vrijdag 18 januari 2019

18 januari 2019

Dag van:
De kou snijdt zich een weg door de slaapkamer... maar verder dan mijn dekbed komt ze niet...
Poes ligt dicht tegen me aan.... haar haren kriebelen tegen mijn arm die zich  nog onder het dekbed bevindt....
Mijn neus zal wel een rood puntje hebben vermoed ik....
Die voelt verraderlijk ijzig aan....
Van... in tegenstelling tot mezelf toen ik gisteren alleen de eenzame kou in huis trotseerde terwijl ik Willem liet slapen, wekt Willem mij....
Alleen kunnen zijn is niet een van zijn sterkste eigenschappen...
Maar hij kan de pot op.... ik kom mijn bed niet uit.... hij knuffelt de honden maar....
Drie in totaal dus hij kan kiezen.....
Van.... maar ja... weer inslapen is makkelijker gezegd dan gedaan....
Dat wordt 'm niet meer...
Dan toch maar naar beneden....
Mooie aanblik ook, al die rijp op de planten en bomen... en het laagje ijs op het water....
Voor de autoruit krabbers onder ons zal het niet echt een feestje zijn....
Een ijslaagje met verijsde regendruppels ertussen....
Je kan het geschraap van buiten, binnen nog horen....
Van.... nu eerst maar eens een paar uurtjes aan het projectplan woordenschat werken....
Voorwoord.... onderzoek.... wat en hoe....tijdpad... de doelen SMART. ..
Vroeger zou ik doorgegaan zijn tot het bittere einde....
Maar nu denk ik na drie uurtjes "hard genoeg gewerkt".... tijd voor weekend....
Voorbereidingen koperen samenzijn verrassing....
Het zijn er nog plenty....
Mijn heimelijke geneugten....TLC kijken... say yes to the dress.... of beach huizen kopen....
Die Amerikanen nemen over het algemeen niet zomaar genoegen met iets. .
Huizen moeten zeker twee badkamers hebben...
Ik weet ook nog goed dat mijn Canadese familie hier kwam logeren en verbaasd  waren over het feit dat we maar één badkamer hadden....
Bij nader inzien zijn meerdere badkamers inderdaad geen overbodige luxe...
Ten tijde dat Willems puber dochter Hanna hier woonde, smachtte ik naar nóg een badkamer....
Maar ach... nu zijn we weer met z'n tweetjes ( op 10 dagen Babeth na dan) en geef ik Willem zo nu en dan een fikse zijwaartse duw als hij weer eens meent het alleenrecht op de spiegel en wastafel te hebben terwijl er toch makkelijk twee naast elkaar gebruik van die wastafel kunnen maken...
Liefde maakt immers niet alleen een smal bed breed....(in ons geval gaat dat niet op trouwens... wij hechten beiden waarde aan ruimte... en dan bedoel ik RUIMTE!!!!)
Van... en dan die keukens daar in Amerika.... koelkasten waar een reserve voorraad voor een leger in kan...
En dan van alle luxe voorzien....
Geen aparte koolzuur apparaten voor bubbeltjes water, maar ingebouwde...
Geen geklungel met ijsblokjes uit vormpjes wurmen terwijl je bevroren vingers krijgt,  maar een ingebouwde ijsmachine... ook voor crushed ijs....
Aan de bayo (zo noemen ze dat daar dus).... zijn de huizen mogelijk nog luxer....
Maar het maakt een mens ook ontevreden merk ik...
Komt de makelaar aan met een huis, aan het water.... met compleet overbodig zwembad in de tuin en een nog overbodigere jacuzzi op het balkon....mopperen die twee dat de garage weliswaar ruimte heeft voor drie auto's maar hun boot er niet bij in past....
Nou vraag ik je......dit geloof je toch niet....en ik verzin het echt niet hoor.... je kan het zo terug kijken....
Wij zijn al blij als we de auto voor de deur kunnen parkeren hier in Nederland.... dat de fiets 's morgens nog onbewaakt maar op slot,  naast het huis staat..... zij kunnen drie auto's overdekt kwijt.... in een omgeving waar het klimaat nooit onder nul komt, dus je sowieso geen ruiten hoeft te krabben... en dan maken ze zich druk om het feit dat de boot er niet bij past....
Tja.....
Van... ik zal wel nooit aan Amerika wennen...
Ben er twee keer geweest maar het is niet mijn land...
En nou weet ik wel... zoveel staten zoveel keer verschillend Amerika. . en prachtige natuurgebieden zijn er ook.... maar toch...
 Trump een drama..... Obama een held .... armoede in getto's, tegenover grote rijkdom... en dan die junkfood en consumptie maatschappij... vreselijk...
Alles overdreven, overdone of over the top....
Een "er is altijd wel wat aan de hand" land....
Authentiek van en door nepheid lijkt het wel....
Soms noem ik het wel eens het plastic land...
Plastic tieten.... opgespoten plastic lippen.... dus plastic glimlach....plastic nagels...... plastic coca cola flesjes.... plastic McDonalds... Burgerking...Kentucky fried chicken bakjes en bestek.... plastic alles....
Geen wonder dat ze daar niet mee willen doen aan duurzame producten zoals wij 18 december het akkoord tekenden in de EU om de plastic maatschappij aan te pakken....
Per 2021 een verbod op plastic wegwerp artikelen...hoppa....
Zeg maar dag tegen de roer staafjes... plastic bekertjes.... wattenstaafjes... en rietjes....
Dan nog een heffing op plastic bij de producent... ik zeg: toffe actie....!
Als het werkt... en dat als is natuurlijk weer een verraderlijk woordje want ondanks dat in 2016 de plastic tasjes werden verbannen, zie ik ze nog steeds opdoemen.... en dan heb ik het over de niet recyclebare .... maar goed.... als het werkt dus....dan scheelt dat 70% op de plastic soep in zeeën, rivieren, stranden, straten, bossen, parken, etc....
Kom maar op met de gehaakte, gebreide, geweven  en gemacrameede tasjes....
Kom maar op met de glazen flessen.... en gewoon weer gesneden plakjes worst en kaas op papieren schaaltjes in papieren zakjes.... prijskaartjes die met veiligheidsspeldjes aan je kleren vast zitten. ....
Heerlijk weer papieren koffie bekertjes,  houten roer en wattenstaafjes....
En dan eindelijk eens terecht kunnen zeggen "vroeger was het zo slecht nog niet" of "vroeger was alles beter"....
Zeg maar dag tegen de 3D printers....
Zeg maar dag tegen de halve winkel inhoud van Ikea... (want ze hebben daar niet alleen Zweeds hout natuurlijk)
Ik ben heel benieuwd hoe het leven er na 2021 uit zal zien...
Van.... ik ben weer op dreef merk ik....
En waarschijnlijk zal ook ik heus nog raar staan opkijken van een leven zonder plastic en zal ik af en toe zuchten en kreunen...
En ook zal er dan weer heel wat afgeklaagd worden omdat, als plastic wattenstaafjes en plastic wegwerp aanstekers vervangen worden door houten staafjes en lucifers, er weer meer bomen gekapt zullen gaan worden....
Wat zijn we toch lekker bezig met elkaar op deze aardbol....
Maar zorgwekkend blijft het....
Van... vrijdagavond... na het eten samen op de stoel in dutten...
En the Voice kijken.... samen babbelen.... en rustig het weekend in kabbelen.....terwijl de temperatuur voorzichtig onder nul kruipt....de autoruiten weer een ijslaagje vertonen en de rijp op de plantjes en bomen groeit.....
Het ijs zal morgenochtend wel nóg wat dikker zijn...
De buurman die vanmiddag appte dat hij nu wel een dikke wollen gebreide Wampie trui wil... appt vanavond dat hij morgen al wil gaan schaatsen....
Ik vrees dat ik dan beter een zwemvest kan breien buurman....
Dat ijs redt het nog niet morgenvroeg....
Niet..... al te goed is buurmans gek.... maar .....al te vroeg vorst maakt  de buurman gek....
 Maar eens kijken wat morgen weer brengen zal....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten