zondag 6 januari 2019

6 januari 2019

Dag van:
Nou dat is ie dan...
Eigenlijk weekend maar voor ons de  laatste vakantiedag...
Na de zomervakantie roep ik altijd "voor je het weet is het alwéér sinterklaas....
Na deze kerstvakantie roep ik altijd "voor je het weet is het alwéér zomervakantie...
Ik leef per half jaar zeg maar...
En dat bevalt me wel...
Het is een soort ritme... onderwijs ritme denk ik....
Maar goed... het moge duidelijk zijn dat ik mijn vak niet voor de vakanties uitgekozen heb...
Van.. ik moet zeggen dat ik tegenwoordig naast onderwijs ook nog andere prioriteiten heb... dat dan weer wel...
Ook dat is wel eens anders geweest...
De avonden en avonden en weekenden dat ik ook nog zat te werken, zijn voorbij...
Dat heeft het onderwijs dan wel bereikt met al zijn administratieve regeltjes....
Vroeger kon ik niet anders dan denken aan leuke lessen... extra materiaal maken...
En niks was teveel...
Tegenwoordig denk ik "POEP"..... als jullie niet meer met onderwijs bezig zijn daarboven dan ga ik ook lekker wat anders doen....
Je wordt niet meer gevoed... niet meer geïnspireerd.... nooit meer goed genoeg bevonden....
De regering stelt steeds vreemdere eisen.... inspecteurs willen documenten zien boven gelukkige leerlingen lijkt het wel. ..
Ze hebben de jus allang van het onderwijs geroomd.... het zout is allang van het onderwijs ei...
Door alle grote klassen van leerkracht naar ordehandhaver.... het speciale lijkt steeds meer van speciaal onderwijs af te gaan omdat je handen tekort komt om iedereen te kunnen voorzien in persoonlijke onderwijs behoefte..... je bent meer en meer een bezighouder.... die tussendoor op goede momenten nog wat probeert bij te brengen...
Van... nee die avonden... de weekenden.... dat gepassioneerde extraatje is er allang af...
Zelfs in de vakantie ben ik er niet mee bezig....
Het ikke ikke gehalte wordt steeds groter...
Van... met kinderen blijf je begaan en bezig...
Ook in de vakantie mail ik of een spoedoperatie goed verlopen is...en regel ik nog dingen als ouders daarom vragen....
Leerlingen blijven immers elke dag in je hart...
Als je ze als leerling steeds minder kunt bieden door bezuinigingen kan je ze nog meer als mensenkind gaan zien dan als leerling....
Van... maar nu eerst lekker nog die zondag in het verschiet...
De tranen van de mooie film gisteren zijn weer gedroogd.... de buurvrouw is vandaag jarig...
Moet alleen nog wel even een cadeautje halen....
En schoonzoon appt dat hij de server, die ik donderdag uit Haarlem meekreeg, komt ophalen...
Hoe ga ik dat nu weer kortsluiten...
Gelukkig woont de buurvrouw dichtbij... dat heb je overigens wel vaker met buren hi hi....
Maar ik moet ook nog de verkeerd aangekochte koplamp ruilen... en tanken...
Van... wij zijn in Kronenburg winkelcentrum appt hij...
Dat komt dan mooi uit... want daar moet  ik een cadeautje halen...
Maar ja... honderden parkeerplekken....waar ga ik je vinden...
Gedoe dus... kom straks maar gewoon langs...
Van.... ik ruil de lamp... tank op mijn gemakje en rij naar de buiten parkeerplaatsen van het winkelcentrum...
Komen me daar die vier van mij toch aangerend...
Had hun appje gemist... dat ze klaar stonden om me op te vangen...
Tja... als ik rij kijk ik niet op mijn telefoon jongens... zo hoort dat toch...??!!
"Oma mag ik bij jou logeren vanavond" is het eerste dat Britt vraagt....
Nou kleine oelewapper... je moet morgen weer naar school... en oma ook....
En dan die teleurstelling....
Ook Britt treft het dit jaar. met als Michael vorig jaar,  minder qua juf....
Zoiets kan gebeuren natuurlijk... niet alle juffen/meesters zijn hetzelfde en je kan het nou eenmaal niet altijd met iederéén goed vinden...
Nou had ze vorig jaar ook wel een meer dan gave top meester....
Ze slaat zich er echter moedig doorheen dit jaar... anders dan Michael die vorig jaar zijn complete kont met toebehoren in de krib gooide... maar dat had dan ook wel weer wat....
Maar een jaar duurt best lang natuurlijk als je geen klik met je juf hebt....(voor die juf waarschijnlijk ook met zo'n spontaan creatief stuiterballetje die in je allergie zit omdat je zelf super pragmatisch gestructureerd bent)....
Van.... ik moet ook altijd erg lachen om die mensen die van leerkrachten eenpansworst willen maken....
Alle juffen en meesters hetzelfde, anders is het volgend jaar zo'n teleurstelling...
Alsof dat kan....
Het is juist iets waar kinderen en ouders mee om moeten leren gaan...dat niet elke leerkracht hetzelfde is... net zo als bij hun eigen bazen of collega's, buren, dokters etc...
Net zoals bij zoveel mensen die je in je leven tegen zult komen. .
Zolang je maar respect behoudt voor elkaar en elkaars kwaliteiten op divers gebied blijft zien....
Waanzin dat iedereen hetzelfde moet reageren of handelen.... onzin dat iets extra's bij de en niet mag omdat de ander het ook niet doet of kan...
Jaloezie is een slechte raadgever.... respect daarentegen een heel leerzame...
De wereld is geen eenpansworst of hapklare brok...
Maar ala... dat terzijde....
Al zou de wereld er heel wat kleurrijker en vredelievender van worden als er meer respect voor elkaars diversiteit en uniciteit zou zijn...
Van..... er wordt dus niet gelogeerd....
We lopen gezellig samen nog even op de roltrap naar boven... dikke knuffels... en ieder gaat zijns weegs...
Van... heb ik me daar vier cadeaubonnen à €20.00... kan ik daarmee niet in de Rituals winkel betalen....
Kan alleen online....
Tja... zo kweek je wel afstandelijke digi monsters...
What about personal advices.....
Alsof ik online aan de geurtjes kan snuffelen....
En wil ik dat wel...?....lekker omslachtig dan. . moet ik eerst maar de winkel... snuffelen... dan weer naar huis en online bestellen... en dat in een wereld en tijd, waar tijd geld is.....
Enfin... niet zeuren... de avonden, weekenden en vakanties zijn weer van mij zei ik net....
Tijd genoeg.... toch...?
Van... op naar de buren....Janine 67... zij wel verdorie... wij moeten nog even....
En wie weet zeggen we tegen die tijd weer..."waren we nog maar 58"....
Van..... ik heb zelden of nooit verwachtingen van feestjes...
Gelukkig ook maar want dan vallen ze vaak mee...
Dierenleed... de politiek... epilepsie.... kerststallen.... kunstwerken.... John Denver.... voedingspatroon... alles passeert de klets revue...
En zeg nou zelf... hoe divers kan het zijn....
Altijd weer een wonder hoe dat associatief denken in de mens werkt....
Ik kan ervan genieten....
De rode draad in de hak op de tak gesprekken is de menselijke duizend en één ervaring zelf....en dat brengt ons dus tot verbinding...
Verbazingwekkende verbinding...
Het wordt aldus een gezellige middag....
En zo nemen we als gewoonlijk afscheid met, "bellen we een taxi of gaan we lopend naar huis"...
Van.... Babeth is er al.... en papa haalt kebab...
Vanaf donderdag is ze hier twee weken... dan gaan mama en vriend op welverdiende vakantie...
Weer een jongere in the house...
Wat is er toch van al mijn ouderdomsplannen terecht gekomen denk ik wel eens....
Waarom moest ik toch uitgerekend op een man met 5 dochters van uiteenlopende leeftijd verliefd worden. .
 Terwijl ik eigenlijk ook al helemaal nooit meer verliefd wilde worden, dan toch uitgerekend op déze Willem....
Van... maar het is ook zo lachen samen... soms oervervelend saai maar daarna weer inspirerend en vol humor....
En ooit OOOOOIT zal die laatste ook uitvliegen....
Alleen nooit NOOOOIT zullen de zorgen en probleempjes ophouden....
Maar goed... dat geldt ook voor mijn koters....
Het aantal ligt dan wel niet helemaal evenredig maar vooruit....
Van. .. pik in... het is zondag... ik duik het bad in....
Met nog een analoog aangekochte inhoud Rituals.....
Van... en als je dan zegt dat je rust hebt... ho maar...
Appje hier... appje daar... de school begint  weer zeg maar...
Appje schoondochter of ik die superhandige fitfoodie nu al besteld heb...
Oh gunst ja.... zo'n stoom apparaat... maar dan voor eten...
Nog zo'n nieuwjaars hippe hype impuls....
En aangezien ik dáár niet aan hoef te snuffelen waag ik me eraan het ding online te bestellen...
Gezien Willems kreten "ik moet weer op dieet".... zal dit geen miskoop zijn...
Niet dat ik hem het hele jaar ga gebruiken....
Mogelijk zal het kreng 10 maanden per jaar in een kast verdwijnen... en tegen de tijd dat je dan weer weet hoe het werkte is de dieet vlaag alweer over.... verdwenen in mist zeg maar... nog beter... opgegaan in de stoom....
Van..voor de prijs hoef ik het niet te laten... daar kan je je nog eens een miskoop aan veroorloven....
Maar schoondochter en zoon beleven er al een tijdje plezier aan... dus waarom ik niet...
Het scheelt ook gas en de elektriciteit... ach... in 15 minuten alles klaar... moet ook kunnen....
Hup... bestelling geplaatst... en dat alles vanuit je bad....
Morgen eten wij gestoomde vis. . gestoomde aardappels... en gestoomde groente...
Wedden dat de eerste kilo's eraf spatten....
Wedden dat de huid weer sprankelt van de goed bewaarde vitamientjes in de groente...
(En wedden dat we s avonds snakken naar een groot stuk 48+ kaas of een paar plakjes droge worst... en na twee dagen naar kippenpootjes in de croma bakboter)....
Zou dit dan het einde tijdperk ovenschotel betekenen...
Zo'n overheerlijke lasagne...
En hoe zit het met de winterse stamppotten....
Oké de rookworst kan ik stomen... maar m'n spekjes.... gestoomde spekkies.... wie verzint er zoiets...
Oooh... ik begrijp dat er vega in moet....(voordat ik weet wat Vega is, ben ik tien minuten verder)....
Vega paprika schnitzel... gestoomd welteverstaan....
A) Vega is dus vet nep.... niet eens vet... gewoon nep...
B) Een paprika schnitzel... mensen.... die moet in boter... met citroen door de jus.... en lekkere saus....
Van... nee niet zeuren Wamp.... ook hier ga je weer heerlijke gerechten mee maken....
En gelukkig is er met zo'n fitfoodie op mijn aanrecht...ruiiiiiimte genoeg op mijn gasfornuis voor sausjes over de zalm en gesmolten kaas met kruiden voor over de aardappeltjes....(oh dat mag niet.... nou zullen wij eens zien morgen...!)
Van... einde bad... haren in de plooi... vroeg naar bed vandaag...
Op naar een werkzaam ritmisch  leven....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten