vrijdag 10 april 2020

10 april 2020

Dag van:
Goede vrijdag....
Dat voel je...
Gister op witte donderdag hielp the Passion daar maar al the goed aan mee...
Verwarrende dagen ook eigenlijk best wel...
Hou ik me nou bezig met die kruisiging..... of ga ik van de lente genieten die Pasen ook inluidt...
Hou ik me bezig met lijden of paaseitjes zoeken...
Of is dat nou weer hetzelfde ?....
In ieder geval borduur ik nog steeds aan het heilig avondmaal...
(Borduren gaat niet zo snel als breien).....
Gister in 10 jaar Passion  zo voortreffelijk weer neergezet in het lied "treur niet"...
Van.... ik zou vandaag nog wat gaan werken...
"Ben jij gek... het is een christelijke feestdag... dan werk je niet" klinkt het vanuit de smoezelige leunstoel met kuil in de zitting waarin precies Willems kont past... en die van niemand anders...
Je zou er een gipsafdruk in/van kunnen maken...
Dat hij er nog geen zitplek op z'n gat van heeft met z'n genetflix....
Je snapt het niet...
Blèg wat ben ik overigens die uitgeleefde  stoelen toch zat...
Die van Willem uitgewoond... of uitgezeten... hoe je het noemen wilt...
Smoezelig van de honden likken die er langs zijn gegaan...
En dan mijn stoel... aangekloven.... bekrast....
Van... en dan ineens krijg je het hè....
De kolder....
Je duikt het internet op... googlet bruine fauteuils... en dan heb je het...
Klik 1.... klik 2.... betaalwijze... akkoord... verzenden...
Over drie werkdagen hebben we twee prachtige nieuwe fauteuils....
Nog even getwijfeld of het geen tv stoelen moesten worden... met zo'n uitschuif voetenbankje....
Maar ammehoela... heb ik helemaal zo'n ouwe uitgezakte Netflixende zitzak naast me zitten....
Zo'n Al Bundy of Archie Bunker figuur...
En als ik vroeger ergens een hekel aan had dan was het wel aan die series... alleen al om die mannen....!!
Van... zo... nu nog een bureaustoel.... niet zo'n krankzinnige dure... wel wel een comfortabele...
Klik 1... betaalwijze.... verzenden
Ook geregeld...
Dat thuiswerk heeft namelijk nogal wat voeten in de aarde...
Of eigenlijk... ruggen in de verkeerde stoelen... armen op foute toetsenborden en bureaus...
Thuiswerken kent absoluut zijn luxe... maar vooral ook zijn ongemakken...
Hier in huis is in ieder geval niks ergonomisch verantwoord...
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit... maar hier dus echt niet...
Ik begin dus in een fase van "kreun mijn rug"...."au mijn knieschijf".... en "ai mijn schouder" te komen....
En aangezien school heerlijke chocolade (als je daarvan houdt) opstuurt als opsteker... en laptops uitleent... maar geen bureaustoelen.... moet ik er zelf maar achteraan....
Mijn rug, schouder en knie gaan dit namelijk niet nog eens twee weken volhouden...
Van... enfin... meubilair aangeschaft...
Daar hoef ik tweede paasdag in ieder geval niet voor naar een woonboulevard...
Wat ik trouwens sowieso nog nooit gedaan heb....
En ook de reglementen staan het niet toe...
Nog steeds zoveel mogelijk thuis blijven is het devies...
En al lijken de maatregelen hun vruchten af te gaan werpen...
We gaan geen noodlot tarten...
Zul je zien dat je er straks een tweede pandemie overheen gaat krijgen...
Van..... maar heerlijk met er honden er opuit kan wel....
Er lopen weliswaar méér  mensen.... maar je loopt elkaar niet in de weg...
Dat zal met de Pasen wel weer anders worden vrees ik ...
En weet je wat.... we nemen Benji mee....
Rugzak op de rug... de paden op de lanen in....
Euh.... meer ....de opgedroogde keiharde modder bospaden op een de hobbeldebobbel grasvelden in.....
Zwik... doet mijn voet...
Zwak doet mijn enkel....
Maar ik blijf overeind....
Het is heerlijk weer... de honden genieten... en Benji blijft in de buurt... geschrokken van hoe weids die wereld is...
Dat is nog eens wat anders dan een huiskamer vol speelgoed, stoelpoten , kastranden, spullen die je van tafel kunt trekken...
Anders ook dan een tuin waar je kuilen kunt graven... balletjes van het terras kunt rollen zodat het vrouwtje eindeloos op en neer loopt om je balletje weer te halen... of erger nog... uit het water kan vissen met haar paarse visnetje....
En heel anders dan dat al volgepoepte grasveldje naar de deur....
Nee... dit is de echte wereld.... de grote weidse wereld...
En die is best eng....
Van.... we genieten van die vier hondenbeesten....
Gooien stokken..... knuffelen.... maken foto's een filmpjes bij het leven... en trainen...
Zelfs de kleine aap leert al zitten....
Niet alleen omdat hij zijn grote zussen en broer dat ziet doen... maar ook omdat het gewoon een slim eigenwijsje is....
Van..... straks mag Willem nog een keer lopen... met een van zijn dochters....
Het corona familiecontact alternatief....
En kijk aan... daar komt zowaar visite aan op de fiets...
Die komt Benji bewonderen...
Maar tja... die ligt uitgeteld na de wandeling naast de bank...
Daar zit voorlopig weinig leven in...
Eerst maar eens een kop koffie in het zonnetje...
 Van... visite weer weg....
Willem oefent fluit.... heerlijk...
En ik borduur verder en ontdek het eerste foutje...
Geen steek overboord... komt goed...
Van... en als Willem wandelt met de honden en zijn dochter.... maken Benji en ik het huis aan kant...
Zoiets van.... ik klop de kleedjes en Benji trekt ze van de stoel waar ze liggen te luchten weer op de vieze tegels buiten...
Zoiets van.... ik stofzuig en Benji haalt de troep van buiten weer naar binnen...
Zoiets van... ik dweil en Benji morst het laatste restje uit zijn voederbak...
Zoiets van... ik geef het op....
Van... koken... een van Willems lievelingsmaaltjes... tagliatelle....
Één bord... twee borden.... tweeëneenhalf bord....
En het diëten ging zo goed....
"Ik denk dat ik straks nog maar even moet wandelen"...stelt Willem zelf al vast ...
De honden die het woord wandelen begrijpen, kijken even op en je ziet ze denken "Nee niet alweer wandelen hè"....
Van.... de avond... we zouden fikkie stoken...
We doen het niet....
Het wordt Youp van 't Hek....
Even gewoon zorgeloos lachen na alle narigheid op het journaal weer aangehoord te hebben...
Want al lijkt dus alles stabiel... men vreest die paasdagen...
Ach jongens... kom... zo moeilijk is het toch niet om thuis te blijven en je te vermaken......
Lees een boek... bestel een stoel.... schaf een hond aan... maak je huis schoon... drink buiten koffie en doe alsof je op een terras in zuid Frankrijk zit... of gewoon gezellig Scheveningen...of ga eieren beschilderen...
Oeps eieren.... morgen niet vergeten...!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten