woensdag 6 november 2019

6 november 2019

Dag van:

Het is stil op de weg.....
De regen miezert...
Een eindje verder verblindt de zon me weer....
Het is ook stil op de parkeerplaats die ik op rij....
Een enkele auto op het altijd zo overvolle terrein....
Ook in de school... de gangen... de kantine is het vreemd stil....
Slechts een enkele collega....
Onderwijs staakt vandaag.....
En elke keer staakte ik mee.... maar vandaag niet...
Nou ja... wat heet niet staken als je in een lege klas staat...
Zal ik me dan toch nog maar registreren.... solidair zijn....?
Ik kijk naar mijn to do lijstje....
Vandaag leent zich zo heerlijk om aaaaaal die administratieve klusjes nou eens af te handelen... de EKEP's.... de groepsbesprekingsvoorbereidingen..... verslagen van huisbezoeken....
Die mega klussen dus....
Die je anders in je vrije tijd zou moeten doen...
En... misschien kom ik wel toe aan sinterklaaskadootjes voor de leerlingen bestellen...
Dan is dat ook gedaan....
Grote kans dat je nu al naar de pot piest hoor....
Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn tegenwoordig...
Van.... gezellig met een tweetal aanwezige collega's kletsen....
Zij gaan het onderwijs uit.... althans.... ze hebben een zijdelingse onderwijs baan aangenomen....
Ik heb er al zoveel zien gaan....
En de tekorten worden groter en groter....
In 2028 zal er een tekort zijn van 10370 leerkrachten in Nederland....
In 2028 zal ik met pensioen zijn...
Als ik het over mijn hart kan verkrijgen tenminste tegen die tijd....
Van... vreemd dat je aan die ene kant maar al te graag naar dat jaar uitkijkt... maar als je aan vandaag denkt er niet aan moet denken dat het zover is....
Een zinkend schip verlaten dat onderwijs heet....ik moet nog zien of ik het dan kan....
Nog meer schrijnende verhalen....
Er moét echt iets gebeuren....
Van... tussen de viering van 100 jaar radio vandaag en de daarbij behorende oude fragmenten en spelletjes,  luister en kijk ik naar de berichten van de onderwijsstaking.....
Ja... nu 100 jaar later kan je meekijken met radio uitzendingen....
Bizar.... het hele effect radio verdwijnt zo....
Van... ondertussen bereiken mij de beelden van Willem die volop middenin de drukte op het Marktplein in Arnhem staat...
Met het t-shirt dat ze van hun bestuur kregen... ik ben geen top(p)rioriteit.....
Ze maken ludieke foto's...'met de handen in het haar'....
Ze joelen... ze roepen.... ze vechten voor hun banen... hun salarissen... maar bovenal voor hun leerlingen....hun vak....
Van.. en ik zwoeg....EKEP klaar.... nog twee leerlingen voor de bespreking.... nog drie vragenlijsten voor de gehoor screening....
Formulieren leerling bespreking klaar... nog 1 vragenlijst.... nog twee huisbezoek verslagen....
Vragenlijst klaar.... nog 1 huisbezoek verslag....
Klaar.......!
En nog tijd voor de cadeautjes....
Mijn collega en ik zitten knus voor de pc...
Alsof we daar nog niet achter  gezeten hadden....
We bestellen voor de hele unit....
We wikken en wegen....
In de schoen dan maar smiley foamballen....
Voor 5 december.... ballen... dokterskoffertjes..... geluidschildpadjes.... klei.... spelletjes.... pizza's voor in het keukentje....
Van... de staking is allang voorbij als ik de school verlaat....
Gruwelijk dankbaar voor het werk dat ik vandaag heb kunnen doen...
Maar eigenlijk met de wetenschap in mijn achterhoofd dat het dweilen met de kraan open was .....
Morgen kondigen zich weer nieuwe formulieren aan.... notulen.... verslagen van volgende huisbezoeken..nieuwe EKEP's.....
Van.... in de supermarkt je evenzo vermoeide vriendinnetje tegenkomen...
En natuurlijk dan thuis erachter komen dat je door al je geklets, de aardappelpuree vergeten bent...
Misschien heb ik nog wat in de kastjes staan....
Bij thuiskomst achter de deur, tegen een grote doos aanstuiten....
Oh ja... ik had een nieuwe degelijke krabpaal voor de katten besteld....
Meteen maar in elkaar zetten...
Honderd keer makkelijker dan een Ikea pakketje....
En dus staat een half uur later én de krabpaal in elkaar.... én de bloemkool schotel te pruttelen...
Wij vrouwen kunnen dat....
Nu de oude krabpaal uit elkaar halen en kijk... ik ben zelfs sneller dan Willem die toch even puree ging halen....
Van... de katten op verkenningstoer.... de honden in aanvalsmodus..... en wij achter en dampend bord heerlijkheid.....
Van... och goeie grutten...... Schiphol in rep en roer....
Groot alarm... grip 3.... noodsituatie.... gate D4.... vlucht Madrid... kaping.... loos alarm....
Je schrikt je een ongeluk... Schiphol is dicht bij mijn Haarlemse kids...
Ik kan soms de vliegtuigen als ik daar ben, zo uit de lucht plukken....
Maar gek genoeg ook een veilig gevoel als ik hoor hoe snel er, gedegen en adequaat, actie wordt ondernomen....
Van... zucht... ook weer goed afgelopen....
We kunnen weer ademhalen.....
Gelukkig morgen weer kinderen in de klas....
Kinderen staken nooit....
Die spijbelen slechts....
Mmmmmm..... breng me niet op ideeën....!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten