zaterdag 18 april 2020

18 april 2020

Dag van:
Getverderrie werd het vannacht zomaar over drieën...
Die spelletjes op die telefoon zijn ook zo verhipte leuk....
En dan die stilte om je heen...
Geen uitgezakte pensionaris in een stoel met kuil waar zijn gaat in verdwijnt....die om koffie zeurt... die je sommeert nu eindelijk Benji eens te registreren bij de chip instantie (doe het zelluf digikluns)....die je kop gek vraagt of het niet tijd is dat je boodschappen gaat doen.... of je twintig keer je uit je gedachten haalt met de mededeling 'wat is ie leuk hè die Benji"..... die vijf... jawel je leest het goed... vijf eieren verorbert bij het ontbijt...
Nee niet als ontbijt dus... maar BIJ het ontbijt....
Die man is een testosteron bom ....... meneer de pensiotosteronaris...
Van... enfin... stilte dus.... en geen je weet wel man om je heen.... dus gewoon ongestoord spelletjes spelen....
Misschien is het nog beter om te zeggen "het ongestoord zijn"...
Ook geen corona nieuws... geen vijftien mensen tegelijk op een beeldscherm.... geen leerlingen om je verantwoordelijk voor te voelen....
Nee... gewoon balletjes van het ene kokertje naar het andere transporteren totdat in elk kokertje 4 dezelfde kleuren zitten...
Dat dus....
Om dan zo tegen half vier tegen jezelf te zeggen dat je toch eens moet gaan slapen wil je morgen tegen het pensioen monster opgewassen zijn....
Het mannetje eist namelijk nogal eens zo zijn aandacht....
Van.... vanmorgen toch best nog monter wakker...
Die oude wijsheden..... van moedertje lief....."Als je ligt rust je ook uit"... kloppen toch best nog aardig....
Misschien ben ik nog wel uitgeruster van het wakker zijn met de wetenschap dat ik niet gestoord werd dan van slapen met de wildste dromen over een man die dan dit en dan dat van je wil...
En aangezien je in je dromen nóg wilder fantaseert dan dat het in het echt is kan ik regelmatig oververmoeid wakker worden...
Van... bij de koffie vanmorgen geen goede gesprekken maar de zucht 'ik moet de kamer weer eens stofzuigen'...
Hij zei echt 'ik'...
'Maar misschien is vegen wel een beter plan'....
Och jee... och jee.... de man zonder werk gaat zich met mijn werk bemoeien....
Ooit wás er wel de afspraak dat hij het huishouden zou regelen als hij thuis kwam te zitten...
En ooit ís dat ook een blauwe maandag gebeurd....
Maar die corona kwám en Willems huishoudlust ging...
Vrouwtje thuis.... Netflix aan....met de honden spelen .... Netflix aan... met de honden wandelen... Netflix aan....
Oh ja... en Prime video.... en Pathé thuis.... en videoland.... en filmnet.... maar vooral toch Netflix....
En vrouw lief...("Wat hou ik toch van je schat")... tussen online lesgeven door ook nog even vegen, dweilen, ramen zemen, stofzuigen, koffie zetten,boodschappen doen,  koken....
(Kon ik naar weer naar bed.... ongestoord)....
Van.... oké.. niet zeuren... niet klagen... moedig dragen... het is tenslotte weekend....
En naar een Willem met honden kijken is ook genieten...
Hij heeft het ook niet makkelijk mijn mensenmens zonder mens....
Hij praat tegenwoordig zelfs tegen foto's...
Ssssst.... niet verder vertellen....
Van.... en dan laat die mensenhondenmens de honden uit... en dan strijk je maar weer met je hand over je hart....
Klopt de kleedjes buiten uit.... stikt half in de stof en de hondenharen..... zet de tafeltjes op de stoelen (woonkamer)... en de stoelen op de tafel (keuken).... pakt de bezem en de emmer sop.... en begint de benedenverdieping te doen....
Van... Willem komt thuis.... honden ook....
Eerste zwarte poot op het grijze net gedweilde keukenzeil.....
(Als je beide uitgepraat bent)
Plof... Willem in de stoel... laat me raden... ja hoor... afstandsbediening in de hand... en al zappend de woorden "ach heb jij nou al schoongemaakt... dat had je nou niet hoeven doen....(help!).... dat  zou ik toch doen"....
Mijn antwoord hoort hij al niet meer.... hij zit alweer middenin El Dragon....
Van.... ik maak koffie.... ga heerlijk buiten zitten... en kijk nou eens...
Een foto op de herder pagina van Facebook van een pup met een gelijkend uiterlijk als onze Benji...
Het zal toch niet....?
Het zal toch wel blijkt na enige navraag...
Het zusje van onze Benji...
Angel heet ze...
Een beauty....
Willem....!!!!!!
"Nee... nu niet... het is spannend...."
Ja net ook en straks weer... je zet dat ding maar op pauze...
Ik vertel Willem van mijn ontdekking...
"Ja leuk"... antwoordt hij afwezig en kijkt verder....
(De baas zit op de wc)
Zou hij nou ook blij zijn als ik vanavond naar boven ga en hij ongestoord.......??????
Van... de telefoon.... schoonzoon....
Of ik morgen kan komen want ze willen Britts verjaardag dan alvast vieren omdat ze dinsdag moeten werken....
Euh... samenscholing.... anderhalve meter.. euh.... ja tuurlijk kom ik....
Euh.... even mijn plannen wijzigen.... ik moet cadeautjes halen.... geld alleen vind ik ook zo saai....
Mijn eeuwige redding... de Action....
Van.... en wat kan ik dan toch stiekem van de corona  genieten als ik daar (in de regen) een rij mensen voor de winkel zie staan,  op anderhalve meter van elkaar....
Engelse taferelen....
Mensen met tijd....
Mensen zonder haast...
Mensen met geduld....
En wat hoop ik dan toch weer even dat "het nieuwe normaal" straks gewoon doodnormaal wordt.... en dat we niet beter weten dan dat we geduldig wachten tot we aan de beurt zijn....
Zonder ergernis... zonder irritatie.... zonder wrevel... maar gewoon omdat we samen sterk staan.... op anderhalve meter....
Van... ik slaag ....
Ja natuurlijk slaag ik....
Slaagde ik maar eens niet bij de Action...
Dat zou mijn portemonnee niet erg vinden...
Want ik slaag natuurlijk cum laude met hogere cijfers dan me lief zijn....
Op de kassa dan hè....
Maar naast geld heb ik nu een telescoop net voor mijn bioloog in spe.... en een poezen bloempotje.....
Dat samen met de vlinderkaart met inhoud is weer feestelijk genoeg...
Trouwens.. die zie ik morgen als ze dat net heeft, de hele verjaardag niet meer terug....
Heerlijk kind...weer en wind.... buiten kind....
Dierenarts of bioloog wil ze worden...
En dat roept ze al jaren...
Zoals ik van kleuter af aan al riep dat ik juf wilde worden... en werd...
Van...thuis......"heb je mijn appje gelezen.... nee natuurlijk want jij kijkt nooit op je mobiel"....
Goh nee.... ik heb geen appje gelezen schat... want ik kijk noooooit op mijn mobiel....
"Dus je hebt geen eieren?"....
Hé, nee... ik heb dus geen eieren...
Ik had ook geen zin om weer in een rij te staan.... hoe mooi ik het ook vind dat dat gebeurd...
En we eten wél shoarma of kebab of zo....
"Dan ga ik zelf wel naar de winkel"....
En goh.... hij gaat....
(Vrouwtje is bij de Action geweest)
Van... en dan dat moment hè....
Dat die deur dichtslaat...
Dat je wilde borduren....
Dat je de cadeautjes wilde inpakken...
Maar dat je dan buiten gaat staan...
De frisse geuren van de lente ruikt na een lente buitje....
Ongestoord.....
Dat middernacht gevoel.....bij heldere hemel....
Ongestoord.....
De zon die weer even op je neus prikt...
De sloot die weer naar sloot ruikt....
Ongestoord.....
De eendjes die tevoorschijn komen....
De bomen waarvan de groene kleur af spat alsof ze nét geverfd zijn....
Ongestoord.....
 Gezellig hoor... je man voor altijd thuis.... maar zó vermoeiend....
En mijn wereld staat al zo op z'n kop....
Een mens past zich vlot aan... zeker...
Maar zolang ik me nog leer aanpassen aan regeltjes van het nieuwe normaal blijft dat omgaan met een man thuis toch meer iets van het hanteren van een overlevingsstrategie....
En ik ben een slechte strateeg geloof ik..
Ik was ook altijd slecht in stratego ....
Dacht ik dat ik mijn vlag op een onmogelijke en niet voor de tegenstander denkbare plek verstopt had , was mijn vlag meestal in twee zetten al gevonden...
Nou... zoiets is dat met omgaan met een Willem thuis dus ook...
Ik denk dat ik me onzichtbaar maak maar ik blijk nog nooit zó zichtbaar te zijn geweest... hij vindt me altijd weer.... binnen één zet zeg maar....
En dan beginnen we  maar weer te mens erger je nieten......
Of ik duik ik bad.... snood strategisch plan....
En als ik dan "Wampie!!!!" hoor ... duik ik onder water.....
Blub ... blub.... blub....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten