woensdag 23 januari 2019

23 januari 2019

Dag van:
Nou, daar gaan we dan....
To slide or not to slide... thats the question. ..
En..... ik glij niet..... tenminste... hier niet....
En daar niet.... en verderop ook niet....
Wat zullen die strooiers dáár vannacht druk mee zijn geweest...
De hoofdwegen zijn echt zo goed als sneeuwvrij en goed te berijden....
Ik mag wel uitkijken dat ik niet overmoedig raak....
Doe ik natuurlijk ook niet, want diep in mijn hart knijp ik hem heus wel voor onverwacht gladde stukjes...
Van.... dat krijg je ervan als je wat vroeger weg gaat.... zo goed als geen kip nog te bekennen op school....
Kan ik wel lekker nog in alle rust wat berichtjes beantwoorden en les voorbereiden....
Vandaag eens kijken of ze het boek "kikker en de sneeuwman" leuk vinden....
En daarna met krijt op zwart papier zelf sneeuw maken....
Van.... daar komen de eersten...
Nog steeds in de ban van de sneeuw....
Na gym er maar een kring aan wijden....
Eerst maar eens al die wantjes , sjaals, dassen en mutsen uit elkaar zien te houden...
Alhoewel... wantjes.... waren het maar allemaal wantjes ..... het merendeel zijn handschoentjes...
En handschoentjes...... die zouden nou nét op een kleuterschool verboden moeten worden. ..
Ja écht...!
Probeer al die kleine vingertjes maar eens in de handschoen vingers te wurmen....
Pink lukt nooit... wijs en ringvinger zitten altijd bij elkaar in dezelfde.... wijsvinger ben ik meestal kwijt... het enige dat nog wel eens wil lukken is de duim...
Ondingen zijn het... die hele handschoentjes....
Een crime voor elke kleuterjuf....
En voor kleuters zelf ook want juffen kneden en voelen en graaien en duwen en trekken wat af aan die tien kleine grijpstuivertjes.....
Maar tja...aaaaaaals je ze dan eindelijk goéd hebt zitten  dan staat het wel weer schattig en parmantig....
Van. . maar enfin... ze bij en uit elkaar houden is dus nog een klus op zich...
Er zijn ouders die wanten in jassen bevestigen... met zo'n touwtje.... maar er zijn er ook die dit niet doen...
En mutsen zijn niet vast te maken... daar heb je capuchons voor maar die zijn niet warm genoeg....
Dassen en sjaals... oh gut van wie was nou welke...?
Ineens zijn ze gewoon allemaal blauw en lijken alle motiefjes op elkaar....
Van..... alles zit eindelijk in de mandjes met de juiste naam en alle jassen hangen aan de kapstok bij de juiste foto...
Ook nog zoiets .... waren we net aan alle jassen gewend.... en wisten we welke jas bij welk kind hoorde.... hebben ze ineens nieuwe winterjassen....
Ik prent dus ook elke jas als een foto in mijn geheugen met gezicht erbij en nu maar hopen dat het vanmiddag goed komt....
Vandaag ook een extra leerling in verband met ziekte van een ondersteuner uit de andere klas.... het is me wat....!
In onderwijsland vang je dat tegenwoordig samen op.... en in uiterst noodgeval stuur je pas een klas naar huis....
Vandaag dus niet... we verdelen de leerlingen....
Van gymmen......
En dan de kring.....
Over sleeën en sneeuwballen gooien.... sneeuwpoppen maken en glibberende taxibusjes....
Over opa's deken in het ziekenhuis die op sneeuw lijkt....
Over natte sokken en koude handjes....
Een papa die heel laat thuis was en een mama die op haar billen viel...
Naast sneeuwpret ook sneeuwpech dus....
Van... en buiten (alle wantjes aan, mutsen op, sjaals om, juiste jas aan)  zijn de sneeuwballengevechten niet van de lucht....
Maar deze juf kan er ook wat van hoor....
Pats....brrrrr in je kraag....
Sneeuwpoppen maken daar doen ze vandaag niet aan.... had ik nog wel leuk gevonden, maar zie het niet zitten er zelf in mijn eentje aan te beginnen....
Naar binnen.....(alle jassen uit,  wantjes uit, mutsen en sjaals af)
Van.... kikker en sneeuwman zijn de hit!
Nog een keer.... nog een keer....
En met krijt sneeuw maken zit vol ontdekkingen.... want krijt kun je vegen.... krijt kun je plat liggend gebruiken... je kunt het kruimelen....
Schot in de roos dus....
Van.... appje..... van Willem..... met foto...
Oh jee...... de salontafel is aangevreten...
Buurman wil de honden uitlaten en ontdekt het delict....
Willem is in alle staten. ...
Ik ben er ziek van appt hij...
En ik antwoord simpel: dat werd tijd....
Ja jemig zeg.... sorry hoor. ...dat stadium had ik na de trap,  twee bloempotten, een kastje en het linoleum al....
En Willem gaf nog geen kick bij het kapot knagen van mijn leunstoel... het verlengsnoer.... nog meer planten... kussens..... honden matten.... drempels....tuin kussens... traptreden.....
Maar nu de salontafel aan de beurt is, is hij er ziek van....
 Van... nu eerst de kinderen maar huis (wantjes aan, mutsen op, dassen om, goede jas aan).... gespreksverslag maken... weekverslag.... overdracht.... absentie.... gesprek collega andere klas die ik vrijdag van haar overneem....mail beantwoorden... digitale handtekening bijwerken. .. over een zorgleerling praten...
Alweer half vijf.... even wat spullen halen voor de grote dag volgende week.... boodschappen doen.... en eindelijk zelf de schade thuis waarnemen....
 Van... dat gezicht van Willem.... ik krijg spontaan de slappe lach....
Ja sorry Willem.... nu pas....
Het halve huis ziet er niet meer uit... lijkt een bouwval.... maar nu pas ben je er ziek van...
"En ze gaan weer naar de dagopvang...."
Goh Willem... had je weken eerder moeten doen....!
We mogen namelijk wel zo'n tv programma aanschrijven wil je hier nog een bewoonbare omgeving van maken....(oké nu overdrijf ik)....
Van... de buurman komt sip binnen...
Alsof hij er schuldig aan is....
Eerst hem maar even geruststellen dat het enkel en alleen aan die pups ligt....
Koffie doet wonderen....
Van..... morgen maar even naar de woonboulevard....
Die beesten hebben hun aanschafwaarde al driedubbel overschreden....
 Van..... de tv blijft maar aan de gang over dat filmpje van de vijf jongens die een andere jongen in elkaar schoppen en slaan....
Alsof dit de eerste keer is....
Maar blijkbaar begint het nu bij de mensheid door te dringen....
Vier kinderen/ jongeren aan tafel.... verschillende leeftijden....
Vier wat oudere kinderen.... middelbare schoolleeftijd..... één jonger kind.... lagere school....
De drie oudere vinden het al bijna normaal deze beelden.... alles gaat immers viral tegenwoordig....
Stoer... cool.... status....
Behalve dat ene jonge mannetje dat er zit..... de jongste....
Ze doen het om aandacht... dan moet je dat niet geven....
En hun ouders doen ook iets niet goed dat ze een kind hebben die dit doet... die moeten een opvoed cursus....
Het ventje heeft helemaal gelijk....
En ik ben bang dat je alleen als je nog zo jong bent, zo kunt denken.... onbevangen.... logisch....
Want in deze wereld waar je op tv alleen de beste leukste, grappigste, mooiste, slimste mensen ziet......tv en games je de meest gewelddadige en nog gewelddadigere beelden toont....krijg je niet meer de kans om gewoon te mogen zijn... en zoek je andere middelen om op te vallen...... ja..... zieke middelen als deze dus.....
 Van... ik ben dan ook niet tegen al die media aandacht nu... die eraan geschonken wordt...... als het ook daadwerkelijk maar wat oplevert....
Bewustwording of zo....
Bewustwording ligt altijd ten grondslag aan verandering....
Maar ja... misschien is het weer ijdele hoop.....
Ben ik weer te goedgelovig.... te idealistisch. ..
Laat dat dan maar zo zijn....
Maar alle beetjes helpen..... uiteindelijk....
Laten we gewoon sneeuwballen gevechten gaan houden alsjeblieft....
Veel leuker ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten