vrijdag 25 januari 2019

25 januari 2019

Dag van:
 Wat is het toch leuk om vrouw te zijn...
Dat zullen mannen ook vast van hun eigen geslacht zeggen... maar ik ben nu eenmaal die vrouw...
Soms kun je namelijk van die heerlijk onnozele maar zulke leuke gesprekken hebben bij het koffieapparaat in de ochtend vroegte...
En die gaan heus niet altijd over onderwijs... de bezuinigingen... de staking.... of de leerlingen.....
Vanmorgen ging het gewoon over iets héél anders...
Over parfum.....
En dan begint je dag zo heerlijk gezellig ongedwongen... écht...!
Over lievelingsluchtjes.... zuurtegraad van vrouwenhuid..... geurtjes van anderen.... de ongekend hoge prijs van een goed luchtje.... hoe moeilijk het is om zomaar een luchtje cadeau te geven.... goedkope luchtjes... en vrouwen die overdadig luchtjes spuiten.... en dat zijn dan meestal de goedkope luchtjes die je niet wil ruiken....
Zo'n gesprek dus. . vrouwen onder elkaar... terwijl ze koffie, cappuccino en Wiener melange staan te tappen....
Mijn dag kan niet meer stuk...
Van...... vandaag ambulante dag in plaats van de donderdag en wel in een voor mij totaal onbekende groep van een totaal onbekende leerroute....
Aanvangsgroep tot en met 8-9 jaar.....
En het wordt normaal rekenen en taal geven geblazen....
Dat is nou niet iets waarbij ik me als een vis in het water voel maar ik geniet van de nieuwe uitdaging....
Van... wat een leuke groep.... wat een gesprekken over en weer....
Dit is écht even iets heel anders dan dat ik gewend ben. ..
We beginnen met lezen...
Da's mijn ding wel natuurlijk....
De d, de p, de b worden bij het spellen  nog zo prachtig omgedraaid. ... maar bij het plakken van de letters zodat het een woord wordt, horen ze dat het tóch anders moet zijn en zo corrigeren ze zichzelf vaak al....
Van... we gaan verder met rekenen....
Och lieve help... ik kom vingers tekort....
En leren terug tellen... hoe leerde je dat ook alweer aan.....?
Getallen splitsen gaat al makkelijker....
Van... en verder gaan we... met schrijven....
Een lastig klusje voor velen....
Even goed oefenen maar....
Maar ze krijgen allemaal een superkrul...
Speciale Wampie krullen die eigenlijk kanjer poppetjes zijn...
Daar willen ze wel voor werken natuurlijk....
Van.... pauze....
Jongens ga spelen en bpijf niet bij me klitten....
Maar tja... zo'n andere juf is natuurlijk heel interessant...
Zou ze sneeuwballen gooien leuk vinden....?
Even uitproberen....(sneeuwbal in mijn nek)
Zou ze kunnen voetballen....?
Even uitproberen...(bal tegen mijn kuiten)
Zou ze je een hand geven als je handschoenen vol sneeuw zitten....?
Even uitproberen....(ze doet het)
Zou ze luisteren als je oorpijn hebt... of je misselijk voelt na tien keer draaien op de schommel.... of buikpijn hebt .....
Ik kom het allemaal tegen....
Loop naar de verpleging.... troost.... hoor verhalen aan...gooi een bal terug (goh midden in een gezicht... die juf kan raak schieten...)..... Ik trap een bal terug...(goh... die juf kan hard schieten... hij ligt heel wat meters verder)
Van... nu is het zwemmen geblazen... in twee groepen... ik blijf achter om met een aantal te werken... aan taal.....
De ochtend vliegt voorbij....
En dan is het na het eten voor velen rusten geblazen.....
Eén leerling heeft aluminium folie van zijn brood nog niet opgeruimd....
"Juf..... daar ligt nog a.... anu... allo..... hoe heet dat spul nou....minimumfolie...."
Van... de leerlingen zijn echt moe....
We kijken lekker filmpjes en ik laat alle van te voren bedachte middag vulling los....
Zitzakken voor de buis en kijken maar....(en in slaap vallen mag ook)...
Van.... de dag die erop zit en de regen die begint te vallen...
Mijn angst die toeneemt.... kans op ijzel....
Van.... gauw naar huis.....
Even wat boodschappen en.. yes... veilig binnen.....
Ik wil net een kop koffie inschenken of daar is Willem....
Een zorgelijke Willem.....
Blitz is door de te andere twee hondenvrienden tijdens een stoeipartij flink aangepakt...
Loopt niet op zijn pootje, die ook nog eens heel dik is en drie gaatjes vertoont....
Ze ligt als een zielig hoopje in elkaar op het kussen....
Oortjes in de nek. .
Twijfel.... Twijfel....
Wat gaan we doen....
Dierenarts....?
Dierenarts ja...!
Kwart over zes er zijn....
Ik zet als een haas het water op....
Gooi als het kookt de mosselen erin....
Saganaki saus heb ik al aangemaakt...
Mosselen erin... brood erbij...
En wat een heerlijk knus maaltje moest worden... is nu een gehaast zorgen maal....
Van... Willem is met Blitz weg en buurman komt het verhaal even aanhoren....
Willem weer terug.... met medicijnen en een Blitz die daarnaast ook nog een spuit in zijn bil heeft gehad....
Ze likte de dierenarts (oh Peter het was zo'n mooie dierenarts...).... en gaf nauwelijks een kick, terwijl ze veel pijn moet hebben want de poot zwelt steeds meer op....
Ons vriendelijkste hondje van het stel.... en de zwakste... en dus de pineut....
Van... morgen zijn poot in der Biotex....?
Welja joh... en jij denkt dat dat gaat lukken....?
 Van... Blitz slaapt....
Wij knuffelen haar om de haverklap wakker....
Niet goed natuurlijk maar wij moeten ook onze zorg kwijt....
Het is voor Blitz maar goed dat the Voice begint....
Wordt er alleen nog tijdens reclames geknuffeld....
Van... nu moet ik alleen even afwachten of dit alle plannen voor komende week niet in duigen laat vallen...
Dat zou me toch fraai zijn.....
Even rustig afwachten maar....
Ik heb nog een paar dagen....
Van.... na the Voice....
Willem gaat de bovenverdieping stofzuigen...
Op dit tijdstip...!
Ja... ja... zijn beste vriend komt morgen....
Logeren ook.....
Nou Willem... ik wens je succes....
Mijn dagtaak zit erop....!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten