maandag 11 november 2019

11 november 2019

Dag van:
Een zonsverduistering...?
Hoor ik dat goed op mijn weg naar school... studiedag.... omroep Gelderland....?
Dat hoor ik goed...!
Welke zon dan, denk ik nog....
Het is hier hartje herfst... storm... regen... hagel... en vooral wolken dus om die rampspoed en ellende te lozen....
Geen zonnetje aan de hemel.... enkel grauw sluiers...
Van... maar ik moet niet egoïstisch zijn... er zijn nu landen waar het natuurlijk volop jaloersmakend zomer is...
Zelfs landen die niet eens herfsten en winters kennen....
Die gezegend zijn met kostelijke temperaturen, geen summer sales omdat de zomer nooit ophoudt te bestaan... geen winter aanbiedingen omdat er gewoonweg geen winters zijn...
En die landen kunnen vanmiddag volop genieten van een zonsverduistering.....
Die zijn waarschijnlijk zelfs blij als het een paar graden afkoelt....
Van  ..... maar nènènènènè... ook zij komen bedrogen uit vandaag....
Het is namelijk Mercurius die voor de zon zal draaien....
En al draait Mercurius veel sneller om de zon dan wij aarde.... zij doet er namelijk 88 dagen over en wij 365.... ze verduistert slechts, ondanks dat ze de planeet is die het dichtst bij de zon vertoeft, 13 á 14 keer per eeuw de totale zon....
En dat is knap... want ze is ook nog eens de kleinste planeet van ons zonnestelsel....
Van... maar oef ... hebben jullie wel eens een foto van Mercurius gezien...
Ik bedoel... ze zeggen dat Venus zo'n mooie planeet is maar al ai ai ... Mercurius lijkt wel een edelsteen..... fonkelend paars met goud....
Een beauty....
Zou ik de tijd hebben om naar zo'n  sterrenwacht te gaan dan zou zij de planeet zijn die ik het eerst zou opzoeken...
En verdorie nou kunnen we niks meekrijgen van die zonsverduistering...
Van... maar dan zie ik 's avonds de foto's, genomen vanuit zonovergoten landen... vanaf zonovergoten stranden... met professionele telescopen...
En wat zie je....?
Een tiet met een moedervlek....
En je moet nog goed kijken ook want het zou ook een vlieg kunnen zijn op de lens van de camera ....
Echt waar.... meer is het niet...
Van... maar alle gekheid op een stokje....
Het laat me eens en te meer beseffen hoe groots... hoe oneindig groots... dat heelal is....
En hoe pokke nietig wij eigenlijk zijn... met onze grote bek.... en onze kapsones.... onze bemoeizucht.... machtswellust.... wijzende vingertjes.... stikstof overschot/last veroorzakers..... milieuvervuilers...
Wat denken we nou helemaal te zijn....op onze aarde...
Omdat we denken op de enige planeet te wonen waar water is....en daarom oppermachtig te mogen zijn....
Och woonde ik toch op die edelsteen....wat zou ik me nederig voelen...
Wat zou ik bruin worden :-)......zo dichtbij de zon.... beetje te dicht vrees ik....
Van..... maar ik woon hier... op de aarde....
Hou een blog bij die de ether ingejaagd wordt... in de hoop dat ooit marsmannetjes... of nog beter... Mercurius mannetjes en vrouwtjes, mijn tijdsbeeld van een paar jaar hier,  lezen....
En zullen denken 'zijn die even van het padje daar op aarde'....
Van... en ik heb vandaag een studiedag over onder andere leerKRACHT......
Iets met een nieuw soort EFFICIËNT bordsessie gebeuren....
Ja dat lezen jullie goed wezentjes van Mars en Mercurius.... een bordsessie.....
En we praten over Sinterklaas en Kerstfeest..... iets met een man met baard en rode puntmuts en vriendjes die vooral niet zwart mogen zijn.... iets met een kindje in de kribbe die ons verlost van onze zonden.... zodat we nog meer stikstof het heelal in kunnen jagen...
Dat dus....
Ach lieve edelsteen vriendjes... heb maar één beetje medelijden met ons...
We bedoelen het goed... geloof ik... en we doen ons best.... al weet ik soms niet meer zo goed waarmee....
En we doen verwoede pogingen steeds dichter jullie kant op te komen....
De maan is ons al gelukt...Mars komt eraan.... en wie weet is jullie paarse parel dan de volgende....
Kunnen we elkaar niet ergens in het midden treffen een keer...?
Of hebben jullie ons allang gespot en denken  'laat die aarde wezentjes maar voor wat ze zijn... die hebben het niet zo op een rijtje..."....
Van... weet je wat Mercurius... ik ga maar vingerpoppetjes breien....
Iets met twee naalden en wol van een schaap.... voor kleutertjes... om in een boom te hangen... die we massaal uit een bos trekken... omdat die zo leuk in een kamer dood kan staan gaan... en dan na een paar dagen, 1 dag niet elkaar doodschieten omdat we dat zo afgesproken hebben... om dan na de pijlen met vuur die we de lucht inschieten om boze geesten te weren voor de komende tocht van 365 dagen om de zon, gewoon door kunnen gaan met doodschieten en martelen en uitroeien van elkaar....
Euh laat maar.....
Ik geloof dat ik even niet meer zo goed weet hoe ik ons het beste uit kan leggen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten