zaterdag 2 november 2019

2 november 2019

Dag van:
De dingen zijn altijd genuanceerder dan je lief is...
Denk je....'mooi...€460.000.000 voor het onderwijs'.... werkdruk verlichting... geld voor nieuwe studenten... nieuwe collega's wellicht... kleinere klassen... eindelijk weer dát materiaal bestellen dat er nodig is....goed onderwijs geven in plaats van zo nu en dan als opvang dienen ....
Krijg je vandaag weer uit kritische bron te horen dat het slechts een noodoplossing is....
Dat we daarna weer terug zijn bij af...
Het beleid doet namelijk niet mee en dat passen ze niet aan....
Dat dus....
Van... staak je dan wel...... of.... staak je dan niet....?
Weet je... ik heb al zoveel zien veranderen.... en ik moet zeggen dat veel moois van mijn vak verloren is gegaan....
Vroeger hadden we tijd om thema feesten te organiseren met eigen gemaakte attributen... grootse sinterklaas feesten met complete films.... prachtige kerstspelen uit te voeren en te oefenen.... zelf materiaal te maken...
Daar was je als school trots op...je zo te mogen presenteren...
Dat was je identiteit... je passie uitdragen
Tegenwoordig betekent jezelf presenteren.. je identiteit laten zien en je passie uitdragen dat je bovenaan lijsten komt met hoogste scores.....
Met gelikte volgsysteem... met dossierkasten vol medische- en zorgverslagen .....
Maar die kinderen hè... die kinderen.... dat maakt dat ik nog steeds elke morgen de deur uit stap.....
De drive om koste wat het kost toch dat moois uit ze te laten groeien.... om bij te mogen dragen aan een mooiere wereld....
We zullen zien wat het woensdag wordt... wat de toekomst wordt....
Van.... Willem en ik besluiten niet naar Duitsland te gaan...
Hij kijkt één of andere di Caprio film...
Iets engs in de ijskou waar paarden worden opengesneden... de darmen eruit worden gehaald om vervolgens zelf in dat lege paard te kruipen om maar warm te blijven...
Je snapt het al... ik hou het al snel voor gezien....
Ik brei... een nieuwe steek... erg gaaf... voor nog een rokje in de kast.... en ik ga in bad...
Vanavond zullen Willem en mijn wegen weer scheiden....
Willem gaat maar het verre Groningen voor een feest van zijn hartsbroeder/ boezemvriend en vrouw...
Ik heb een etentje met de vriendenkliek....
Van .... Isa heeft haar vogeltje....
Een prachtig MiddellandseZee blauwtje.....
Isa is gelukkig....
Hoe hoogbegaafd je ook mag zijn..... ver en ver boven je leeftijd discussies voert.... en al veel te levenswijs bent... zo'n klein blauw vogeltje met lieve oogjes om voor te zorgen laat je op iedere leeftijd weer kind zijn.....
En ik ben zo zielsblij dat ik heb mogen bijdragen om even weer een glimp van dat kind te mogen zien....
Van.... dag Willem... heel veel plezier... ja ik ben voorzichtig... ja ik zorg goed voor de honden... dus ja ik geef ze straks ook eten... en ja ja ook hou ik de waterbakken in de gaten.... en oké.. ik doe ook de groeten aan de vriendenkliek...
Doe jij dat daar in Groningen ook van mij...?
Enneuh..... nee laat maar....
Ik ken je drinkgedrag op feestjes...... en zeker daar ...... heeft toch geen zin....
Enneuh..... nee laat maar.....
Ik weet toch wel dat het tot in de vroege ochtend uurtjes zal duren en jij je bed maar even zal zien....
Doe maar gewoon voorzichtig.... of zoiets....
Van.... ik tut me lekker op.... nieuwe jurk aan.... nieuwe schoenen eronder...
Uitgerust haal ik Ben en Marleen op...
Bestemming... juffrouw Tok....
Mieke, Bob en Jennie zitten al te wachten....
Jan en Corrie..... inmiddels wel sinds deze week pas.... weer in Nederland.... zijn er niet...
Jan ligt inmiddels in een Nederlands ziekenhuis....en wacht op revalidatie....
We worden ouder... en dat is mooi.... maar mag het een beetje gezonder....
Hoe was het ook alweer volgens de statistieken....?
Elke 13 minuten krijgt er iemand kanker op de wereld...
1 op de 3 mensen krijgen kanker...
Onze vriendenkliek bestaat tegenwoordig nog uit 9.....(en 1 in Australië)....
Vier hebben er kanker.... of zitten in de 5 jaar nacontrole fase....
Wij trekken de statistieken omhoog...
1 op de 10 mensen krijgen een beroerte....
In onze vriendenkliek is er nu 1 die daarmee nu in het ziekenhuis ligt en ik heb al een tia gehad op mijn 44ste....
We trekken nog steeds de statistieken omhoog...
1 stierf aan een aneurisma....1 aan nierfalen....
Er wordt verder nog wel eens wat gebroken.... gekneusd...
Er gebeuren ook heus wel eens ongelukken en ongelukjes...
Maar daarmee zitten we geloof ik aardig aan de norm...
En toch... toch vieren we nog steeds het leven...
We zijn Bourgondiërs pur sang....
Misschien eten en drinken we de angst wel weg...
Oké... ik vind het goed....
Maar we vieren tenminste....
Van... en vandaag dus niet meer bij elkaar thuis.... we worden ook daarin ouder denk ik... hebben het uren in de keuken staan wel gehad.... we gaan UIT eten...
Juffrouw Tok vandaag...
En hoe gezellig de avond ook is.... het eten vind ik niet te vreten....
Nou ken ik de term vreetschuren.....
Vooral die wok restaurants... wereld restaurants kunnen daar wat van....
Maar tegenwoordig beginnen gewone restaurants er ook aardig op te lijken...
Een van der Valk of juffrouw Tok doen er niet voor onder....
Misschien dan geen vreetschuur... maar toch zeker een legbatterij....
Heb je nog geen twee minuten geleden de vraag "heeft u een keus gemaakt?" beantwoord met ja en die keus doorgegeven (weinig keus trouwens: kip kip of kip)... of twee minuten later staat je voorgerecht op tafel...
Heb je net je lepel naast je bord gelegd, is je bord al weg....
Drie minuten later hoofdgerecht op tafel....
Kip uit een pan die meer lijkt op een massagraf na een massamoord die die dag heeft plaatsgevonden..... geraspte wortels uit kommen waar de complete konijnen bevolking van de Veluwe van had kunnen eten en misschien zelfs de konijnen van de Oostvaardersplassen ook wel als ze die hadden uitgenodigd.....met een kwak saus.... schiet mij maar lek welke saus.... en dan twee bakkies frites waar je met z'n zessen van moet eten.....
En dan waar je bij de mac Donalds chronisch tekort hebt aan zo'n bakkie frites saus... hier een overkill van zes schaaltjes mayonaise op 1 schaaltje frites voor drie mensen....
Als toetje dan een schep vanille ijs met wat vlaflip saus en een mega toef slagroom....
Maar oké... de cappuccino was lekker....de gesprekken goed.... de sfeer gezellig...
Ik hoef alleen nooit meer naar juffrouw Tok....
Ik bak zelf wel een ei....desnoods leg ik hem eerst....
Ooooh ja .... nog zoiets... hun werktenu bestond uit spijkerbroek en zwart poloshirt...
Zwart poloshirt met de tekst... ik werk voor de volle 30%.....
Zelf dacht ik nog aan horeca cao problemen en iets met statement...
Neeeeeeee.....
Belangstellende Mieke vraagt naar de betekenis van de rugtekst en krijgt als antwoord dat het als grapje bedoelt is...
Nou dan mag je mij toch flink onder de veren kietelen want ik zie de humor er niet van in....
Van.... we kletsen nog gezellig na bij Marleen en Ben thuis maar... de hondjes wachten...
En... ik wil nog even snel bij mijn hartsvriendinnetje binnenwippen om voor morgen af te spreken....
Van.... oeps.. da's ook lekker....
Geen bank meer in haar kamer...
Marktplaats akkefietje....
Bank gekocht... eigen bank vast aan een goed doel gegeven... vindt de echtgenoot van de verkoopster dat hun bank moet blijven....
Nou zou ik zo'n  beslissing sowieso even met mijn echtgenoot besproken hebben voor ik iets op marktplaats gooi maar je hebt dus klaarblijkelijk vrouwen die zich het alleenrecht van dit soort beslissingen toeeigenen ...... en Annet zit dus mooi met een gat in de kamer....en ik zit ... euh... eigenlijk niet dus....
Van.. enfin.. morgen eropuit... en we zien wel....
Een ding heb ik haar al op het hart gedrukt.... ze krijgt mij Ikea niet in...!!!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten