheimzinnige acties voor Willem en ons 12.5 jarig samenzijn binnen...
Ik kan verder met nog meer geheimzinnigheid...
Ga lekker je gang Willem op je tv... ik vermaak me wel...
Van... heerlijk zo'n man die dan ook niet verder vraagt,  maar je aanbod dankbaar accepteert...
Ofwel.... komt af en toe goed uit zo'n sullige tv kijker die zijn blik niet verder richt dan een straal van anderhalve meter voor en naast de tv....
Je kan ongestoord van alles doen waar hij geen weet van heeft...
En dát laten we even fijn zo...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten