maandag 27 april 2020

27 april 2020

Dag van:
Tja... ...dag van... van Koningsdag natuurlijk...
Voor mij... en menigeen ander... de leukste dag van het jaar....
Weerzien met bekenden... het lijkt welhaast een reünie....
Collega's in een ander sfeertje...
Je kunt in je eentje de stad in gaan om aan het eind van de dag met twintig man te eindigen...
Overal muziek.... kunst... optredens.... dans.... theater....
En nooit drink ik bier...bah ik hou er niet van.... maar op koningsdag kan het wel eens een keer voorkomen dat dat wel gebeurd....
Dansen... plezier maken... vrijmarkten afstruinen.... heerlijk uit eten gaan.... vuurwerk kijken....
Van....maar... niet op de dag van.... vandaag....
Vandaag is het woningsdag...
Iedereen blijft zoveel mogelijk thuis...
Ook de koning zelf....
Zonder stropdas maar met Máxima en zijn dochters aan zijn zijde, spreekt hij zijn volk toe.... en opent het Wilhelmus dat voor vele huisdeuren ten gehore gebracht zal worden...
Ook Willem staat al buiten te popelen....
De fluit in de aanslag...
Klokke tien... en daar gaat muziek makend Nederland....
Het Wilhelmus is ingezet... op fluit.... orgel... hobo.... viool.... gitaar.... harp.... sambabal... pannendeksel..... triangel.... of mondharmonica....
Nederland speelt.... het Wilhelmus klinkt....
Het feest is geopend....
De koninklijke familie zal de hele dag virtueel rondtoeren middels draadloze verbindingen... en een kijkje nemen bij workshops... sportverenigingen.... verzorgingshuizen... enz...
Het volk kan deelnemen aan online bingo's, platen bonanza' s, disco , escape rooms, pub quizzen en bedenk het maar...
Tuinen zijn ingericht met complete spel parcoursen... sjoelen... blik gooien... koek happen...
Straten vol stoepkrijt, blik lopers, hoepelaars,  zaklopertjes....
Op afstand van elkaar....1.5 meter....
Mijn jongste kleindochter vindt het maar erg moeilijk om bij de pot oranje m en m's, waarvan ze de inhoud moet raden, op 1.5 te blijven...
Maar het loont... ze raadt het goede aantal....
Ze mag ze allemaal opeten....
Nou ja... gefaseerd... om even in corona termen te blijven....
Er wordt door mijn zoon zelfs een thuisbioscoop ingericht met mega beeld op de muur....
Bij mijn dochter is het pub quizzen en gezellig bakken en knutselen geblazen...
Terwijl mijn kleindochter op haar, zelf bij elkaar gespaarde, nieuwe computer zit te gamen...
Van... en wij.....?
Natuurlijk doet Willem mee aan het landelijk orkest en blaast hij het Wilhelmus uit de fluit....
Om daarna weer gauw verder te kijken naar zijn nieuwe serie op Netflix... huppeldepup Surface....
Om daarna met de honden te wandelen...
Om daarna weer verder te kijken...
Tot we gezellig op 1.5 op de vlonder zitten....
De vlonder... waar Benji voor het eerst mag komen... en één ding nooit veranderen zal als het koningsdag is.... het bier dat rijkelijk vloeit....
Ik hou me maar bij groene aanpak limonade....
Tenminste één iemand die de kop erbij houdt...
En véél lekkerder dan bier....
Van... dan volgt om vier uur het landelijk proost moment...
Willem Alexander met vierkante oogjes van het virtueel zijn gezin,  voor de laptop voor een laatste digitale actie...de familie toast....
Mama lief, broer, schoonzussen, neven, nichten met glas voor het scherm...
Ze zitten aan aan de computer om te proosten... en daarna mogen wij...
Proost Willem Alexander... proost Nederland...
En nu niks niet aanzitten aan het banket maar met bord op schoot uitrusten...
In de relaxmodus..... je stropdas had je toch al af....
Van... bij ons worden pizza's aangerukt.... nee niet aan aangerukt... maar gewoon aangerukt....
Evenmin wordt door de pizzakoerier aan aangebeld maar gewoon aangebeld...
Er wordt ook niet aan aangesneden... integendeel... maar met tien vingers opgegeten.....
Dat mag met pizza....
Van... Willem dacht natuurlijk de lekkerste pizza te hebben....
Wellicht ook omdat het de duurste weer eens was...
Maar als ik de pizza niet op kan en het laatste kwart aan ons familievuilnisvat geef, is één ding duidelijk...
Ik had de lekkerste pizza.... en Willem heeft spijt....
En dat vind ik dan weer aan aanstellerij grenzende aan aandacht trekkenrij.....
Benji geniet voor het eerst van het uitzicht aan het water waar hij voorheen niet dichtbij mocht komen...
Bewondert een reiger...drie kleine eenden kuikens met ouder paar... en een zenuwpees kakelende meerkoet....
Luid, om haar jongen,  kwakende moeder eend van gisteren zwemt verloren rond...
Ze heeft geen enkel jong meer....
De reiger lustte ze rauw...
Ik mag hopen dat ze nog heel lang na piepten in zijn onverzadigbare maagdarmgestel....
Nee... eigenlijk niet... want dat zou een langzame dood voor die eenden kuikens betekenen....
Ach laat maar... de natuur is mooi... maar meedogenloos....
Van...Koningsdag 2020... woningsdag... vlonderdag....
Wat heb ik de K van koning in de woning gemist.....
Wat heb ik het feesten gemist....
Maar wat is onze gezondheid me veel waard...
Volgend jaar doen we het over....
Proost..!!!!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten