dinsdag 8 januari 2019

8 januari 2019

Dag van:
Een 'Ernemmer' (Arnhemmer) ben ik niet... noch vind ik mijn stad mooi...
13 Oosterbeker en nu 38 jaar Arnhemse inwoner...
Ik ken bijna elk straatje en bij calamiteiten vind ik altijd wel een omweggetje....
Uit ga ik allang niet meer in de stad en winkelen doe ik vaak elders dan in de binnenstad...
Toch ben ik verknocht aan mijn Rijnbrug waarover ik doordeweeks elke dag rijd en elke dag weer kijk ik of ik die prachtige zonsopkomst al kan zien vanachter de Rijn....
En dagelijks geniet ik van de de statige Jansbuitensingel met zijn fonteinen en erger ik me aan het eeuwige geknutsel aan die nieuwe ,tussen de oude monumentale, gebouwen, welk zo'n verkeersoponthoud met zich meebrengt....
Ik heb het station zien worden tot wat het is..... zie' het Dorp' een nieuw gezicht krijgen terwijl Mies, die de actie voor dit project ooit presenteerde, er allang niet meer is...
Heb de Leeren Doedel van naam en uiterlijk zien veranderen naar American Roadhouse... ideaal voor de mens van tegenwoordig die aan elk tafeltje stroom en usb aansluiting vindt om zijn mobiel of ander device op te laden...
En ik ben trots op Papendal waar ik langs rijd en waar ik altijd wel voor of achter een of andere bekende sporter in reclame auto zoef...
Het maakt toch dat je op de een of andere manier verknocht ben geraakt aan zo'n stad....
 En zo kom ik weer aan op mijn school.... door het bos...
Voorzichtig want dinsdag is vuilniswagen dag en op het smalle weggetje, wil je die niet onverwachts tegenkomen in het donker...ook al zie ik de lucht in de verte ontwaken....
(Zoiets als 50 tinten donkerblauw)....
Van... vandaag toch maar eens aan dat thema wonen beginnen. .
Ach... heb ik de dozen op de keukentafel laten staan...
Was vanmorgen wellicht te druk met opruimen en dweilen...
Tja.. leuk en aardig hoor die buurman die de honden uitlaat... maar dan wil je toch je huis een beetje ordentelijk achter laten....
Vandaag ook extra opgelet dat er geen plantje of wat dan ook overhoop getrokken kan worden door die twee harige vernielzuchtige protesterende puberale achterblijvende haarballen ....
Van... dan maar wat anders ,dan van dozen huizen maken,  verzinnen
Wordt vandaag toch even aanzien hoe het weer zich ontwikkeld....
In prowise een lesje met hun eigen huizen maken... mijn oude yurl over wonen opzoeken en dan hup er nog een thinglink tegenaan....
Digitale termen die jullie waarschijnlijk niks zeggen maar voor juffen erg handig zijn om achter de hand te hebben....(vooral ook bij slecht weer)
Van... maar eerst zwemmen....
Nog 3x en daarna zal het bad gerenoveerd worden..
Nog maar even van genieten dus...
Nu kun je beter in de Bush van burgers zoo lopen dan in zo'n therapeutisch zwembad zitten....
Het is er namelijk bloedheet...
En na uit en aankleden van de kinderen zou je van het vocht dat van je gezicht gutst en over je lijf loopt, een aardig pierenbadje kunnen vullen....
Van.... buiten alweer nat van de bui die ons vergezelt terug naar het schoolgebouw....
Wat nattigheid betreft blijft ons deze ochtend weinig bespaard...
Van... hup in de kring... het ochtendritueel en een filmpje dat direct aanslaat bij de kinderen...
Flip de logeerbeer die meegaat naar het bouw terrein om te helpen met het bouwen van een huis....
De kinderen genieten ervan....joooooh een hijskraan.... wauw klei op de stenen (cement)....
Filmpje is uit... ik kijk naar buiten... droog...
Gauw jongens we gaan naar buiten... muren en cement zoeken... en de houten schuur waar ook spijkers in geslagen zijn...
Dat is niet tegen dovemansoren gezegd... en weg zijn ze. ....
Ze zoeken en vinden... en voelen....
Cement wordt dus hard ervaren ze aan de lijve....
En het voelt ruw en grillig...
En kijk.... bij de planken van de schuur zie je de roest plekken van waar de spijkers er diep in getimmerd zijn....
Ze vinden het reuze en willen binnen nóg een keer het filmpje zien...
Van.. nu zelf aan de slag.... op elke tafel een grote bak duplo of lego.... bouwen maar...
Heerlijk om te zien hoeveel ze nog opgepikt hebben van zo'n ervaar les...
Ineens is er ook oog voor een deur en een raam...
Er wordt zelfs gezocht naar daken....
Daar was voor de vakantie nog geen sprake van.... toen was het nog gewoon blokjes stapelen....
"Juf heb je ook een "krijshaan"......?
Een.....?????
Oooh hijskraan....
Nee die heeft de juf niet....(al had ik met die krijshaan wel raad geweten .... kukelekuuuuuuuuu)
Van... even adempauze.... brood eten...en toch maar even naar buiten....want op juf haar buienradar staat geen bui aangegeven....
Van... nou juf slechte raadgever die app want het hoost tien minuten later alweer naar beneden.... en woei wat een wind....
"Oh juf... straks valt die boom"...
Tja... dan moeten we maar een nestje bouwen....
"Jaaaaa met cement...."
Andere leerling....."Nee spijker... hout hoor..."
Van...... maar weet verder dan met het thema wonen...
De eigen huizen kijken.... en alweer zie ik hoeveel ze bijgeleerd hebben de afgelopen maanden...
Deur... raam... eigen kamer... keuken... ze wijzen alles wat zichtbaar is aan...
Nu de thinglink.... de binnenkant van het huis...
En als eerste wordt de badkamer aangewezen...
Ze klikken op het linkje en daar verschijnt hun grote held Dirk Scheele...
En Dirk gaat in bad....
Dikke schik hebben ze....
Van... nu had ik papier klaar liggen en plaatjes van deuren en ramen ...
Huis vouwen... deur erop plakken. . ramen erbij. .
Maar dat lijkt me nu niet zinvol...
Eigenlijk zouden we nu met sop moeten kunnen spelen zeg ik tegen mijn assistentes...
En daar staan de twee al op een vullen gewoon bakken met water....
Heerlijk zo'n geoliede machine van mensen die met je mee denken en net zo enthousiast worden als en van de kinderen en jij....
Mouwen omhoog en kliederen maar...
Alles mag in bad vandaag...
De poppen... de plastic dieren....
Och wat zijn ze er zoet mee....
En om de vreugde te verhogen blaas ik ondertussen bellen met de bellenblaas....
Ze weten van geen ophouden....
Tafels nat... stoelen nat... vloer nat.... ons boeit het niet en hen nog minder....
Een badkamer in de klas... hoe gaaf wil je het hebben....
Maar het einde van de dag is in zicht...
Helaas helaas... opruimen allemaal.... en vooral afdrogen....
De dag zit erop....
"Het was zo leuk vandaag juf"....
Van.... we sluiten de dag af......
Buiten is het donker... de wind loeit... de regen klettert....binnen is het behaaglijk warm en gezellig.... je voelt dat ze het jammer vinden dat het voorbij is....
De kinderen kruipen in de kring bij ons op schoot... hoofdjes tegen onze schouders... en we zingen het laatste liedje...
Dan horen we diepe zuchten...
"Het was echt zó leuk vandaag...."
Ja vent... dat vond de juf ook...zeg  ik en geef een laatste aai over zijn bol.....
Morgen weer een dag... zeg ik...
"Ja maar dat is een korte dag".... zegt hij als hij de picto van de woensdag aanwijst....
Och wat worden ze al groot en wijs die kleuters van me...
Ook onderling sluiten mijn nieuwe collega's en ik deze twee dagen af...
Wat hebben ook wij genoten en wat liep het lekker...
Toch maar even een mooi begin van het nieuwe kalenderjaar....
Zulke dagen pakken ze je niet meer af...
Improviserend onderwijzen waar de kinderen je inspiratiebron zijn..... dat jasje zit me als gegoten ....
 Ik kan dat zo moeilijk uitleggen hoe zoiets werkt....ik weet alleen dat zulke dagen het mooiste en beste bij elkaar naar boven haalt en je tot hoge hoogtes brengt...
Van... nu om half vijf nog een overkoepelend leerling overleg en dan....
Fitfoodie voedsel halen....
Vandaag ga ik hem uitproberen...
Vis, worteltjes en krieltjes....
Ja duh en eigen brouwsel saus maar die dan gewoon in een pannetje....
Van... thuiskomen... in het halletje Willem tegen het lijf lopen...en die blik in Willems ogen....
Er is iets gebeurd....
Iets dat ik vast niet wil weten...
Gek genoeg komt dan altijd eerst mijn schoonmoeder in gedachten...
Vrouw van de dag...
Maar nee... dat kan het niet zijn denk ik meteen...
Dan had Willem al gebeld...
En direct denk ik dan...."de honden....."
Raak!!!!....
Midden in de roos....!!!
Willem doet een stap naar achteren en zegt..."kijk maar".... waarbij hij zijn hoofd naar beneden buigt....
Automatisch beweeg ik mijn hoofd mee naar beneden...
En dan.... die aanblik.... en dat ongeloof...
Dat het niet waar kan zijn wat je ziet...
Er is een c o m p l e e t   s t u k     l i n o l e u m   uit de keukenvloer gevreten....
Weg.... foetsie... kapot... aan stukken....
En.....
Het halve plak plastic is van de ramen naast de deur af....
Nee. ..!!!!!!!!!
Ja.....!!!!!!!!
Ik kijk op beton....
Ik kijk tegen glas...
Ik kijk naar de honden....
Ik kijk naar Willem...
"Die gaan morgen écht wel weer naar de dagopvang"....
Nee joh.... hoor ik Willem zeggen....
Nou écht wel...!
Maar Peter heeft al gezegd dat hij ze nog vaker uit gaat laten...
Willem het heeft niks met uitlaten te maken...
Ik weet het... zegt hij.... het is puur protest...
En inderdaad... dat is het.....
Nog één dag proberen smeekt Willem.....
En tja... kapotter dan kapot kan toch niet...
Ik vrees alleen dat ze morgen weer wat anders verzinnen....
Van... dan appt Peter dat we tegels moeten gaan halen.... hij heeft mooie gezien... en hij gaat ze voor ons leggen...
Lieve topper van een buurman...
(Ik kan misschien nu ook mijn leerlingen vragen...????.... tegels leggen/ metselen... ze weten er alles van...)
Van.... nu eerst die fitfoodie...
Maar ik moet zeggen dat mijn blik steeds van het aanrecht naar het gat in de linoleum trekt...
Strak vastgelijmd linoleum.... hoe hebben ze dat los gekregen....??
Er was nog geen hoekje of iets los...
Van... hou de kop erbij Wamp....
Nu eerst je voedsel wolkenkrabber...
Water in het reservoir,  wortels onderste bak... krieltjes middelste bak. .. vis boven...timer op 20 minuten en gaan....
En yes.... het werkt ....
Nu nog een sausje....
En mensen... wauw.... wat een uitvinding die fitfoodie....
Ik neem al mijn bezwaren en achterdochtige gedachten terug...
Vers ... knapperig.... smakelijk....
Veel lekkerder dan linoleum dunkt me.....
Van. .. maar misschien krijg je zelfs die in zo'n fitfoodie nog goed op smaak....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten