zaterdag 12 januari 2019

12 januari 2019

Dag van:
Ik kom vanmorgen naar beneden lopen....
En mens die niet hier woont kan zich niet voorstellen dat dit na 13 jaar nog steeds een opgewonden gevoel geeft...
Tree voor tree dichter naar dat water lopen....
Het eerste wat je ziet na wakker worden...
Elke dag ondanks dezelfde eenden en bomen, weer anders....
Vervelen doet het nooit..
En ook al is het vandaag grauw en miezert het, door de wind voortgestuwde  sluiervlagen regendruppels...... ik geniet en voel me weer dankbaar....
Van... en dan bij een kop koffie open ik, volgens zaterdag ritueel, het brainwash online magazine....
Twee artikelen die me boeien zie ik al in één oogopslag....
De natuur hierheen halen....
Een artikel over meneer Kingsnorth die in het programma Tegenlicht verscheen en vindt dat de mens over de afgrond naar zijn einde kijkt om de manier waarop zij met de natuur omgaat....
Geschreven door Ruben Jacobs, cultuur socioloog, die het tegendeel van Kingsnorth vindt... namelijk dat we niet allemaal naar de wildernis moet trekken om er te kunnen voelen war natuur betekent...en om weer dichter bij die natuur te komen staan...
Ik ga natuurlijk niet het hele artikel herhalen....
Heb er zo mijn eigen idee over...
Ik denk dat mensen vergeten zijn dat ze deel van die natuur uitmaken... dat we zelf ook die natuur zijn...
We trekken naar de zee en de bossen als ultieme uitjes... alsof de natuur een trekpleister is waar je zelf geen deel van uit maakt....
De schrijver stelt terecht dat de natuur verstopt zit achter betonnen muren...
Van. .. ik beleef dat gelukkig een beetje anders...
En beetje maar... want die betonnen muren herken ik wel in de afschuwelijke nieuwbouw wijk waar ik woon en waar mijn voordeur deel van uitmaakt....
Maar sluit ik die deur dan laat ik het beton achter, woon even zo goed nog steeds in het zelfde huis in diezelfde wijk maar stap de natuur in... hoe kleinschalig misschien ook...
Nee... ik woon niet in een oerwoud... wel in een natuurbeschermd gebied ....10 meter van die voordeur af...en in een betonnen wijk in die beschermde natuur....
En alleen dat woord natuurbeschermd bezorgt me al de kriebels....
Waarom moet je iets beschermen als het zo zou kunnen zijn dat je allemaal weer voelt dat jezelf de natuur bent... een radertje daarvan dan...
Dan zou je immers weer zorg dragen voor die natuur omdat je zorg draagt voor jezelf....
Van.... maar ik zie het om mee heen gebeuren...
Een paar maanden geleden plaatste ik zelfs nog een foto in een van mijn blogs...
Jongeren die eendjes voeren en als de zak brood leeg is, de zak er achteraan in het water gooien.... de eendjes er snaterend op af, de jongeren schaterend toekijkend....
Geen respect dáárvoor wil voor mij zeggen, ook geen respect voor jezelf...
Steeds meer kinderen hoor ik, zodra ze het bos inlopen, schreeuwen om de stilte te doorbreken.... gillen als ze een beestje met iets teveel poten of vleugels zien... en het mag vooral ook niet glibberig op je af komen springen...
Takken worden afgebroken, niet om hutten te bouwen, want daarvoor gebruiken ze takken die al op de grond liggen, maar puur om het afbreken zelf...
We vernietigen dát wat we eigenlijk zelf ook zijn..... natuur....
Nou ben ik geenszins een milieuactivist....maar ik hou wel van mijzelf opgaand in mijn omgeving....
En ook al vervloek ik soms die natuur die wel erg in mijn huis aanwezig is door alles wat de honden ervan mee naar binnen brengen....(Ik ben tenslotte niet voor niks een mens in een geciviliseerd huis... tenminste ik doe keer op keer weer pogingen)... Ik geniet er ook van....
Van... zou je zeggen dat als ik eerder scheef, ik elke ochtend weer dat opgewonden gevoel kan krijgen, het voor mij ook niet gewoon is....?
Dat ook ik afstand heb genomen van die natuur als ware ik er deel van....
Toch zie ik dat anders...
Elke ochtend als ik blij ben dat ik mijn watertje weer zie, word ik misschien ook wel blij met mezelf... ben ik dankbaar dat ik er deel van uitmaak....
En zorgt het ervoor dat ik mens én haar oorsprong, namelijk de natuur, liefheb .....en er zorg voor draag....
Mijn jaszakken zitten altijd vol papiertjes en plastic van snoepjes of prijskaartjes, zakjes, zakdoekjes of bonnetjes...
Als kleuters het koud hebben stoppen ze wel eens hun handen bij je in je jaszak...
Bah vies zeggen ze dan als ze de papiertjes voelen....
Toch heb ik ze dat zelden horen zeggen als ze dezelfde troep op de grond zien liggen...
Mensen halen bloemen in huis... schikken ze zorgvuldig in vazen. .worden er vrolijk van...  Halen planten in huis... bemesten ze en geven ze op tijd water, verpotten ze om ze goed te houden, maarten er zelfs tegen....maar zodra zijn ze buiten dan is die zorg over....
Mensen verstoren vaak het leven van de beesten buiten maar halen wel de wereld aan huisdieren in huis....die tot over de oren verwend worden en waar men oh zo voorzichtig mee is dat het beestje maar niks zal overkomen.....
Pas op anders eet de hond/ kat/ vogel/ vis het op.... terwijl de eendjes buiten naast brood, het plastic als toetje krijgen...
Huisdieren.....ook niet altijd verantwoord... maar dat is dan weer een ander verhaal...
Ik blijf het vreemd vinden...
En het is niet zo dat je nou geen bloemen meer moet kopen. . integendeel... ik geniet ook van al die vrolijkheid in de vaas... vooral van tulpen.... en ook geniet ik van een uitstapje naar de bollenvelden... gewoon omdat dat de natuur is die ze in het westen kennen zoals ik mijn bomen op de Veluwe gewend ben....
En natuurlijk moet je planten blijven kopen... heel goed juist al dat groen in huis....
Huisdieren... heerlijk... en een must voor de opvoeding of tegen eenzaamheid zou ik zeggen....
Maar zie het dan als mede onderdeel van het grote geheel waar jezelf ook deel van uitmaakt.....
En maak je zorgen....grote zorgen.... omdat je even vergeten was goed voor jezelf te zorgen....en dat je alles om je heen, waar jij zelf in leeft, verwaarloosde...
Als jezelf ziek bent weet je niet hoe gauw je naar drogist, apotheek of dokter moet lopen...
Dat andere stukje wat en waar jezelf ook bent.... je leefomgeving... heeft ook dringend een dokter nodig.... en schreeuwt om medicijnen en beterschap....
Zal nooit meer zo beter worden als dat zij ooit was maar wil toch graag een stuk opknappen om verder te kunnen....
Ik weet heus wel dat we in een wereld leven waar materiële vooruitgang niet tegen te houden is maar laten we de omgeving waar wij deel van uitmaken daarin meenemen....
Als we zo ons mond vol hebben over duurzaamheid.... waarom hebben we het dan alleen over spullen. .
We zorgen dat mensen ouder en ouder kunnen worden... maken daar zelfs pillen voor....mag die natuur waar wij deel van uitmaken misschien ook mee ouder worden...
Ik heb namelijk niet zo'n zin om in een kale dorre vergane wereld oud te zijn...
De antidepressiva zou niet aan te slepen zijn....
Tja.. en die pil bestaat ook voor de natuur niet....of ik moet ze s morgens door het brood voor de eendjes malen die vervolgens schaterend snaterend hun, van vrolijkheid gekrulde zwemvliezen, moeizaam door de plastic soep heenbewegen .....
Hahahahahahaha wat hebben we een schik... alweer een ravioli blik....
Hahahahahahaha wat een bak...alweer een plastic zak....
Hahahahahahaha wij doen niet zo vroom....hier vinden wij het zesde condoom....
Hahahahahahaha vast ook weer onbedoeld, maar dit is het tiende flesje yakult....
Slappe eenden lach... zou het bestaan....?
Van... ach laat ikzelf de moed er ook maar inhouden..
Wie weet helpen zulke stukjes mensen wel tot inkeer... of inzicht brengen.....
https://www.brainwash.nl/bijdrage/terug-naar-de-natuur-nee-laten-we-de-natuur-hierheen-halen?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter
 Van.... en verder.... probeer ik vandaag enige gegevens die ik nodig heb voor de verrassing voor Willem,  te achterhalen....
Denk ik alles te hebben.... vergeet ik weer wat en moet ik wachten tot een volgende gelegenheid zich voordoet dat hij eeeeeeventjes weg is en zijn spullen hier laat liggen....
Van... ik draai een wasje... met een honden uitlaat joggingbroek van Willem waarvan ik denk dat die zelfs op 180 graden nog niet schoon te krijgen is....
En prijs mij, ondanks bovenstaand natuur verhaal gelukkig dat ik een wasmachine heb die in ieder geval tot 90 graden komt...
Je zal dit maar met de hand op een wasbordje moet schoon schrobben.....
Van... begrijp me niet verkeerd hoor.... ik heb veel voor natuurbehoud over maar. ... een wasmachine..... onontbeerlijk!!!!!!.....
Ik wil zelfs nog aan het eind van het riool gaan staan om het waswater op te vangen.... zodat het niet in de rivieren terecht komt....als mijn wasmachine maar mag blijven...
Van... en verder doe ik lekker niks....
Ik brei niet...
Ik kleur niet...
Ik stuur mijn geweldige lieve nichtje de felicitaties.....20 jaar alweer. ..
En dus mijn zus ook maar meteen feliciteren....
Ik mijmer wat in mijn leunstoel.... over hoe ik als ga organiseren zonder dat Willem ook maar iets in de gaten heeft....
Over welke smoesjes ik nodig heb daarvoor....
Zo min mogelijk want je ziet aan mij altijd onmiddellijk dat ik jok of iets verberg.....
Over welke mensen ik in de hand moet nemen als medeplichtigen en handlangers.... waarvan er al twee hun onvervangbare dienst bewezen hebben....
Over stille hints....
Van.... "Willem"...????...
Ja....
"Doe jij alsjeblieft boodschappen...?"
Ja....
(Ik voel me zelfs niet schuldig want hij moet toch iets voor de buurman halen die gisteren jarig was en dit morgen viert)....
Van.... 'boodschappen'... schreef ik toch....?
Het werd dus enkel Chinees en een cadeau voor de buurman...
En áls hij dát bij de Chinees had kunnen halen had hij dat ook nog gedaan wedden....?!
Fijn dat de slijter zich op hooguit 40 meter van de Chinees af bevindt....
Mannen.....!!!!
(En daar doe je dan ook nog eens zo je, haast onmogelijke, best voor om ze te verassen).....
Van zondagritueel in bad gaan,  wordt vandaag ritueel....
Maar niet te lang want "de Mol" komt....
Even checken of ik mijn punten ingezet heb....
Ja hoor....
Beginnen maar....
En dan gewoon de helft van je punten kwijt raken...
Lekker begin dan.....
Het troost me dat half Nederland die de Mol kijken, én het grootste deel van de kandidaten uit de Mol ook dachten dat Evy de Mol was....
We zitten er allemaal naast....
Van... naast dat ik Instagram weer vol gooide met huisdieren spam (nee hoor... leuke foto's)... deelde ik vandaag op Facebook wel een heel bijzondere foto....
Een foto van een kerk.... met daar overheen een regenboog en daaronder de tekst dat van der Staaij antwoord kreeg van zijn Grote baas hashtag (#) Nashville verklaring .....
Ik vind hem geweldig.... en precies zoals het ook is... een regenboog boven de kerk.... de waanzin ten top dat God iedereen tot zich laat komen behalve dan de homo's, lesbiennes, transgenders en biseksuelen....
En deze van der Staaij die dit ondertekende heeft nog een politieke voorbeeld functie ook en moet de wet handhaven...
Een wet die discrimineren om welke reden of op welke grond dan ook verbiedt...
Nou hebben Willem en ik veel mensen met diverse voorkeuren in onze vriendenkring...
Eetvoorkeuren..... drank voorkeuren... gespreks voorkeuren...kleding voorkeuren... en seksuele voorkeuren
Van... het bericht werd matig geliket...meer kwamen de reacties inbox....
Jammer eigenlijk dat nog steeds niet echt openbaar gereageerd durft te worden denk ik dan...
Ik snap het... ik respecteer het... maar denk... vooruit jongens... kom op.... jullie zijn wie je bent en jullie hebben net als wij weer andere voorkeuren dan anderen....
Laat je eigenheid in alle facetten van zich spreken....laat je zien en horen....
Fijn dat jullie blij zijn dat ik zulke berichten plaats maar verstop niet dat ene kleine voorkeurtje in een inbox....terwijl compleet Facebook stikt van berichtjes vol voorkeuren...
Foto's van idolen.... van maaltijden.... uitjes.... woning inrichting... kerstbomen....
Maar.....en ik kreeg  naast inbox berichten,  ook één heel lief berichtje... op mijn mobiel....
Een berichtje van iemand waar ik heel veel om geef....
Die het berichtje op Facebook las en er zo bij mee was dat de persoon nu tegen mij en misschien straks ook anderen durfde te schrijven "Ik ben biseksueel"....
Het ontroerde me.... maar het deed me ook pijn...
Niet die biseksualiteit... maar dat iemand schrijft..."IK BEN biseksueel"...
Want dat is nou precies waar het mis gaat lieve allemaal.....
Je bent en blijft namelijk gewoon wie je bent....
Jij hebt een naam die je persoonlijk maakt en met wie ik je aanspreek..... je bent immers niet je geaardheid... die heb je slechts.... net als al die andere voorkeuren die je hebt.....
Anderen hebben dat gewoon te respecteren....
Maar jij bent en blijft die kanjer... die lieverd... met een naam....
Zoals ik Wampie ben... die van drop houdt... en van breien... en schrijven... en zuurkool... en van mannen (nou.. doe maar eentje.. da's wel genoeg.. daar heb ik mijn handen al aan vuil.)... en vakantie... en groene limonade....
 Waar is toch dat respect en die tolerantie gebleven....?
Waarom zijn er toch nog mensen die niet voor voorkeuren durven uit te komen bang om gekwetst of veroordeeld te worden....
Waarom zijn er mensen die onnodig kwetsen....
Over een jaar of wat leven we in een multi culti multi diverse samenleving....
Nu al trouwen diverse culturen met elkaar.... de term half bloedjes is een uitgestorven woord .... en gelukkig maar....
De tijd van..."waar twee geloven slapen op een kussen, daar slaapt de duivel tussen"... dat is toch voorbij en daar lachen we nu om...(mag ik toch hopen)
Maar alsjeblieft laat dat niet alleen gelden voor huidskleur... religie..... politieke keuze.... maar ook voor het geslacht waar je op valt....
Laat onze wereld toch alsjeblieft vrolijk gekleurd zijn...
Van... tjonge.. ik ben wel bezig vandaag...
Ome Willem zou zingen....
"K geloof dat ik maar niks meer vraag.... het is wel weer genoeg vandaag... Ome Willem stopt ermee... knip knap knee.....
En dat sluit ik me dan bij aan....
Knip knap knaan.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten