dinsdag 19 november 2019

19 november 2019

Dag van:
Sinterklaasliedjes... altijd weer bron van vermaak...
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons sneakers...(klinkt als Sint-Niklaas).....
Oh kom maar eens kijken....
Een pop met slecht haar.... drie kerstballen in een net....
Ik sta er niet raar van te kijken, in een tijd waar er meer robots of beebots, dan poppen te koop zijn...
En kaatseballen... wat zegt een kind anno 2019 dat nog....
Al moet ik dat zeggen, gezien alle reclames, dat slecht haar anno 2019 ook bijna niet mogelijk is....
Van.. er staat ons weer een druk dagje te wachten.... met korte lontjes.... en een heleboel prikkels....
Met een gemaakte afspraak maar een vergeten vergadering en groot overleg... dus dag afspraak....
Met een behoorlijk creatief idee...
Als je geen geld hebt voor pieten en Sint poppetjes, dan maak je ze zelf...
Ja... vingerpoppetjes ook maar... ineens bedacht ik me wat anders....
Pietjes van papier uitprinten... lamineren... stukje klei eronder en kijk... je hebt poppetjes voor in het pietenhuis.....
Briljant....!!!
Iets minder slim was de opdracht ze een pietenhuis van duplo te laten bouwen en daar de petjes en Sint ook voor te laten gebruiken...
Klei in duplo nopjes daar word je niet blij van....
Na schooltijd is het dus flink pulken geblazen....
Maar desniettemin nog steeds een briljant idee....
En verder bouwen we veel rust momentjes in... sussen ruzies en handgemeentjes....
Heerlijke tijd die sinterklaas maar het kent ook zo zijn nadelen...
Van.. ik rij (In het donker), de bosweg van school nog niet uit of op de radio hoor ik alweer van een bizarre actie in de buurt...
Een gijzeling in Nijmegen...psychiatrisch patiënt in een kantoorpand die dreigt medewerkers dood te schieten...
Het is weer die tijd van het jaar denk je dan...
Maar is dat ook zo....?
Zomers gebeurd er heus ook wel het een en ander....
Uit de statistieken blijkt al jaren dat de criminaliteit in de donkere dagen voor kerst stijgen, met een piek kort voor de feestdagen. Het gaat dan om inbraken (bij bedrijven en particulieren), straatroof, overvallen, etc. 
Dus toch.....
Logische verklaring ook want de dagen zijn korter en het is dus langer donker...
En wat is er nou prettiger dan in het donker je slag te slaan....
Word je minder snel herkend...
Al is dat in deze tijd van óveral camera's nog best lastig lijkt me....
Van.... ach... het waren natuurlijk dan de zelfdodingen waarvan er in de donkere dagen voor en na kerst meer van waren....?
Nou... echt niet dus, blijkt als ik het opzoek...
De meeste zelfdodingen vinden tegenwoordig plaats in de zomer... en de minste in december....
De verklaring blijft echter uit....
Dus wroet ik maar eens in mijn eigen brein....
Ik denk dat mensen juist in de decembermaand geattendeerd worden op naastenliefde en medemenselijkheid...
Reclames met gevulde tafels bij de open haard en vooral de daklozen niet vergeten....
Leger des Heils maakt reclame als nooit tevoren en heilsoldaten staan overal met hun grote collectebussen op winkelcentra en grote steden...
Speciale avonden voor bejaarden... armen.... daklozen... stumpers en stakers... met of zonder bingo....
Nee... in december krijg je de kans niet om eenzamen te vergeten... laat staan eenzaam te zijn....
Maar in de zomer wel...
Dan plan je vakanties... gaat weg.... ligt in de zon te braden....en geen hond in reclames die je vraagt en dakloze mee te nemen in je koffer....
Van.... het is me weer duidelijk.....
Maar goed... die psychiatrisch patiënt gijzelt ook niet zomaar kantoor klerken in een donkere november maand....
Het ging om een patiënt van de locatie Achter de Bank van Woonzorgnet in Nijmegen. Achter de Bank helpt mensen met psychiatrische problemen en autisme.
Dat weet de krant dan weer te melden....
Nou lijkt me de combinatie psychiatrische patiënten en autisme sowieso al niet zo'n  goede... maar wie ben ik....
Enfin... we kunnen weer rustig slapen....
Er wordt straks ook nog preventief gestrooid want het gaat vriezen...
Snap ik alleen weer niet waarom het dan preventief is...
Natte wegen en vriezen betekent toch hoe dan ook gladheid...?
Dus hoe dan ook strooien....?
En... gister hoorde ik nog op de radio dat strooien een probleem zou worden deze winter omdat er een milieu beschadigend stofje in zat... stikstof probleem... bla bla bla...
Waar is dát  probleem ineens gebleven dan...?
Wamp... je moet niet zoveel nadenken...
Slaap je slecht van....
Ik zet m'n hersens maar even stil....
Of komen gedachten nou toch niet uit de hersens maar uit je ziel....
Nee laat maar.... ik stop....!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten