donderdag 3 januari 2019

3 januari 2019

Dag van:
En dan begint zo'n derde nieuwjaarsdag alweer normaal te worden...
Een "volgende dag" gevoel is terug...
Behalve dan dat dat heerlijke "Ik heb nog vakantie" gevoel nog volop aanwezig is...
En hoe kun je die beter benutten dan door aan je Haarlemse kleindochters smeekbede "oma Bikkel kom je alsjeblieft naar ons" (Ja ik heet nog steeds oma BIKKEL!! en ben daar zeer dankbaar voor), te voldoen....
Met alle liefde te voldoen....
Van... dus hup in de auto... maar niet rechtstreeks naar Haarlem vóór ik een nieuwe koplamp gekocht heb...
Die kan mijn autodidactisch handig geworden zoon er vast wel inzetten...
Heb vertrouwen achterdochtige mams....
Van... ach, en als ik dan toch bezig ben....(zo vaak zie ik ze nou ook weer niet) ... laat ik dan ook maar even Intertoys induiken...
Luna heeft een nieuwe rage....
Nou....de rage is al oud maar Luna heeft het sinds kort ontdekt. .de Sylvanian family.....
En aangezien deze oma ook (al jaren) helemaal weg is van deze familie, helpt ze graag mee om te verzamelen....
Wel een peperdure rage overigens.... maar met een mooi verhaal... en liefdevolle intentie (naast veel geld eraan verdienden dan...)
https://www.sylvanianfamilies-shop.nl/?gclid=CjwKCAiAgrfhBRA3EiwAnfF4tk7Q2ScS1jfsIPKcK5cHkZWccbwrO2gF3egccqefOizhUnxhE25yNhoCU_wQAvD_BwE
Van... nou vooruit... en voor Michael dan maar iets voor zijn hot wheels verzameling....(Ik heb daar persoonlijk wat  minder mee)....
Maar dan nu snel naar de andere kant van Nederland....
De zon staat stralend aan de hemel.... het is niet druk op de weg.... zelfs met de vrachtwagens valt het mee...
Muziekje aan. .. voet op het gaspedaal... beetje letten op de snelheid... zo'n bekeuring is toch al gauw twee konijntjes van de family of een doosje konijnen accessoires .... en gaan....
Van... het blijft toch altijd weer een hele rit....
Maar goed... ik mag nog blij zijn dat het van oost naar west is en niet van zuid naar noord...
Knooppunt Deil is vrij... Knooppunt oude Rijn ook.... doorkachelen maar....
Dan mijn favoriete stuk... langs Schiphol.... en alle vier de banen om te stijgen volop in gebruik....
Deze oma geniet wel....
Ook een beetje op het verkeer letten en niet teveel naar de lucht kijken....
Twee gaan er rakelings over me heen...
Wat een geluk heb ik weer....
Van... de Waardepolder.... het Spaarne over. .. ik ben er...
En gelukkig plek voor de deur.... da's handig straks met koplamp verwisselen...
Sprintje Luna.... rechtstreeks in oma's armen...
En de standaard beginzin...."Ik heb je zoooooo gemist"....
Van... een glunderglimlach van oor tot oor bij het zien van de roeizwaan voor haar verzameling...
Zoonlief heeft een deadline dus die zit in kantoor te schrijven en kleinzoon vergezelt hem op zijn spelcomputer....
Die zie ik straks vast wel...
Van... schoondochter is bezig plakplastic sierstrips op de ramen te bevestigen...
Die kan mijn helpende hand wel gebruiken...
We klungelen wat af met zijn tweetjes maar het resultaat mag er zijn....
(Na de koffie natuurlijk.... want dat heb je wel verdiend na zo'n rit)
Van... wat een geluk dat ik mijn breimand heb meegenomen.... met meetlint en schaar....
Nu zit alles er strak op....
(Nee ik ga nu niet vertellen dat ik met het overgebleven stukje voor de tussendeur, alles strak gemeten heb maar scheef geknipt)
"Ooooh oma. .. als jij er niet was geweest"... zucht Luna zeer theatraal...."dan was alles scheef geworden... en moesten we zo kijken "...ze houdt haar hoofd schuin...(Van die deur heeft ze niks meegekregen gelukkig)
Echt hoor... deze dame kan zo de hoofdrol in een klucht spelen.... geen toneelschool nodig. .
Van.... daar komen de mannen....
"Ooooh oma mooi... dank je wel... maar mijn computer is even belangrijker als je dat niet erg vindt...."
Nee hoor. . oma vindt dat niks niet erg.... en wel lekker rustig ook. ..
Zo kan ik ook mooi Robbert helpen bij het verwisselen van de koplamp....
Van... en ik zeg niet dat mijn hart honderd slagen overslaat als ik zie dat hij de complete lamp uit de motorkap sloopt en demonteert....
Ik wend zelfs mijn wit weggetrokken gezicht af...
En het angstzweet verdampt vast als ik drie stappen van hem vandaan ga staan...
Maar verrek.... hij fikst het.... en de lamp en alle draadjes en schroefjes (nou ja op één na dan) komen weer op z'n plek. .
En nog beter.... de lamp doet het...!!!!
Ik ben naast een gelukkig mens ook een trotse moeder....
En eigenlijk ook wel trots op mezelf dat ik toch volgens alle opvoedkundige regels, hem het vertrouwen bleef geven ....zoals ik dat eigenlijk al alle jaren deed en dit nu ook de technische vruchten afgeworpen heeft....
"Ja mam ... ik dacht dat ik niet technisch was... maar ik heb van de zolder een kamer gemaakt... en jouw koplamp verwisseld..."
Kerel... ik ben trots op je (en ik kijk maar niet in de spiegel waar weer een 100 tal grijze haren meer zijn verschenen...
Van...."omaaaaaaa spelletjes spelen.... ik wil zoooooooooo graag Flo Fladder vleermuis met jou doen"....
(Een volgende theatrale drama queen actie...)
Nou Luna.... oma wil ook zoooooo graag met jou Flo Fladderrrrrrr spelen...(Ik doe ook een poging maar heb duidelijk minder talent)
Van...Fladder de vleermuis is een leuk spel moet ik zeggen....
Ik verlies natuurlijk (hoefde daar niet eens vals voor te spelen want Luna is veel tactische en meedogenlozer dan ik).... maar het blijft (zelfs na het slikken van mijn verlies) leuk....
"Nu angry Bird oma".... laat Michael van zich horen....
Angry Bird is gewoon 'mens erger je niet'... met dezelfde klik klak dobbelsteen onder zo'n stolpje.... maar dan met vogeltjes ipv pionnen....
Michael spaart me met eraf gooien.... Luna spaart niks en zwiept me tot 2x toe van het bord....
Ook Michael wordt rancuneus uit het spel gewipt...
Hoe opvallend ook toch dat er steeds meer spelregels bij het spel komen...
"Ach oma. .. vergeet ik nog te vertellen dat ... ja duh)...
Michael is een ster in spelregels....(verzinnen dan)....
Luna daarentegen steggelt de halve wereld aan elkaar...
Geeft de dobbelsteen 4 aan dan zijn 5 of 6 stappen vooruit geen uitzondering....
Van... het volgende spelletje...Catan Junior....
En dat is nou eens een spel dat oma kent en heel graag speelt....
Strategisch gezien ben ik een nul en is Michael veel gehaaider....
Luna daarentegen heeft het handelaarsbloed van haar overgrootvader en vader.... die ruilt wat ze ruilen kan...
Het blijft alleen bij ruilen... ze vergeet er ook forten en schepen voor te kopen....
Gevolg ... Michael wint... en dat is even slikken....
Heeft notabene zelfs steggelen niet geholpen....
Van... maar oma is er wel klaar mee...
Gered bij de etensbel.....
Aan tafel!!....
Ratatouiile..... lekker....
Luna niet.... die eet principieel geen groente had ze zo bedacht...
Die eet kip... en dat wat de kip zelf eet... namelijk maïs....
En dan niet een beetje kip maar een halve legbatterij aan poten....
(Ha... ook oma kan overdreven drama queen opmerkingen maken...)
Niet alleen haar vingers en mond kluiven kip maar haar hele gezicht en trui en mouwen en haren....
Ze oogt zo gemarineerd dat je haar zo met het restant poten in de oven zou leggen. .
Daarnaast moet ze dan na de daarvoor berekende braadtijd, zelf ook naar kip smaken met die hoeveelheid die ze al heeft verorberd...
Van...."nog één spelletje oma...."
Nou vooruit... maar dan gaat oma naar huis...
Ik draag mijn zoveelste verlies moedig....
Als de kinderen in pyama zitten is het knuffeltijd ...en tijd om te gaan...
"Ooooooh oma... ik ga jou zoooooooooo missen".....
Rara wie zegt dat....?
"Dag omaatje.... tot snel....! (Michael)
Rij voorzichtig mam. ..(standaard zin van Robbert).... en bedankt voor je hulp en gezelligheid....(wie anders dan Tamara)....
Daar ga ik...zwaaiend en zwaaiend....
Ik kan met een gerust hart immers in donker weer de weg op....
Mij leidt het koplamplicht....
Van... neem ik de A12 of de A2 en dan de A15....?
Ik zat eraan te denken om weer eens de A12 te nemen, maar dan realiseer ik me dat de kerstboom van Ijsselstein nog wel eens in volle glorie zou kunnen staan....
Tja... en die wil je niet missen natuurlijk als je toch in de buurt bent....
Hup de A2 dus op....
En ja hoor.... in vol ornaat....
Wat is ie mooi.....en hoog....
(Zou daar nooit een lampje van stuk zijn/gaan?)....
Van... zo gaspedaal weer in... en gaan....
Eén uur en drie kwartier doorkachelen maar...
Geen omgeving te zien.... alles pikkedonker....
Nou ja... behalve dan het schijnsel van mijn koplampen....(meervoud want het zijn er weer twee die het doen)...
Van... en thuis wachten dan Willem en Babeth...
Babeth ziekjes... Willem into het Engels voetbal...
Gelukkig kan me dat Engels voetbal wel bekoren...
Vreemd... want dat Nederlandse voetbal daar heb ik het niet zo op....
Rommelige bende vind ik het....
Volgens Willem is er echt een goede opstelling en kun je ook het spel herkennen...
Het zal allemaal wel maar dat Engels voetbal vind ik overzichtelijker... duidelijker ook.... en veel makkelijker te volgen....
Het commentaar van Louis van Gaal is meesterlijk...geen speld tussen te krijgen...
(Ik zou niet durven ook.... maar dat terzijde...)
En dát was hem dan... die derde januari....
Morgen de laatste dag van twee vakantie weken....
En daarna weer een regulier weekend die je officieel niet meer tot de vakantie mag rekenen....
(Maar wel lekker nog 2 vrije dagen zijn)













Geen opmerkingen:

Een reactie posten