zondag 19 april 2020

19 april 2020

Dag van:
Zondag wat doe je je naam heerlijk eer aan...
De zon knalt door de gordijnen van mijn slaapkamer heen...
Hatsjoe....
Zon je kriebelt... je prikt ....
Maar je straalt ook....
Hatsjoe.... ach kan ook stof wezen.... honden of katten haar... pollen van de bomen....
Wie hier woont heeft altijd wel ergens last van....
Of je niest .... of je ramen zijn niet schoon te houden.... of je huis is stoffig..... of er lopen spinnen door de kamer.... of je ziet een muis...of je tuin staat vol onkruid...
Maar..... er bestaat voor ons geen mooier plekje woongenot dan ons eigen plekje aan het water en de rand van het bos....
Trouwens... je hebt ook altijd een gegronde smoes waarom je huis niet kraak helder is....
Ja sorry... ik woon in de natuur....
Van.... met één jump sta ik naast mijn bed....
Ik moet dit woongenot strakjes even verruilen met het huis van mijn kleindochter...
Dinsdag wordt ze 11 en het wordt vandaag gevierd...
Hieperdepiep hoera... in de corona....
Ik pak snel de cadeautjes in...
Ik slobber een kop koffie naar binnen... de eerste is altijd voor de medicijnen...
En ik neem een tweede kop..
Nee... die slobber ik niet...
Die geniet ik...
Aan het water....in de zon....
Terwijl Willem de honden uitlaat ...
Ik zeg: ..... tel je zegeningen....
Goedemorgen eenden en ganzen...
Goedemorgen meerkoeten en aalscholvers...
Goedemorgen futen en meeuwen..
Ik ben er weer...!
De zwanen... hé de zwanen... die heb ik nog niet gezien dit jaar...
Corona gevoelige beesten misschien...
Nog in quarantaine denk ik....
Van... na deze ochtendgroet... op naar Didam.....
Arnhem, Huissen,Westervoort Zevenaar....
Ik kom steeds dichterbij...
Maar dichterbij dan anderhalve meter zal ik vandaag niet komen....
Oh wat mis ik die knuffels...
Van.... we zitten heerlijk in de tuin...
Nou ja... we...???
Britt houdt het 10 minuten vol... zeg maar de tijd die ze nodig heeft om cadeautjes uit te pakken en te bedanken...
Want dan stuift ze alweer naar boven om te gamen.....
Isa houdt het iets langer vol...
En wat een heerlijke leeftijd heeft die meid toch...
Zestien wordt ze alweer over een paar weken....
En met alles is ze vroeger....
Zo maakte ze al zo goed als een puberteit door...
Een worsteling....
Een in zichzelf gekeerd gevecht mét zichzelf en de buitenwereld....
En aangezien in Isa's leven alles zoveel mogelijk beredeneerd, onderzocht en uitgeplozen moet worden, was het ook echt een strijd....
Maar ze is eruit... ze is wie ze is.... anders  dan anderen..... en ze houdt van meisjes....
Einde strijd... einde worsteling...
En daar zit ze dan... opengebroken.... opgebloeid.... ontsproten....
Ze lacht... spreekt vrijuit.... ze is er weer......en bloeit als nooit tevoren....
Britt!!!!!...... Ik ben hier... roep ik naar boven....
Ja!!!!!!.... Ik ben er ook nog...
Ze steekt haar hoofd met een grijns uit het raam....
Ben je nog steeds 11... vraag ik....
"Ja hoor oom... dat duurt nog wel effe...."
En weg is haar snoetje weer... gamen .....
Het is goed een oma in de tuin te weten en laat haar daar maar lekker zitten....
Van... dus spreken dochter, schoonzoon en ik voor de zoveelste keer uit daar we corona moe zijn en het wel eens ergens anders over willen hebben... maar probeer dat maar eens...
Immers alles in ons huidige dagelijks leven draait om een virus met een kroontje op zijn kop....
Of je het nou over winkelen hebt, over politiek, over vrienden, over school....
Corona sijpelt overal tussendoor en oefent zijn invloed uit....
Van..... tijd om te gaan...
Geen knuffels.... geen kussen... geen warme omhelzingen...
Wel een warme liefdevolle groet...
Meteen maar even die boodschappen in huis halen dan ook maar...
Van.... goedemiddag Willem.... leuke dag gehad Willem...?

Ik kan tegenwoordig beter vragen..."leuke nieuwe serie aan het bekijken Willem?"....
Dus krijg ik als antwoord; "Ja alles goed hier heb een nieuwe serie ontdekt"...
Wat zei ik je...
Oké... daarna vraagt hij dan wel of het leuk was...
En op de wedervragen op mijn antwoord merk ik ook dat hij geluisterd heeft....
Van die typische Willem vragen ook...
"Hoe was de sfeer?"...
"Waar merkte je dat aan?"...
Niet van die standaard vragen dus...
- hoe was het
- waar hebben jullie het over gehad
- Wat hebben jullie gedaan...
Dus met antwoorden als...
- leuk
- corona
- kletsen
... kom je er niet...
Nee.... het gaat om het gevoel....
Van.... maar dan....
Nee let op...
"Will je koffie schat"....
Nou... die lust ik wel ja...
Willem staat op om koffie te zetten...
"Oh je hebt de boodschappen al binnen zie ik.... wat eten we?"....
Giros, twister aardappels en sla met tonijn en appel...
"Lekker... "....
Hij komt de kamer weer in...
Hé.... waar is mijn koffie...?
"Je koffie staat in de keuken schat.... je gaat toch meteen koken?"....
Whaaaaaaaaaarg Willem.....!!!!!!!!!
Willem het is tien over half vijf... doe me een lol...
"Ja maar ik krijg honger...."
Ja... en ik krijg een punthoofd van je....
Koffie in de keuken... je spoort niet....
Van... maar ja... je doet het hè...
Je loopt naar die keuken en begint te koken....
Af en toe een slok koffie tussendoor nemend....
Dat noem ik nog eens van je bakkie leut genieten...
En als je dan gaat zitten....
Gewoon even op de bank zitten .....die laatste twee slokken in je mok...
"Brandt het eten niet aan of ben je al klaar....?"....
Nee Willem... het is niet klaar... en het brandt niet aan.... ik wacht tot het kookt....
"Kookt het niet over dan....?"
Dus sta ik op.... plant mijn gat op het aanrecht....
Dit heeft geen zin namelijk....
Keuken... mijn domein.... mijn soort pseudo rust....
Van...."Wampie het gaat weer helemaal mis met mijn dieet "...
Ach ja jongen... hoezo...?
"Ik ben weer twee borden aan het eten...."
Hoeveel weeg je dan weer?.....
"Ja dat weet ik niet... ik ga niet meer op de weegschaal staan..."
Dat effect dus van geen rekeningen openen want dan hoef je ook niet te betalen....dan zijn ze er niet...
Hij gáát niet op de weegschaal staan...
Pffffffttttt...
Hij dúrft niet met op de weegschaal te gaan staan bedoelt hij.....
Van... Willem wandelt met de grote drie...
Kleine Benji mag nog niet alle keren mee...
Slecht voor de gewrichten...
Zoiets moet je opbouwen...
Ik speel met Benji...
Wat kan die al apporteren....!!
Alle balletjes en speelgoed brengt hij enthousiast terug....
Mijn armen gehavend en bebloed van de bijtgrage te enthousiaste tandjes... maar wat een heerlijkheid....
Van.... morgen bezoek van een vriend van Willem...
Een hevig verliefde directeur van een school....
Morgen weer belronde ouders, OPP's en lessen maken....
Ik zeg:... genoeg geweest...
Willem mag het licht uit doen...
Vannacht.... na tweeën... of drieën....
Want tja... een serie heeft dan wel afleveringen zodat je er steeds eens eentje kan bekijken...
Maar bij Willem ligt dat anders...
Een serie moet je in één keer uitkijken...
Om de volgende dag weer aan een andere te beginnen....
Tja.... Willem.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten