zaterdag 19 januari 2019

19 januari 2019

Dag van:
Werd ik gisteren wakker met een rode neus van de kou, vandaag was die paars...brrrr...
Ben ik nou de enige die dan een holletje van de dekens maakt en eronder kruip...?
Net zo lang wroet met mijn hoofd tot de kussens zo liggen dat mijn hoofd precies in zo'n kuiltje ligt....?
Mijn benen helemaal optrek....?
En dan gewoon weer verder snurk...?
Van.... maar tja. . wakker word je toch weer een keer....
Is het niet uit jezelf, dan wel door partner lief...."we zouden toch een colbertje voor mij gaan kopen?"....
Ja schat... ik kom al...
Van..... een colbertje hè.... en dan eerst 10 vesten bekijken.... oh die zijn ook leuk. ..24 overhemden.... die koop jij wel voor mij hè....3 truien...mooie truien zeg....WILLEM!!!!!!.... een colbertje!!!!!!
 En dan dit:.... deze is niet mooi... en die niet... en dat revers is niet goed.... terwijl ze allemaal dezelfde revers hebben.... en die stof is niet lekker.... en dat motief ziet er niet uit...
MAN KOOP EEN VEST!!!!!
"Nee ik wil een colbertje"
En dan dit:....ten einde raad denk je 'zwart is altijd goed'... en dat klopt want Willem houdt van zwart... dus..."ja die is mooi".... hij past...."ja die zit goed".... goed zo kopen dus.... hij voelt aan de stof..."lekker stofje ook".... gelukkig maar Willem...."wat voor stof is het eigenlijk".... een soort rib stof of corduroy Willem..."OH NEE DAT MOET IK NIET!!!!"....
Dat dus....
Van.... kletsen als Brugman... hoe goed het staat... hoe lekker het zit.... hoe soepel en flexibel de stof is als hij moet fluiten...en ja.... hij neemt hem....
En dat is dan Willem ten voeten uit....
Van.... we hebben wel koffie verdient....
We zitten goed en wel.... Willem aan de koffie... ik aan de gember thee... of we zien de buren...
En alsof we die al niet genoeg zien, rent Willem op ze af. ..
Geen plek meer te bekennen maar Willem neemt ze mee...
Ach de buurvrouw kan wel bij hem op het bankje en de buurman zoekt nog een eenzaam overgebleven stoel...
En dat alles aan een tweepersoons tafeltje...
En ik zat net zo te genieten van de aan weerszijden bezette tafeltjes waaraan vaders met hun dochtertje zitten....
Papaweekend denk ik....
Hoe gezellig kun je dat invullen....
Willem.... weer op dieet... heeft enkel koffie besteld....
Papa links van hem heeft taart besteld... chocoladetaart....
Je ziet Willem kijken....
Papa rechts van hem krijgt zojuist een enorme uitsmijter met ham, kaas en champignons...
En dan dat gezicht van Willem...
Die opmerking ook van de papa links die tegen zijn dochter zegt "pas op dat het er niet afvalt"...
Willem die een totaal andere betekenis van afvallen daaraan koppelt...
Papa links met een verbaasd, niet begrijpend gezicht...als Willem zegt dat hij al vier kilo is afgevallen....
En dan de complete frustratie op het gezicht van Willem, als de buren ook nog eens een broodje kroket bestellen, ik het broodje aanneem omdat het te druk is voor het meisje om het bordje op een overvolle tweepersoons tafel waar  er vier aanzitten te zetten, en ik het gevulde welriekende bord vlak langs Willems neus laat gaan....en dan het instortingsgevaar welke Willem overkomt bij het zien verorberen van die broodjes door de buren....
Ze zouden bijna geen hap meer durven nemen...
En dan chique papa rechts met culinaire en rode wijn of whisky buik die met ingehouden lach vergenoegd zijn laatste hap neemt en zijn mond keurig afveegt met bijgeleverd servet.....
Arme Willem.....neem nog een kopje koffie lieverd....
Van.... en dan thuiskomen... en het eerste dat hij doet... een graai in de droppot doen....zijn hand eruit halen en dan bedenkend dat de hoeveelheid die hij in zijn hand heeft waarschijnlijk het aantal calorieën bezit van én de luxe uitsmijter én de chocoladetaart én twee broodjes kroket....
Aansluitend een plakje kaas uit de koelkast snaaien en dan durven zeggen "toch netjes hè, dat ik niet toch ook een broodje kroket nam "....
Tuurlijk schat... maar ja jij de hondjes nu maar uitlaten... en ik zou zeker een uur gaan lopen wil je dat de weegschaal morgen weer een streepje minder aanwijst....
De wetenschap dat hij vanavond ook nog naar een kasteel, naar een groot 25 jarig huwelijksfeest van een collega moet, maakt dat ik hier ernstige twijfels over heb.....
Van. . en wat eten wij vanavond....?
Pannenkoeken.... met champignons... spek.... en kaas....
Omdat het Babeths lievelingseten is...
Zonder de champignons dan....dat is Willems  toevoeging...
Van.... en zo kabbelt de avond voort...
Willem gaat naar het feest... Babeth en ik kijken de zinderend spannende "wie is de mol" aflevering en juichen als beider mollen nog in het spel zitten ...
Willem appt na een uurtje al dat er niet veel aan is en hij niet lang blijft....
Van... nou kan dat geen kwaad want hij moet morgenochtend weer vroeg op omdat hij een optreden in Friesland heeft....
Het feest wordt toch nog gezellig en het wordt dus toch nog laat....
Ik lees nog wat in bed...
Jawel... zelfde holletje... zelfde kuiltje als vanmorgen...
Ik ben de mol zeg maar....
Met die -8 graden vannacht (we hebben de buitenkraan goed ingepakt) is boven de deken lezen geen optie....
Een artikel over tijdsmanagement...door een bedrijfspsycholoog....
Altijd even het lezen de moeite waard natuurlijk....
Mijn doordeweekse blogs over school staan immers altijd bol van naschoolse activiteiten... de vele dingen te doen ..
En ook nu staan er voor de komende weken weer tal van dingen te doen...
Voorbeeld....?
Plenty...!
Maandag studiedag... volgepland met een update bezuinigingsplannen vanuit management... intervisie.....LC overleg.... klassenleiding overleg... en tussendoor nog zien de tussenevaluatie handelingsplannen én de rapporten te maken want.... rapporten moeten tegelijk klaar zijn met de tussenevaluaties.....
En dan heb ik het over één dag....
Van..... en wat schrijft die beste meneer Tony Crabbe dan....?
Dat je niet meer effectief kan werken met zo'n lang  to do lijstje....
Dat we ons eens voor een momentje een leven zonder tijd moeten voorstellen....
Vroeger was er namelijk geen tijd...
Je had gewoon taken en die maakte je af....
En die taken maakte je af binnen de natuurlijke volgorde van zonsopkomst tot zonsondergang...
Pas ten tijde van de industriële revolutie kwamen er kloktijden en moest werk en tijd gecoördineerd worden....
Kwam de term 'tijd is geld' om de hoek kijken....
Heden ten dage leven we in een tijdsobsessie en staan we bol van de eisen en verwachtingen....
Timemanagement en planning... hoe deel ik mijn tijd zo effectief mogelijk in....het zijn de meest ingevulde leerdoelen van onszelf....
Terwijl... zo stelt de bedrijfspsyvcholoog... dit juist averechts werkt ....
Plannen maakt je alleen maar drukker.... complete controle is onmogelijk want in deze  drukke wereld waarin we zoveel moeten, komt er dan alleen maar meer bij.....
Hij gebruikt de metafoor van Hydra (mythologisch wezen)..... mooi...!
Als je bij Hydra één kop afhakte, kwamen er twee voor terug....
En zo voelt het ook inderdaad....
Ik kan me eerlijk waar... niet heugen dat we in het onderwijs één plan goed uitgewerkt hebben want het andere plan stak de kop alweer op....
We hoeven tegenwoordig niet eens meer koppen af te hakken eigenlijk... voor je kan hakken zijn er alweer meer koppen bij gegroeid....
Van het ene systeem naar het andere....
Van de ene vorm naar de andere....
Van het ene speerpunt naar het andere...
En het allerergste is dat mensen zo'n weerzin krijgen dat ze onderzoeken,  enquêtes, zaken ten behoeve van professionaliteitsverbetering, consultaties,  etc uit de duim zuigen of faken zodat resultaten niet eens effectief en objectief zijn....
We doen tegenwoordig maar wat... in afwachting van het volgende....
Iets afmaken... diepgang creëren. . het is er allang niet meer bij.....
Het maakt het leven vlak en oppervlakkig.... of het nou om het onderwijs of bedrijfsleven of de zorg gaat....
Snel snel snel meer meer meer.... dag kwaliteit....!
Er valt niks meer te plannen... je doet maar wat....
Niks komt écht helemaal af en er komt steeds meer bij...
Stelling 2 in het artikel is nog fraaier...
Het meeste uit je tijd halen, haalt het minste uit je aandacht...
Wauw slaat hij daar even de spijker op z'n kop....
Door dat we steeds meer werk doen... korter tijd hebben dus... versplinteren we de dingen... time-splintering noemt hij dat....
Het maakt het uur niet langer maar de aandachtsspanne korter....
Geen tijd meer voor betrokkenheid of om ergens goed over na te denken...
Tot inzichten komen of je gelukkig voelen is er niet meer bij... heb je geen tijd voor...
In een flow raken.... och gut... allang niet meer....
Nu snap ik waarom mijn gevoel van passie ook zo afneemt...
Nu begrijp ik de verzakelijking binnen managements.......
Stelling 3...
Tijdsbesef maakt ons minder effectief...
Nou... dat moge duidelijk zijn...
Effectiviteit bestaat uit twee factoren; prioriteiten stellen en presteren...
Maar in de veelheid van wat je moet doen kijk je enkel naar dringende zaken... je kijkt niet strategisch naar het groter geheel ... integendeel... heb je geen tijd voor...
Oplossen van problemen... bedenken van creatieve oplossingen... geen tijd voor... zoveel te doen... ik heb nog zoveel te doen....ik moet nog zwemmen in de Stille Oceaan...(toontje lager)...
Meneer Crabbe eindigt zijn betoog met de opmerking dat timemanagement ooit een goed oplossing was... zo'n 250 jaar geleden... maar dat het nu schadelijk is in een wereld van overvloed...
Dat we een nieuwe strategie moeten bedenken waarin we erkennen dat niet tijd het grootste tekort is... maar aandacht....
https://www.brainwash.nl/tonys-tips-voor-een-leven-zonder-drukte/tony-crabbe
Van... wat een heerlijk woord....AANDACHT....
Bij ons op het overdekte winkelcentrum huist een winkeltje met de naam AAANDACHT....
Let op de drie AAA's......
Na dit verhaal gelezen te hebben hadden het er van mij wel 5 of 10 mogen zijn...
Ik hunker naar weer AAAAAAAANDACHT te kunnen geven aan mijn daadwerkelijke werk... de leerlingen....mijn collega's... en daardoor ook weer mijn familie en vrienden....
Van... en nogmaals lees ik het artikel aaaandachtig opnieuw....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten