woensdag 2 januari 2019

2 januari 2019

Dag van:
Na 365 keer 2018 te schrijven moet je toch donders nadenken dat je nu 2019 schrijft...
Maar dat terzijde....
Kan natuurlijk komen omdat ik compleet uit het dagritme geslagen ben...
Vannacht sliep ik weer niet eerder dan kwart over 5 's nachts....
Om iets voor tienen wakker en het niet wagen om weer te gaan slapen, anders zit ik vannacht met hetzelfde probleem...
Van... maar die nachten zijn zo heerlijk...
Zo stil.... zo helemaal alleen ik mij en mezelf....
Niet duister of sinister... niet spookachtig maar sereen....
Ik snap ook niet die wanhoop van mensen die ik hoor zeggen "Ooooh ik kom mezelf zo tegen.... of.... oh ik word zo met mezelf geconfronteerd..."
Zalig vind ik die momenten dat ik met mezelf ben... en zoveel makkelijker als ik  mezelf aan mezelf spiegel of... ik die mezelf tegenkom dan als een ander me met mezelf confronteert door zijn of haar verwachtingen uit te spreken....
Ik en mezelf kunnen het goed vinden samen....
Wij begrijpen elkaar...
Die ander en ik. . dat is een heel ander verhaal....
Dan snappen we weinig of niks van elkaar....
In de nacht kom ik mezelf tegen... en alleen ik mag mezelf kwetsen.... alleen ik mezelf complimentjes geven....
Van..... maar gezond is dat nachtleven niet....
En het is dus 2 januari....
Zo'n dooddoeners dag...
De dag na alle nieuwjaarsdag ontluistering....
De dag dat je denkt "en nu?"....."hoe nu verder?"....
Dus doe je niks....
"Ooooh ik ben zo duf" zucht Willem....
Ja heerlijk hè... antwoord ik....
"Tja zo kan je het ook bekijken...."
We mogen vandaag duf zijn.... suf zijn.... niks willen.... niks kunnen... niks hoeven of moeten....gapen.... geeuwen..... hangen....
Wij wel....
Anderen zie ik alweer druk aan het werk zijn....
Nieuwjaarsborrels aflopen...
De kerstspullen opruimen... blèg....
Oliebollen pannen uitboenen....
De kerstkaarten nog een keer bekijken voor ze de prullenbak ingaan....
Vuilniszakken vol rest voedsel naar de container dragen....
Lege flessen.... heel veel lege flessen ..... in kratten verzamelen....
Vuurwerk restjes opvegen... of... al naar gelang de leeftijd.... kijken of ze nog knalbaar zijn....
Van... hier komen nog wat verlate nieuwjaarswensen binnen....
Hier is alles al aan kant... en alweer vies ook dankzij de honden....
Het enige dát met de mensheid om mij heen overeenkomt is dat ik het laatste restje salade weggooi....
Vandaag wil ik gezond eten....
Spinazie of zo...
Nee, niet of zo...gewoon... ja spinazie...!!
Van.... ik brei maar weer een paar centimeter...
Ik kleur nog maar eens een digitaal kleurplaatje...
En ik speel een spelletje mahjongg....
Willem kijkt weer een nieuwe serie op Netflix... valt dan weer in slaap... spoelt daarna de serie weer terug.... en sukkelt weer weg.... ritueel herhaalt zich. ... spoelen, slapen, spoelen, slapen....
Van... als hij de honden uitlaat (een oplevingsmomentje).... kom ook ik tijdelijk tot leven en regel snel wat dingetjes met betrekking tot ons koperen samenzijn binnenkort....
Alles in het diepste geheim natuurlijk...
En aangezien het mogelijk zou zijn dat hij dit werk eens leest, vertel ik er dus ook wijselijk niks over....
De laatste dag van deze eerste maand zal het leren...
Van... ook altijd weer zo'n raar moment als die eerste maand van een jaar erop zit....
Dan bekruipt me altijd even zo'n gevoel alsof het hele jaar alweer bijna op is.....
Van.... en we doen waarschijnlijk iets wat mogelijkerwijs niemand vandaag in Nederland doet...
We bellen de dierenarts...
Nee... niet onze vreselijke aardige maar peperdure dierenarts.... maar een ook heel aardige en ontzettend betaalbare andere dierenarts...
En wel om onze twee dames herders en poes te laten steriliseren....
Het hele ritueel van inschrijven weer opnieuw......
En ja... inderdaad... de 4 B's....... goed opgemerkt...
14 februari zijn ze aan de beurt...
Tegen... let wel.... meer dan de helft van de prijs van onze vreselijk aardige maar peperdure eerdere dierenarts....
Een beetje pijn doet het wel....
Bikkel sliep daar immers in....
Maar onze inhoud van. onze portemonnees, kunnen we tenslotte maar één keer uitgeven...
En potjandorie....meer dan de helft... dat scheelt nogal..... dat scheelt €245.00 pér hond
Tien dagen met een kap op hun kop????
Nou.... dat gaat Borre leuk vinden. ..
Van... Bengel mag weer naar buiten vandaag...
Eerst kijkt ze voorzichtig om een hoekje en snelt dan gauw weer naar haar slaapplek...
De tweede keer blijft ze angstvallig in de tuin...
Maar de derde keer vertrouwd ze het weer en is de paden op, de lanen in....
Van... hanna komt eten.....
Op kamers wonen en blikken tomatensoep nuttigen, is ook niet alles...
Veel progressie zit er nog niet in haar verdere plannen....
Maar och.... nog een heel jaar in het vooruitzicht...
Wat zeg ik... een heel leven....
Van... en dat brengt me op het avondgedeelte.....
Willem en ik kijken Hans Teeuwen ....
Ergeren wij ons dan niet aan deze man...?
In tegendeel.... we kijken door grofheden heen en vinden hem zelfs geniaal....
(Ja Isa oma gebruikt jouw stopwoordje)
De experience Hans Teeuwen.... je moet hem beleven....
Geen moeite doen te begrijpen want dan mis je het....
Over je heen laten komen... in zijn gekheid... zijn waanzin... zijn absoluut op een rijtje hebbende schizofrenie.... zijn expressie.... zijn taal....
Alles is symboliek... hoe grof ook.... hoe fijngevoelig ook....
Pas als je dat kan voelen, zal je Teeuwen waarderen...
Je hoeft hem niet te begrijpen.... maar hij begrijpt ons wel....
En dan dat liedje... zijn fenomenale pianospel en dat liedje...
AAN HET LEVEN ZIT EEN STAARTJE.... OUDERDOM.....!!!
Ach ach ach... wat prachtig....!
Van... wij zitten aan het begin van dat staartje....
Wij zijn het staartbeentje Willem en ik. ..
We hebben nog een stuk staart te gaan...
En we voelen het liedje nu al in elke vezel....
Moet je dan zo grof zijn....?
Nee... dat hoeft niet....
Maar het hoort wel bij hém....
En in diepste wezen hebben Youp, Guido en Theo ook hun grofheid....
Ik begrijp niet goed waarom er dan vaak zo'n ophef over Teeuwen moet zijn....
De hele wereld kwetst elkaar....
Nog veel groffer....
Met leuzes in stadions... met tekeningen en karikaturen.... met bommen.... martelpraktijken.... politieke toespraken....
Maar omdat hij op een podium staat ...spuugt....en het woord neuken gebruikt... gepaard gaand met bijbehorende heup en bekken bewegingen.... zonder zich te verhullen in meerkoppig publiek.... zonder zich te verschuilen in spreekkoren.... zonder anoniem te blijven.... zonder een bivakmuts op zijn kop.... vindt men dat het ongepast is....
Daarom zeg ik.... hij begrijpt ons in zijn onbegrip wel....
Mooie avond.... wat een kleinkunstenaar. .. die gebaren.... die expressie.... die absoluut in balans zijnde waanzin....
Teeuwen is back....!
En áls iemand ons nou een spiegel voorhoudt..... dan is hij het wel....
Genoten!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten