zondag 12 april 2020

12 april 2020

Dag van:
Pasen....
En voor wie het verhaal kent.... voor mij is het net of er een nieuwe wereld is opgestaan...
Van de wereld van goede vrijdag naar de wereld van opstaan erna...
Ik hoop zo dat mensen het vast weten te houden....
Dat het besef van hoe fout we met de wereld bezig waren nu is doorgedrongen... en we nog meer dan ooit beseffen dat het anders moet....
Zou de corona tijd ook werkelijk tot inzichten leiden....?
Nog veel meer dan al die statistieken over IC bedden en besmettingshaarden mogen ze daar van mij de nadruk op leggen....
Jongens kijk eens om je heen...
Wat er gebeurd is... en wat er gebeurt...
We kunnen het.... samen...!!!!
Van... mijn hart breekt als ik een oude lieve dame op omroep Gelderland hoor zeggen dat ze zo blij is met alle aandacht...
Dat ze een paar maanden geleden nog dood wilde omdat ze zo eenzaam was maar nu.... nu kijken mensen naar haar om... dat maakt haar gelukkig...
Als je zulke verhalen ziet, hoort, leest dan haal je het toch niet in je hoofd om straks alles weer naar het oude te keren...
Maar die kans is groot....
Ooit was er een tweede wereldoorlog....
Na de bevrijding telde maar twee dingen... opbouw en vrijheid behouden....
En kijk nou eens in wat voor wereld we leven....
Racisme, oorlogen, terrorisme....
Van... alleen wat een bizar cynisme... men is nu te bang om oorlog te voeren...
Niet bang voor de kogel... wel voor corona....soldaten blijven op afstand... verscholen in hun huilen in bergen en woestijnen...
Er valt niks te terroriseren... de pleinen en straten zijn leeg... als je nu je bomgordel af laat gaan, heb je alleen jezelf te pakken....
En racisme.... een lachertje.... corona maakt geen  onderscheid....
Niet in kleur niet in herkomst, niet in religie, niet in homo of hetero....
Geen onderscheid.... wat valt er nog te discrimineren...
Zorg dat je je eigen hagje red....
Dus we zijn weer terug bij kort na de tweede wereld oorlog tijd....
We bouwen straks die economie weer op, we zorgen voor elkaar een waar zijn we straks weer bij met onze terug verworven vrijheid...
Grappig... of bizar....
 En we hebben het allemaal over onszelf afgeroepen....
Van.... hier in huis niet veel Pasen dit jaar....
Nou ja... Willem vertelt trots dat hij vanmorgen wel 5 eieren gegeten heeft...
Willem...a) slecht voor testosteron en b) nog slechter voor je cholesterol...
Van.... een van die herinneringen geneugten van mij is toch op eerste Paasdag die Paus kijken hè...ook al ben ik verre van katholiek...
Eigenlijk ook de bloemenzee kijken...maar tja die is er niet...
En dan ook die balkon scène...
Maar tja die is er ook niet...
Wel een Paus met wel sterk verhaal...
Echt een sterk verhaal...
Ik mag deze Paus wel....
Eentje die tenminste een klein beetje met zijn tijd meegaat...

Van.....(stukje uit de toespraak).....
Dit is een andere ‘besmetting’, een boodschap die van hart tot hart wordt overgebracht - want elk menselijk hart wacht dit Goede Nieuws. Het is de besmetting van de hoop: dat Jezus verrezen is.  Dit is geen magische formule die problemen doet verdwijnen. Nee, de verrijzenis van Christus is dat niet. Het is de overwinning van de liefde op de wortel van het kwaad, een overwinning die het lijden en de dood niet ‘omzeilt’, maar erdoorheen gaat, een weg opent in de afgrond, het kwaad in het goede verandert: dit is het unieke kenmerk van de kracht van God.

Voor wie het leuk vindt.... hieronder de link naar de volledige toespraak...
Als je een paar stukjes filtert.... ik (vrijuit denkend Christen) vind hem sterk...
https://kro-ncrv.nl/katholiek/nieuws/tekst-paasboodschap-paus-franciscus
Van..... dan ook maar een beetje in de tuin klungelen....
Restanten van de vuurzee van gisteren opruimen...
Nieuw kleedje over de tafel...
Gezellige hoekjes maken...
Terwijl Willem Netflixt... en oude voetbalwedstrijden terugkijkt...
Van... we appen en videochatten wat ... Willem met vrienden en ik met vriendinnen en oud klasgenoten...en de broer van Frank...
Weer worden velerlei herinneringen opgehaald...
Weer denk ik terug aan tijden die in het nu minder erg lijken dan dat ze in vroeger tijd en in werkelijkheid wel waren....
Thuis dan... en op de lagere school...
Op de middelbare school viel het mee... gekke post hippie tijd... waar ik dus toch meer bijhoorde dan ik ooit dacht...of toendertijd gevoeld heb....
Van... nee we hebben geen uitgebreid Paasontbijt.... Paasbrunch.... of Paasdiner....
De kinderen wel... leuke foto's krijg ik via de app binnen...
Van... en nee ... ook green leuke film samen bekeken...
Willem wilde film Penoza huren...
Nou amme-eggie-nooit-niet dat ik dat wil zien...
Borduren dus maar en af en toe hard weglopen als ik alleen al naar van de filmgeluiden word.. en dan heb ik nog geen beeld gezien...
Brrrrrr wat een narigheid...
Je snapt niet hoe mensen dat elkaar aan kunnen doen...
Maar tja hè... dat snap ik van meer dingen niet....
Zoveel maakt wat hierboven staat al wel duidelijk....
Doe mij maar een Benji.... zorgeloos.... vriendelijk.... ondeugend...
Daar heb je veel meer aan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten