dinsdag 15 januari 2019

15 januari 2019

Dag van:
.... een historische dag....
Dag van Brexit or no Brexit...... nou ja... daar begint het wel op te lijken dan....
Je hoort niet anders dan over de laatste smeekbedes .... afkraak pogingen... speculaties.... binnen het Engelse parlement op de radio....
Ik ben al een lange tijd niet in Engeland geweest...
Toch vind ik het altijd weer een ontzettend divers land en vind ik Londen weliswaar een dure maar mooie, intrigerende hoofdstad....
Een land met geschiedenis ook... en een veelzijdig landschap.... een rijke cultuur en halsstarrige eigenheid....
Trouwens... zo'n echt Engels tuintje ... dat kan ik jaloers op worden...
En eigenlijk zou je zeggen dat in armoede geen verschil zit... arm is arm.....
Daarbij vind ik het verschil tussen rijk Engeland en arm Engeland een ludiek verschil hebben....
Ook in hoe ze over elkaar denken en praten....
Waarschijnlijk komt dat door de hiërarchie die nog zo voelbaar aanwezig is... de aristocratie en de arbeider... de landlords en hun boerenvolk....
Tja... en het allerliefst kijk ik, zoals ik al zo vaak schreef, naar die heerlijke Engelse films over Engelse huizen van adel waar het personeel in de keuken, waaronder het ook barst van de hiërarchie,  zo hun eigen intriges beleven...
En nergens, maar dat is een aanname,  vind ik het verschil in dialect van taal , zo groot als in Engeland...
Niet alleen dialecten van streken maar ook binnen lagen van de bevolking....
Van... ik kan nog steeds balen dat ik mijn lievelings sleutelhanger van "mind the gap", ooit ben kwijtgeraakt tijdens de verhuizing van mijn bestie....
Nou vind ik bijna elk land geweldig natuurlijk... maar het blijft jammer dat Willem geen Engeland fan is, en ik er dus practisch nooit meer kom...
Het maakt wel dat ik graag kijk naar documentaires over Engeland... die heerlijke series als Downton Abbey en the Midwife verslind, Engels voetbal liever bekijk dan het Nederlands en dus nu op de voet de ontwikkelingen van de Brexit volg....
Zeg nou zelf... dat is toch smullen die debatten van het Engels parlement...
Niets dat meer wijst op de Engelse hoffelijkheid....
Overal moet je beleefdheid in acht nemen maar dat waar het het meest wenselijk zou zijn, mag je los gaan als een beest... schelden... tieren.... door elkaar heen schreeuwen. . met je vuist op tafel slaan en met de voeten op de grond stampen...
En dát allemaal in zuiver Cockney English.......
Van.. toch jammer dat ik niet álles kan volgen vandaag...
De kinderen zien me aankomen op het digibord met een live verslag vanuit het Engels parlement...
Wellicht één van de slechtste opvoed voorbeelden die ik kan bedenken....
Van....Dirk Scheele.... Moffel en Piertje ... koning Koos van Zandkasteel....dat is beter kijk voedsel voor een kleuter... en ze verslinden het....
Vandaag heb ik mijn handen vol aan een kleuter met een bui waarvan je zou denken dat  deel utmaken als lid van het Engels politicus hem niet zou misstaan...
Ik pieker me suf wat er aan de hand is....
Het is niet te achterhalen....maar gelukkig kunnen we met visualiseren nog een beetje de rem erop houden...
Picto's met een rood kruis erop.... gebaren van "klaar".....
Van... het moeilijkste van mijn vak vind ik dat altijd...
Een kind dat niet goed in zijn vel zit... niet kan duidelijk maken waarom... verstikt in een wereld die mij onbekend is....
Vaak ligt de oorzaak dan in de vakantieperiode... maar ook daar  heb je geen zicht op...
Machteloosheid is wat rest....en geduld.... veel geduld...
En vooral van jezelf accepteren dat je momenten hebt waarop je dat geduld verliest omdat het de sfeer... de les... de kring... voor alle anderen beïnvloed....
Accepteren dat het je soms gewoon niet lukt....
Van... maar gelukkig hoor ik ook anderen klagen over een drukke dag. .. drukke kinderen... onrust... enz...
Medelijden met elkaar hebben is een goede manier om je eigen ongenoegen te vergeten of op een zijspoor te zetten....
Voor een ander weten we het vaak beter dan voor onszelf...en een goed luisteraar naar zijn eigen verhaal pikt er soms zijn eigen oplossingen ook uit....
Vandaag alleen niet...
Van.... ook buiten is het druk....
Ogen en handen tekort....
Van. . wat ben je dan blij als zo'n dag voorbij is...
En je naar een zoveelste overleg moet maar de vergader locatie niet bekend is....
Je je een ongeluk zoekt... niks en niemand kan vinden.... terug gaat naar je klas om daar je eigen zaken te regelen... en dan later te horen krijgt dat je wel langs de goede ruimte gelopen bent, maar ze achter kasten zaten....
Aan de ene kant jammer want het was in dit geval een interessant overleg.... aan de andere kant heb ik wel lekker kunnen opschieten met andere zaken die minstens zo belangrijk waren...
Van... na de boodschappen en het gekreun van "wat moet ik vandaag nou weer koken" (Babeth is immers ook 10 dagen bij ons).... thuiskomen en de buurman net met de honden van een wandeling zien terugkomen....
"Koffie buurman?"....
Nee, ik schuif lekker aan tafel want de buurvrouw heeft het eten klaar....
En dan weten dat jezelf nog moet beginnen....
Willem die ouderraad vergadering heeft vanavond en dan snel overschakelen naar de Engelse nieuwszenders om de laatste stuiptrekkingen van de debatten én.... natuurlijk de stemronde te volgen....
Ook weer zo heerlijk typisch Engels....
Waarom het op de manier doen  zoals anderen het doen, als het op je eigen manier kan...
Ze stemmen door het kiezen van een gang...
Dus je loopt de kamer uit,  kiest een " ja deur" of een " nee deur" en loopt daar door naar buiten door de "Ja gang" of de " nee gang"....
Daar geef je, bij een griffier gezeten op een versleten groen leren Chesterfield bankje, je
naam door.... en loopt weer naar de kamer....
Van..... héérlijk.... ik geniet ervan....
Van... harder schrik ik van het ongekend grote verschil van stemmen.... die alle eerdere speculaties de boven gaan. ..432 vóór....202 tegen....16 onthoudingen... en van die 432 ook nog eens 118 van May's eigen partij...
Een toch nog onverwacht grote nederlaag...
Die nee gang heeft files opgeleverd... geloof dat maar...
En dan die plotselinge wallen onder de ogen van May....
 Van... maar erger nog... wat nu... ofwel... what next....
De Labour die de handel sterk wil boven houden... de ik de weg zittende back stop....en een onbekend eigenzinnige en koppige Mag....
Tja... wordt vervolg zullen we maar zeggen...
Ach,  denk ik dan maar... hoeveel afleveringen kende Peyton Place en Cornation street (de Engelse GTST van toen zeg maar...) niet....
Maar eerlijk is eerlijk... je zou het toch allemaal on-Engels noemen....
Voer voor geschiedschrijvers in ieder geval....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten