vrijdag 29 november 2019

29 november 2019

Dag van:
Nog één dag te gaan vóór de Sint ons komt bezoeken in Haarlem...
En ..... die vreselijke dag die black friday heet...
Black piet mag niet...
Black friday wel....
Om de discussie maar weer even aan te wakkeren....
Nee hoor... laat maar... roetveeg pieten zijn prima....
Roetveeg friday was ook goed geweest....
Van.. je zal trouwens verbaasd staan waar black friday vandaan komt...
Ja duh... uit Amerika.. zoveel moge duidelijk zijn...
Het komt uit de stad Philadelphia aldaar...
Maar je raad nooit wie de naam aan black friday gaf...
De politie dus....
Ze gaven de naam in de jaren '50 aan de dag na Thanksgiving omdat er zo'n  gigantische verkeersdrukte was...
Zoiets als wat wij zwarte zaterdag noemen als iedereen ineens massaal op vakantie gaat zeg maar....
Maar in Philadelphia kwam het omdat traditioneel Army-Navy football game  plaatsvind na Thanksgiving en iedereen daar naartoe wil....
Alle verloven van agenten werden dan ingetrokken... ze moesten extra lange diensten draaien... om het verkeer in goede banen te leiden....zakkenrollers te lijf te gaan... etc....
Van... maar oké... de dag na Thanksgiving is ook een vrije dag.... die winkeliers maar al te graag aangrijpen om mensen naar zich toe te lokken om alvast kerst inkopen te laten doen....
Men heeft nog even geprobeerd het big friday te noemen, maar dat mislukte schromelijk....
 Van.... en ik loop dus op deze vrije vrijdag de laatste Sint inkopen te doen....
Laat  ik me verleiden...?
Nou nee... ik ben genoeg gewaarschuwd dat veel koopjes nep zijn...
En trouwens.. Sint inkopen zijn al duur genoeg....
Natuuuuuurlijk zit er op mijn Sint inkopen géén korting namelijk....
Nee... dat heb ik weer....
Van.... ik laat me dus niet verleiden... nee... ik doe het niet... ik doe het..... oeps...
Totdat ik de meow winkel inloop...
Macht der gewoonte eigenlijk, want het is zo'n leuke winkel...
En ik die rok zie....
Die véél te dure rok....
Zoveel geld geef ik never nooit voor mezelf uit....
Maar ik ben er werkelijk verliefd op....
Dit is zo'n rok die je over 10 jaar nóg in je kast hebt liggen....
(Ja ik kan dat...)
Héél verstandig hang ik hem na' pakken, terughangen, pakken, terughangen, pakken, terughangen, toch terug en loop langs de kassa naar buiten...
"U weet toch wel dat vandaag black friday is hè mevrouw.... alle kleding gaat voor de helft weg"....
De helft in euro's dan wel te verstaan hoop ik....
Maar mijn mond valt letterlijk open...
De helft van de prijs...
Het kwijl begint langzaam mijn mond te vullen... mijn hart klopt sneller...míjn huid verandert in kippenvel.... mijn hersens werken niet meer.... of toch wel....
De helft van de prijs.... dat betekent dus €35.00.....
Ik ren terug naar het rek... voor iemand anders de rok pakt...
Ik graai wanstaltig black friday gretig,  de rok het rek uit....
Ik voel me zo'n vrouw die aan alle normen van graai reclames voldoet....
Maar deze rok is voor mij...
Mijn black friday rok....
Zo'n rok waarvan je over 10 jaar nóg weet wat je voelde, waar het was, wat je dacht, wat je bezielde.....
De zwarte rok met lieve onopvallende bloemetjes....
En hij is van mij....VAN MIJ!!!!!.....
 En ik ben zo blij....!!!!
Ik huppel naar de kassa....
"Mooi is hij hè mevrouw.... Italiaanse top kwaliteit....duur stofje.... en nu zo afgeprijsd..."...
Ik land weer op aarde....
Italiaanse top kwaliteit...???
Duur stofje...
Zo afgeprijsd....???
Wie weet hebben ze die dure prijs er vanmorgen wel opgezet... om te doen lijken alsof hij nu zo goedkoop is .....
Dat kan....!!!
Want eigenlijk is dit helemaal niet zo'n dure winkel....
Van... maar vandaag laat ik me neppen....
Op dit moment... mijn mind fullness nu moment... wil ik geloven dat black friday werkt....
En als ik straks mét de rok naar buiten loop, doe ik weer normaal....
Dan doe ik er net alsof ik black friday vreselijk vind.... en niet mee doe aan die onzin....
Straks....
Van... ik ben geslaagd met alle inkopen...
Heb het dit jaar óók niet te gek gemaakt...
Ik ben trots op mezelf...
Nu op naar huis... de boel in Sint papier verpakken... en de surprise wagon maken...
Willem is er al druk mee bezig als ik binnenval met ' niet te gek' maar toch tassen vol....
En zo zitten we even later al knutselend in de kamer...
Van... totdat Willem het idee oppert naar de wasstraat te gaan....
Ow hell.... ik heb daar zo'n hekel aan....
Om maar niet te zeggen dat ik het angstig spannend vind altijd...
Maar goed... hij heeft wel gelijk...
Onze karretjes zijn wel erg black....
Gedaan... gered... en zelfs uitgezogen....
Met een stofzuiger die menig huisvrouw thuis zou willen hebben...
Ook zonder black friday aanbieding...
Nu de boodschappen....
Verder met de surprise....
Zakken vullen... en doodmoe op je stoel ploffen...
Kijken of ik er nog één muts van de pennen kan persen tijdens the Voice..... anders heeft Michael zo'n koud hoofd...
Het lukt...!
In twee uurtjes, tussen het voice kijken en suiker pinda's snoepen door,  ligt er ook voor Michael een warme muts klaar....
Een blauwe....
Blue friday....
Gratis en voor niks... en handmade....
Daar hebben oma's helemaal geen black friday voor nodig....!
Op naar morgen...
Sint saturday....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten