woensdag 16 januari 2019

16 januari 2019

Dag van:
Niks lekkerder dan 's morgens wakker worden... liefst iets vroeger dan je wekker... en dan het nieuws in je bed... op je linkerzijde, lezen.....
Vanmorgen is me dat gegund....
Over tien minuten gaat de wekker pas...
 Natuurlijk wil ik nog even weten wat er in Engeland gebeurd is terwijl ik mijn oogjes allang dicht had...
Ikzelf denk dat ik beter geslapen heb dan Theresa May... tenzij ze natuurlijk moe van alle spanning van de dag zelf haar ogen niet meer open kon houden..
Maar dan heeft ze in ieder geval een onrustigere nacht dan ik gehad vermoed ik....
Van.... en de man van "ORDER. . ORDER..."...de voorzitter ofwel speaker van het Britse parlement krijgt nu naast zijn welbekende geroep, ook een gezicht...
Leuk artikel...!!
https://amp-nos-nl.cdn.ampproject.org/v/s/amp.nos.nl/artikel/2267757-dit-is-de-man-die-in-het-rumoerige-lagerhuis-moet-zorgen-voor-ordeeeer.html?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQCCAE%3D#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fnos.nl%2Fl%2F2267757
Van.. het kleine jongetje Julen zit nog steeds in een 25 cm smalle pijp vast.... gauw overheen lezen....
Want al staat er dat hij mogelijk binnen 48 uur bevrijdt zal of kan worden... ik vrees grote vrezen....
Dat de Haagse apotheker zelf de medicijnen voor taai slijm zieke gaat maken tegen betaalbare prijzen, vind ik nou nog eens wereldnieuws....
Zo'n man verdient een Nobelprijs... een standbeeld...een lintje....
 Van... maar het opmerkelijkste... grappigste......."dat is je dag nog eens leuk beginnen" nieuws gaat over jullie en mijn meest nutteloze lichaamsdelen....die zijn overgebleven na de evolutie....
Kijk.... zulk nieuws intrigeert mij....
Voorlopig... dus voor het lezen van dit artikel... kan ik mij alleen mijn staartbeentje voor de geest halen...
En die zal er ook wel bijstaan. maar het artikel begint met de palmaris longus....
Ik gun je even tijd...
Denk erover na....
Waar zou dit overgebleven nutteloze deeltje zich bevinden...
Al een idee...?
Nee....?
Kom aan... ik help een handje...
Want precies daar in de buurt.... bij het handje dus.... zul je dit onding vinden...
Het is dát spiertje dat zich aan de binnenkant van je pols bevindt en zichtbaar wordt als je een vuist maakt...
Gevonden...?
Hebben jullie hem nog...?
 Ik rechts wel.... maar links moet ik echt mijn best doen...
Ik ben dus waarschijnlijk een rechtshandige slingeraap geweest want deze spier gebruikte je om van boom tot boom te slingeren...en je vast te grijpen aan de takken wanneer je dat slingeren deed...
Heb je hem niet. ..?
Dan ben je vast veelvuldig uit de boom op je snoet gelazerd...
Begint al leuk hè...?
Zo'n artikel boeit vanaf de eerste regel....
Je zou bijna overwegen een carrière switch te maken en antropologie gaan studeren...
Let op... Let op.... hier komt de tweede.
Zijn jullie wellicht in het bezit van een "tuberkel"...
Darwins tuberkel om precies te zijn....
Alweer geen idee....?
Ik moet bekennen... ik vond het ook een lastige...
Het betreft hier het knobbeltje bovenaan je oorschelp...
(Ik zal straks het artikel delen... dan krijgen jullie de plaatjes erbij)...
Dit knobbeltje hebben wij in bezit om onze oren te bewegen...
Maar... aangezien wij een behoorlijk bewegelijke nek hebben.... zodat wij de oren elke gewenste kant op kunnen draaien... is ook dit ding nutteloos...
Beter... want ik vind het maar een onogelijk bezit....
Toch voel ik hem duidelijk zitten....
Maar mijn oren bewegen ho maar...
Van..... kom ik bij drie...
En ja hoor... daar is ie... het stuitbeen... ofwel staart.....
Ik vind het zo krankzinnig dat dit ding bij een embryo volop aanwezig is maar gedurende de 9 maanden langzaam verdwijnt...(afsterven vind ik zo'n naar woord nog voordat de geboorte plaats moet vinden...)
Ach.. en dat die staart er voor evenwicht en beweging was... dat weten we allemaal...
Eigenlijk ook weer zo'n raar fenomeen want we hadden een staart ten tijde dat we op vier poten liepen... stabiel genoeg zou je zeggen...
Pas toen we ons op twee benen gingen voortbewegen verloren we juist dat ding wat ons tijdens een beschonken bui, nog enigzins in evenwicht had kunnen houden en zonder kleerscheuren thuis had kunnen brengen....
Maar goed... dat terzijde... ik ben eigenlijk nooit dronken.... en misschien is het juist een leuke voor de campagne....naast die van de BOB...
"Heb je geen staart... minder dan je drank inname vaart"
Van.... we gaan naar vier....plica semilunaris....
Jawel....
Een woord om even op te oefenen...
Bedacht in een tijd dat er nog geen Schrift was... slechts een rotstekening....
En ik ga er vanuit dat het ding makkelijker te tekenen dan te schrijven of uit te spreken is....
Of het moet een heel deftige neanderthaler zijn geweest die dit bedacht....
Zo eentje met een stropdas van berenvel....nog deftiger... luipaarden huid
Niet elk zoogdier is dit onderdeel kwijt.... veel dieren hebben het zogenaamde knipvlies .. het derde ooglid ofwel het horizontale ooglid...nog...
Het biedt extra bescherming
Jullie en mijn ogen knipperen van boven naar beneden....
De horizontale knippert dus van links naar rechts.....(andere of van rechts naar links)...
Volgens mij kan ik het missen... zou niet weten wanneer ik hem zou moeten gebruiken...
Bescherming bij vangen van een prooi  lees ik.....
Nou... ik zal je toch zeggen dat toen ik mijn prooi Willem vond... ik mijn ogen juist graag open hield....
Van... en zo kom ik bij vijf....
Tja... echt... deze wil je niet geloven......
Het gaat hier om kippenvel....
Kippenvel bij angst.... emotie... ontroering.... schrik. .. kou...
Denk ik direct aan kippenvel bij nagels over een schoolbord (mogelijk de grootse en belangrijkste reden waarom we zijn overgegaan op digitale schoolborden)...
Kippenvel bij een vork over een porseleinen bord...
Mijn Willem kampt met tal van dit soort kippenvel aandoeningen...
Mijn Willem is nog een echte oermens waar het kippenvel betreft...
Ik ga hem straks toch eens testen op mogelijk andere sterk aanwezige rest verschijnselen....
Voor je het weet heb ik een man die rechtstreeks uit het stenen tijdperk komt...
Dat zou weer veel andere dingen verklaren....
Zelf heb ik vooral kippenvel op mooie momenten... bij zang... dans.... kriebelen op mijn rug of door mijn haar....
Maar.... laat ik niet teveel uitwijden...
Ik ga naar de laatste... nummer zes....
Ach gossie... het baby reflex...
Een baby zal vrijwel altijd je vinger grijpen als je je hand bij hem houdt...
Dit stamt nog uit de tijd dat ze direct de moederhand grepen voor veiligheid...
Volgens mij.....is daarin niet veel veranderd...
Van..... leuk artikel.. zo op de vroege ochtend...
Hier niet de link naar het kranten bericht maar naar het gehele artikel:
https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/882755/6-nutteloze-lichaamsdelen-die-zijn-overgebleven-van-de-evolutie.html
Van.... zo... en dan zijn we weer op school en breken de week doormidden...
Dat is ook letterlijk het gebaar voor woensdag voor onze leerlingen...
Er wordt veel spraak met gebaren ondersteund hij ons...
Ik moet tegenwoordig op feestjes of gesprekken thuis, mijn best doen om mijn handen stil te houden...om geen opmerkingen te krijgen van "oma ik zit niet op jouw school hoor ".... of..."Wampie lijdt aan het Gilles de la Lichtenbeek"....
Maar stiekem vinden ze het toch ook wel knap...
Ik zie nog Willems gezicht toen ik in Spanje met een dove, die aan ons tafeltje spulletjes kwam verkopen om in levensonderhoud te voorzien, een aardig gesprekje aanging met mijn handen....
De spulletjes die ik kocht staan nu nog te pronken op mijn kaptafel en hangen aan mijn sleutelbos.....
Ze zijn een dierbare herinnering....
Van.....toch wordt er ook nog heel wat gewoon af gebabbeld in de klas hoor...
Zo ook tijdens de broodmaaltijd...
Ach wat heb ik weer zitten genieten ....
Zegt de één tegen de ander " ik ben bijna jarig"....
Niet ....ikke...., zegt de ander...
Nietes....Welles.... nietes.... Welles..... nietes... Welles.... grapje!!!.....
Vraagt de één weer tegen de ander..."ga je ook trakteren?"...
Ja... cars. ., zegt de ander....
Nietes.... Welles... nietes.... Welles... nietes... Welles...en jij mag niet....
Het is even stil ......en dan......."maak jij ook een grapje????"......
 Maar de bijna jarige zegt niks....
"Jij maakt ook een grapje" zegt de gedupeerde dan stellig als antwoord op eigen vraag...
Nietes.... Welles.... nietes.... Welles. ..
De derde mengt zich in het welles... nietes...geheenenweer
"Juf. . Doe maar zo.....En hij slaat met zijn platte hand tegen zijn voorhoofd en zegt met een gek stemmetje "oh oh.."
Dat doe ik dus altijd als ik stoms gedaan heb (voor zover je als juf domme dingen kan doen natuurlijk)....
En dan gaan er drie handjes... PATS. . tegen het voorhoofd. ..
Van.... we knutselen een deken voor op een bed...
Thema is wonen, dus we kunnen alle kanten op...
We gymmen... en we puzzelen....
We sluiten de dag weer af met de mededeling dat ik morgen niet in een andere klas, maar gewoon gezellig hier ben.... en aan het gejuich en de knuffels te merken, wordt dat op prijs gesteld....
Van.... en dan hoef ik dus geen overdracht te schrijven.... en ik heb geen zin in andere schoolse dingen.... ik ga lekker naar huis.... via het winkelcentrum welteverstaan...
Ik trakteer mezelf op een vestje (Welles... nietes.... Welles... nietes... en dan toch welles en sla mezelf niet voor m'n hoofd...).... koop nog wat spulletjes voor de ultieme verrassing voor 31 januari.... haal batterijen voor mijn gehoorapparaten.... en ingrediënten voor de verse broccolisoep....want daar heb ik zin in vanavond....
Sjalotjes.... rode peper.... knoflook... crème fraiche.... bouillon....en veel broccoli....
Bij de kassa in het krantenrek, schreeuwen de Brexit krantenkoppen me tegemoet....
Van... ach... er ligt weer eens een planten pot over de vloer bij thuiskomst....
En het plak folie is nu écht van alle ramen....
Ze hadden weer eens een protestdag dus....
 Van... en om de dag af te sluiten deze tip. ...:
Wil je weten of je nutteloze lichaamsdelen van ooit,  misschien toch van nut zouden kunnen zijn in het heden... wrijf eens met je handen die net rode pepers gesneden hebben, door je ogen....
Ik beloof je.... je ontdekt meer latent aanwezige lichaamsfuncties dan je lief zijn....
(En daarna mag je best met je platte hand tegen je voorhoofd slaan...STOM STOM STOM)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten