dinsdag 29 januari 2019

29 januari 2019

Dag van:
Countdown.... nog twee dagen te gaan...
Nee joh.... helemaal niet zenuwachtig.... dat is schijn....(maar niet heus)....
De zenuwen gieren letterlijk door mijn keel....
Twaalf en een half jaar van iemand houden en dat willen vieren, sloopt je....
Van... maar ik moet naar school...
En daar ben ik gruwelijk blij om want daar vergeet je alles....
Geen tijd voor zenuwen.... aanpakken....!
Al heb ik wel een paar collega's ingelicht.... want soms móet ik even mij spannende ei kwijt....
Van.... vanmorgen start ik alleen....
Gymleraar ziek en nog een ouder gesprek ook, dat nu maar in de klas moet plaatsvinden....
En dat gaat goed.... met hulp van een bekwame zorg assistente.....
Van... dan maar gauw de draad van de dag oppakken....
Welke dag is het vandaag....
Nou... de spijker op zijn kop...."dingendag"...
Ik reken het goed!
Zeker nu in deze hectische tijd...
Duizend dingen dag had ik ook goed gevonden...!
Van.... buiten is het héérlijk.... zonnetje schijnt... gezonde frisse wind op de wangen....
Kinderen die gezellig spelen... juffen die het nieuws van alle dag doorspreken....
We hebben het natuurlijk niet alleen maar over onderwijs...
Maar juffen zijn we ook moeders... oma's.... huisvrouwen. . echtgenotes of partners...
Hebben we zorgen om onze (klein) kinderen.... maken we ons druk om wat er vanavond op tafel moet komen.... vinden onze partners soms lastige personages.... ligt er bij iedereen een berg was te wachten... over de strijk maar niet te spreken.... al doe ik daar zelf niet aan....
Ik wil veel doen... zo niet alles..... maar strijken is niet in mijn huishoud CAO opgenomen... écht niet...!
Van......"Juf... mijn handen zijn koud..."
Dan moet je in je handen blazen...
"Maar dan blijven mijn nagels koud "....
 En...
"Juf... zijn jas is helemaal nat.."
Dat geeft niet want dan hang ik hem zo over de verwarming....
"Een droogtrommel verwarming hè"....
Ja... alleen draait de verwarming niet rond....
"Mama's droogtrommel ook niet want die is stuk"
Van... sta ik daar nou met een kind ook al over de was te praten...
Naar binnen maar weer...
En lesje over de kleuren... gisteren blauw....
Vandaag doen we er rood bij...
Gebaar voor rood is.... je wijsvinger tegen je onderlip houden....
"Mama heeft rode stift lippen"....
(Ik hoop het niet voor mama)
Van... dan gaan we puzzelen... van insteek puzzel tot legpuzzel.....
De dag raast voorbij....
En voor we het weten zitten we alweer in vergadering....
Mededelingen... casus... intervisie..... rondvraag....een ziekte vervanging oplossen....
Ik werk de overdracht bij.... de absentie registratie.... maak een verslag van het oudergesprek..... mail een begeleider.... een ouder.... en nog een ouder.... beantwoord ingekomen mail...
Administratie weer gedaan....
Van... ik wilde zó graag vroeg naar huis....
Moest nog zoveel dingen halen en doen voor donderdag...
Ik race naar het winkelcentrum....
Tuurlijk.... dikke file.....
Ik ben nog een half uur voor sluitingstijd als ik het winkelcentrum in ren ....
En bij het Kruitvat hebben ze niet wat ik moet hebben.... en bij Xenos niet.... bij Scapino niet.....
Grrrrrrrrr..... JA..... bij Blokker.... gered....
Snel eten halen bij de Aldi... sorry Willem kant en klaar maaltijd... geen culinair hoogstandje.... geen tijd....
Zes uur.... nu heel snel de tank vol gooien...
Morgen verwachten ze weer sneeuw dus dan is tanken een hel....
Bevroren dop. .. glibber straat.... koude vingers. .. met sneeuw bedekte auto...
Nee... laat mij maar slim zijn en vanavond benzine halen....
Half zeven.... thuis....
Willems maag overleeft het maar amper....
Ik heb de bak boerenkool nog maar net in de magnetron of hij vraagt al: "Hoe lang nog?"....
Willem please... mijn hoofd loopt om... gun me tijd.....
Lang leve de magnetron.... de damp slaat van zijn bord... de gulzigheid neemt toe....
Zo!...... dat is één maal verbrandde tong en onderlip....
Eigen schuld.... dikke bult.... euh blaar.....
Van.... Willem kijkt weer series die mij niet boeien....
Sterker nog.... ik kan er niet eens tegen....
Komt goed uit...!
Moet nog veel doen.....
Vier kaarten met enveloppe schrijven....2......ssssst nee niks... geheim...ergens vandaan haken...
De slinger opzoeken..... en de hartjes ballon....
Van.... och lieve hemel... wat zat nu in welke enveloppe....
Vergeet ik ze te nummeren....
Alles er weer uit....
Deze geef ik bij wakker worden.... een 1 dus....
Deze geef ik halverwege.... een 2 dus....
Deze geef ik vlak voor de 1e bestemming.... een 3...
En deze krijgt hij......duhhhhhhh.... nee dat verklap ik niet.....
Nog 1 en een half nachtje slapen....
En duimen...DUIMEN.... dat de weg sneeuwvrij is de nacht van woensdag op donderdag....
Dat is namelijk essentieel.....!
Van... morgen nog één dagje werken. ..
Alleen voor de klas.....
Mijn assistente uitlenen....
Een paar kinderen verdelen....
 Vast geen tijd om na te denken....
Dan de laatste voorbereidingen.....
De lastigste.....
Gaat goedkomen.... gaat vast goedkomen.....
Help me duimen....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten