donderdag 28 november 2019

28 november 2019

Dag van:
Nou vandaag slaat de songtekst sinterklaas kolder alles....
Sinterklaas goedheiligman
Trek je beste tabberd aan
Rij ermee naar Amsterdam
Van Amsterdam naar Spanje
Appeltjes van oranje
Appeltjes van de bomen
Sinterklaas zal KOKEN......
 Van.... die Sinterklaasje wil ik leren kennen...
Neem hem direct mee vanavond, want het wordt een lange dag...
Vraag aan de leerling natuurlijk nog wel even wat hij dan kookt...
'Patatjes'...
Dat heet bakken, zeg ik...
'Ja dat kan hij ook'....
Die Sint toch....
Zou dan alleen van de tekst maken....
Appeltjes aan de takken
Sinterklaas kan bakken....
En misschien moet het dan wel zijn 'aardappeltjes aan de takken' hi hi....
Van..... we hebben trouwens een heerlijke dag...
De kinderen genieten van hun spel... en dat laten we dus zo....
We gaan naar de Pieten klas toe en dansen en zingen met ze....
Dat resulteert dan weer in een te gekke klassenfoto.....
En dat maakt ouders weer blij....
Van... de kleine mini jantje Smit in mijn klas, zingt de longen uit zijn lijf....
My class 'gots talent'....
Van..... we gooien er's middags nog een vergaderingetje tegenaan.... werken de administratie bij en zo rijd ik rond half zes op huis aan...
De cliffhanger oplossing ga ik missen... dat sinterklaas journaal red ik van z'n lang zal z'n leven niet....
Balen... want daar wacht ik nu al de hele dag op...
Van... Babeth eet weer eens met vriendje mee...
En aangezien ik de kokende Sint niet heb weten te strikken, wordt het simpelweg ravioli uit blik...
Nou ja.... wel smakelijk gemaakt met courgette en lente ui... want die smaakt in de herfst ook lekker....
Nog wat geraspte kaas en je proeft het blik niet meer....
Van..... in de auto bedenk ik hoeveel blikken ik moet halen...
Voor het stoplicht doemt een wel uitzonderlijke aanblik op....
Alle lantaarnpalen vol met blauwe ballonnen gehangen...
Hier is wel iemand héél erg bij met de geboorte van een zoon....
Zou hij al een legertje dochters hebben of zo...?
En dat allemaal op de hoofdweg nog wel....
Zeker acht lantaarnpalen hangen vol.....
Geen wonder dat ik bijna het groene stoplicht zou vergeten....(dank u ongeduldige claxon meneer achter mij)....
Van... als ik onder de blauwe golven rij, zo heet het stuk bij ons onder de nieuwe Arnhemse brug, besef ik me dat er de laatste tijd wel veel jongetjes geboren worden....
Ook in de klas regent het broertjes....
Blauwe kaartjes... Blauwe sokjes.... Blauwe muisjes....
En dat terwijl vroeger roze de jongenskleur was....
In Limburg is dat trouwens nog steeds zo....
Roze was vroeger (in 1918) een jongenskleur en blauw een meisjeskleur. Baby’s en kinderen tot zes jaar droegen wit, omdat die kleur makkelijk schoon te krijgen is met bleek. Roze werd gezien als een krachtige kleur en blauw juist als een fijngevoelige kleur. Rond 1940 werd blauw een echte jongenskleur en roze typisch iets voor meisjes.
Niets is zo veranderlijk als de mens blijkt wel....
(Babyblog vertelt)In de Katholieke wereld waren de rollen van deze kleuren vroeger helemaal omgedraaid.Jezus werd vaak afgebeeld in een rood gewaad, Maria werd veel vertoond met blauwe kleding. Roze en rood stonden dus voor mannelijkheid, terwijl blauw symbool stond voor vrouwelijkheid. Maar waarom vinden we nu juist het omgekeerde? Dit komt mede doordat Amerikaanse fabrikanten de kleurscheiding toepaste in kleding. De kleur voor baby’s was namelijk tot 1920 nog overwegend wit. De kleurscheiding begon toen er een nieuwe ontwikkeling in de kledingindustrie plaatsvond. Er werd een techniek ontwikkeld, waarbij kleding geverfd kon worden met een niet-giftige stof. Hierdoor kon textiel dus op een veilige manier gekleurd worden. Vanaf dat moment kwamen de typisch kleuren -roze en blauw- de wereld in.
Op hetzelfde moment verstuurden steeds meer mensen geboortekaartjes. Hier kwam de kleurscheiding duidelijker terug dan ooit. De geboortekaartjes van meisjes kregen een roze kleur. Roze werd voor vrouwen gebruikt, omdat het werd geassocieerd met lief en zoet. De kaartjes van jongens kregen een blauwe kleur, de kleur van bescherming. In die tijd waren jongens meer waard dan meisjes en de blauwe kleur moest de jongens beschermen. Ook werden de uniformen van mannen blauw.
Blauwe ballonnen dus... en weer wat wijzer.....
Een commercieel verhaal voor de zoveelste keer....
Van... ook zoiets....
Ik raak ondertussen ook geneigd iets door de tv te gooien als ik nog één keer de term black friday hoor....
Wat een toestand is dát zeg....
Ik kan ook mijn Facebook niet openen of ik word er mee doodgegooid...
Maar goed... daarover morgen meer....
Laat het nog even donderdag mogen zijn... the day before....
Van..... na de cliffhanger de domper.... Sint geeft nog geen zicht op oplossingen voor de zwarte schimmel....
We moeten nog een dag wachten....
Maar de warme muts voor kleindochter 2 is af....
Een katten muts....
En Feyenoord speelt gelijk...
PSV verliest schromelijk....
Ik heb de portie voetbal wel weer gehad....
Waarom moest Willem drie avonden weg; repeteren, ouderraad en cursus... en waarom moet hij uitgerekend die vierde avond VOL VOETBAL!!!!! thuis zijn ......?????
Kijk... en dat hebben Google of Wikipedia of babyblog dan weer geen antwoord op....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten