dinsdag 21 april 2020

21 april 2020

Dag van:


Zon en regen kind
Weer en wind kind
Buiten kind
Dieren vrind
Lente kind
Huppel kind
Knisper voetjes op het grind
Kikkervisjes die je vindt
Zomer kind
Zonnenkind
Hagedisjes op het lint
Herfst kind
Blaadjes wind
Paddenstoelen rood wit mint
Winter kind
Vogels voeren
Blosjes tint
Alles kind
Zo bemint
Je twaalfde levensjaar begint
Want vandaag ben je elf
En dat ging bijna vanzelf
Oma's kind.....
Die jou zó bijzonder vindt!!!!

Gefeliciteerd lieve Britt
Alweer een kleinkind zonder feestje....
Gelukkig is oma zondag dan even met de nodige afstand langsgekomen...
En nóg gelukkiger dat de juf van Britt vanmorgen met alle klasgenootjes inlogt om te zingen voor de jarige....
Want anders had ze helemaal zo'n domper verjaardag...
Papa en mama moeten gewoon werken en zelfs oma is de hele dag op haar school druk...
Van... nu viel het met die drukte wel mee....
In onze opvang groep 5 leerlingen en de andere drie groepen ook zo'n  5....
Mooi weer en dus veel buiten....
Van... nu is er veel veranderd in deze virus crisis periode....
Zelfs het plaag gedrag....
Het nu niet meer "jij bent stom "......"Ik haat jou"....of..."Ik ben jouw vriend niet meer"....
Nee er komt zowaar een leerling huilend naar me toe met de mededeling "juf zij zegt dat ik ziek word"...
Zo... die zag ik even niet aankomen....
En dus moet je als juf op zoek naar nieuwe troost woorden.....
Nee joh we wassen toch onze handen en we houden toch afstand....
Nee joh we zijn toch niet verkouden ... en niezen in onze ellebogen....
Maar het heeft impact gehad die plaag woorden...
De angst zit er bij kinderen misschien toch meer in dan dat wij erbij stilstaan...
Ook bij hen speelt het onbekende en unheimische een rol....
In hoeverre hebben wij ouders, grootouders, leerkrachten hier invloed op gehad...?
Wat brengen we over... en hoe brengen we dat over...?
We zouden als grote mensen juist antwoorden moeten hebben...
Maar die hebben we niet...
Want we kennen het niet...
We weten er niks van....
Hebben het nog nooit bij de hand gehad....
Het is niet 'hoe hou je het kind bij de angst vandaan'...
Maar...'hoe hou je de angst bij je kind vandaan'....
En op zich zal angst niet altijd verkeerd zijn...
Het houdt jou en hen  voorzichtig....
Maar jemig... dit kind weet niet eens wat corona ziek inhoudt...
Straks durven ze nog geen buikpijntje of hoofdpijntje meer te krijgen....
Want ziek is gevaarlijk horen ze alleen maar om zich heen....
Van... dit corona akkefietje zou wel eens meer voeten in de aarde kunnen hebben dan we denken.... en zal nog zeker een staartje krijgen....
Heren en dames psychologen maak de borst maar nat ....
Brengt mij trouwens wel op het idee eens te gaan nadenken hoe ik... als de kinderen weer op school komen, de afgelopen periode met ze ga verwerken....
En hoe ik plagerijen als "jij wordt lekker ziek"... zo snel mogelijk de kinderwereld uit kan bannen....
Van... verder heb ik een heerlijke dag...
We werken wat... we spelen veel... gaan lekker naar buiten.... op het plein... in het speeltuintje op het terrein... we knutselen.... en dan is de dag alweer om....
"Kom je morgen weer?".....
Nee morgen is er een andere juf....
Het moet toch wat voor ze zijn... elke dag weer nieuwe gezichten....
Een ander lokaal dan je eigen lokaal....
Overal werkmensen.... die lage plafonds maken en asbest verwijderen... daken vervangen....
Nu gaat alle lof uit naar de mensen uit cruciale... vitale beroepen.... maar heeft er wel eens iemand aan de kinderen van deze mensen gedacht....?
In een onveilige, angstige anders dan anders situatie waar ze nog zo weinig van begrijpen maar zoveel van voelen... weg bij je veilige ouders en je veilige huis....erg bij alles wat veilig is....
Misschien moeten deze kinderen eens in het zonnetje gezet worden....
Ik neem mijn petje voor ze af....!!!!
En een diepe buiging...!!!!!
Van... dagje school zit er weer op...
Terug naar de thuissituatie... met verstopte gootsteen... doldwaze puppy.... en een pre pensioen gerechtigde die zich, nu de beurzen crashen,  zorgen maakt dat dat pensioen naar beneden keldert...
En sorry Willem... maar ja... die kans zit er wel in natuurlijk....!
Van... eerste maar eens boodschappen doen...
En waar ik ook loop hoor ik mensen het hebben over vanavond.... als de minister president gaat vertellen hoe nu verder te gaan....
En waar ik ook middageditie kranten zie, gaan de kippen over uitgelekte maatregelen en versoepelingen....
Ik word een beetje moe van al die speculaties...
Laten we nou gewoon zeggen dat we nog de ballen verstand van het corona virus hebben en nog minder verstand van een pandemie...
Laat die ministers en het RIVM nou lekker met elkaar uitmaken wat er gaat gebeuren en wacht nou gewoon af...
Vanavond om 7 uur weten we meer....
En ja... spannend vind ik dat zelf ook....
Van ... ik maak vanavond heerlijk macaroni met verse spinazie, zalm en Hollandse garnalen in roomkaas saus....
Wat er ook gezegd gaat worden... die hebben we dan tenminste binnen....
 Benji zit verschrikkelijk mooi en blij te wezen als vrouwtje weer thuis is...
Met zijn blikken windt hij me direct weer om zijn vingers... euh poten.....
Borre is weer eens de pineut.... staart en poten zijn doelwit van Benji....
In plaats van dat die reus nou eens van zichafbijt....
Maar nee hoor....
Van... om zeven uur zitten we straks om de buis....
En ja hoor... daar komen de woorden van versoepeling...
De basisscholen en kinderopvang mogen weer beginnen.....
Van... moet ik nou juichen of bang worden...?
Ik voel allebei...
Blij dat het ritme terugkomt...
Blij dat ik de kinderen weer zal zien...
Blij dat ik mijn vak weer normaal mag uitvoeren... al zal ik al die gekke en leuke online lesjes geven wel missen...
Blij met de sociale contacten met ouders en collega's....
Maar oooooh zo bang dat ik de veiligheid weer uit ga...
Dat ik ziek kan worden al zeggen ze dat de kans klein is...
Van.... wat zijn we toch ineens begin maart in een vreemde wereld terecht gekomen...
Een onwezenlijk werkelijke, werkelijk onwezenlijke wereld....
Een rollercoaster van emoties....informatie... verandering op verandering... maatregel op
maatregel... versoepeling op versoepeling....
Soms denk ik wel eens dat het nooit meer zo zal zijn als het was...
Nou... misschien als dat vaccin er ooit komt....
Niet meer alleen DKTP maar DKTPC....
De C voor Covid19....
Opgenomen in je inentingen boekje...
En waarschijnlijk ook weer gefaseerd uitgevoerd ...
Te beginnen bij de ouderen ....
En dan nog de griepprik.... de baarmoederhalskanker prik....
Rare wereld.... onvoorstelbare wereld....
Unheimische wereld....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten