donderdag 24 januari 2019

24 januari 2019

Dag van:
Gisteren zeg ik nog: "ga sneeuwbal gevechten houden.... veel gezelliger"...
Gezelliger dan eerst jongeren in elkaar beuken, dit filmen en dat dan viraal rond laten gaan....
Gezelliger dan oorlog voeren ook.....
Vanmorgen open ik mijn digitale kranten en de eerste berichten die ik lees gaan over sneeuwballen gooien en hoe vaak dat uit de hand liep....; automobilist die een kind in elkaar slaat.... jongeren die na een opmerking over hun gooi gedrag, een oudere man in elkaar sloegen.... en ga zo maar door...
Laat maar zitten die sneeuwbal gevechten dus....
De mensheid heeft een te kort lontje....zegt Willem.....
Nou me dunkt.... voor wat er tegenwoordig gebeurt zijn niet eens lontjes nodig. ..
Je hoeft er zelfs geen pin voor uit een granaat te trekken,  de trekker over te halen  of het kruit nog aan te stampen....
De meesten exploderen direct.... spontaan..... meteen.... zonder pardon.....
Zonder enige reden ook....
Zonder aanleiding...
Gewoon voor de "fun".... voor de aandacht... anno 2019....
Van...... toch staan er steeds meer jongeren op...
Opstaan voor een  toekomst...
Super natuurlijk dat ze dat doen... maar nóg prettiger zou het zijn als ouderen zich ook sterk maken voor een toekomst....
En ik noem het bewust geen betere.... mooiere... toekomst...
Omdat ik de superlatieven wel een beetje zat ben...
Ik pleit er voor dat we allemaal weer gewoon mogen zijn...
Doodgewoon.... tegen saai aan....
Wat is daar mis mee...?
Alsof saai niet gezellig kan zijn....
Geluk is geen doel... maar een richting...
Er bestaat geen hoger of nog hoger of hoogste geluk....
Er bestaan gewoon geluksmomentjes... en die spaar je.... in de breincategorie liefdevolle herinneringen..... om te bewaren....
Herinneringen die je net als oude foto's af en toe weer eens tevoorschijn tovert om ervan te genieten.... je er weer even bewust van te worden...en die richting weer gauw inslaan.... als je tenminste van dat pad afgedwaald was....
En die kans is tegenwoordig groot....
Van... ik weet nog wel van mezelf trouwens... geen avontuur kon groot of ver of spannend genoeg zijn....
Tegenwoordig... vind ik op vakantie nog wel fijn hoor... en leuke dingen beleven.... maar kan ik ook zo onnoemelijk veel van knus thuis in de stoel... lekker saai... genieten....
Wat mij betreft mag saai de nieuwe hype worden.... aan tafel monopoly spelen, yatzee of een potje pesten maar dan met kaarten....
En nou maar hopen dat als ik morgenochtend in de krant kijk, er niet staat dat iemand de hersens van een ander heeft ingeslagen na een partijtje mens erger je nieten.....
Van. ... gisteren zeg ik nog...."morgen naar de woonboulevard... voor een nieuwe tafel"...
Eigenlijk had ik daarbij meer de kringloop winkel in gedachten...
Daar zijn we vanmiddag dan ook naartoe gegaan....
En na veel gedoe, gezoek, gekibbel, vinden we een tafel....
Totaal niet gelijkend op wat we hadden... andere kleur... andere afmeting.... andere vorm....
Maar goed.... meer keus was er niet en Willem WIL een tafel....
Glibber glibber door de sneeuw.... gehannes met het slot van de kofferbak... gemier om die tafel in de auto te krijgen.... die dus niet past....(en dat belooft al niet veel goeds want die oude tafel paste er wel twee keer in).... geworstel met een touw om de klep vast te sjorren....
Rijden maar.... voorzichtig....!!
Thuiskomen.... zelfde gewroet.... gewriemel... gesjouw... maar dan in omgekeerde volgorde....
Tafel staat.... in de huiskamer.....
Die ineens een stuk kleiner lijkt....
Die ineens een nog meer bij elkaar geraapter zooitje lijkt als daarvoor....
Die noch schuin....noch in de lengte.... iets toevoegde aan de woonkamer en eigenlijk alleen in de breedte kan staan....(doet de kamer toch wel breder doen lijken.... maar alles uus schijn)...
Ik zeg niks.... ik was immers al sowieso klaar met puppy geweld....
Ik heb immers allang de moed opgegeven....
Kan dit wel...?.... vraagt Willem....
Ach schat.... alles kan tegenwoordig toch in dit dierenhuis....
Stof kan... vlekken kan.... versleten vloer kan. . opgevreten meubilair kan... aangevreten keukenvloer kan.... honden neuzen tegen alle ramen kan.... hondenpoot sporen op het parket kan.... vegen tegen muren en deuren kan.... dus dit kan ook....
"Nee het kan niet"... besluit Willem...
Houdt dat in dat we nu een andere tafel gaan halen....?
Deze kan niet terug hoor. .. ruilen niet mogelijk...!
"Nou miskoop dan.... maar er komt een andere"... aldus Willem....
Meestal interesseren zulke dingen hem geen zier maar hij is vastbesloten....
Het wordt dus toch woonboulevard...
De ene winkel in....de ander uit....
Ja, tafels... te kust en te keur.... maar... te groot... te hoog... verkeerde kleur... te karig om zelf in elkaar te zetten.... te laag.....
Ja..... eindelijk.... mooie tafel... vinden we allebei...
Haalt u maar tevoorschijn...
De winkelbediende komt terug...
"Meneer... we hebben alleen het frame.... het blad mist....
Nou weet ik het niet hoor.... maar een tafel zonder tafelblad....?????.....??????
De ontzettend vriendelijke jongen gaat bellen.....Duiven....Nijmegen.....
Overal hebben ze er nog ééntje.... maar daar is dan wel wat mee.....
Van.... nou zouden we na een sightseeing Gelderland al die losse onderdelen die wel goed zijn kunnen halen.... en dan hebben we wellicht een tafel compleet.... maar dat lijkt ons toch niet de bedoeling....
Van... de vriendelijke jongen.... al een kwartier over zijn klokuren heen (hij is eigenlijk al een kwartier vrij), wil Zutphen nog bellen....
Daar woont hij zelf... dan haalt hij hem wel op en neemt hem morgen mee naar hier....
Is dat service of niet....?!
De Jysk in Arnhem Zuid... ik zeg het maar even....
Toch lijkt het ons geen goed plan...
Willem wil een tafel en wel nú!!!!
We bedanken de jongen voor zijn enorme hulp en vriendelijkheid (zo iemand geeft dan weer hoop voor de - saaie- toekomst)......
We duiken de Kwantum in.... niks. ..
Leen Bakker in.... niks....
Nog zo'n ellendig ding in... niks....
Nou ja... een metalen tafel.... behoorlijk hondenvandalisme proof.... maar nee.... laat maar....
Willem... luister eens.... we laten dat onding gewoon staan in de kamer...
De honden bijten hem vast wel weer stuk... en dan kijken we verder...
"Ik kan daar niet tegen Wampie... dan blijf ik me irriteren.."
Niet zeuren... boodschappen doen... je kinderen komen vandaag (Hanna komt ook eten)... Dus opschieten....
 Van... de meiden zitten al in de kamer....
"Nieuwe tafel pap?".....
Grrrm...hmmmpf..... ja....
"De kamer lijkt wel groter zo".....
Willem is ineens weer helder.... zijn grimas verdwijnt... rimpels trekken recht....
Tja... eigenlijk wel....
"Wampie!!!..... Die tafel kan toch wél ....!"
Tuurlijk schat.... alles kan....
In dit huishouden wel....als je niet te kritisch kijkt en geen stylist, designer of al te nette huisvrouw bent....
Als alles lijkt wat het niet is want je kan amper in de tafel hem lopen zonder je knie te stoten...
Van....."en er kan veel op staan ook....."
Welja joh... stamp maar vol meteen. .. er staat nog niet genoeg in huis....
Van.... dat was dus de tafel...
En inderdaad...4 borden en dan ook nog de afstandsbedieningen.... en mobiele telefoons....én 4 kopjes en glazen... en nog is er ruimte...
Zo "heb elk nadeel ze voordeel" zou Cruijff zeggen....
 Maar ik denk.... wordt vervolgd....

1 opmerking:

  1. Als er sneeuw valt zit er natuurlijk voor en nadelen aan voor de mensen. Maar ik vind het heerlijk en dan in de jacuzzi zitten en genieten van de sneeuw eromheen even ontspannen en niet aan de ellende denken wat tegenwoordig allemaal gebeurd in de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen