maandag 20 april 2020

20 april 2020

Dag van:
Het is maar goed dat je van te voren nooit weet wat de dag je zal brengen...
Want oei als je dat wist van te voren....
"Wampie!!!!!!!!!!...... de gootsteen loopt niet door"....
Ik zit rechtop in bed....
De wekker gaat tegelijkertijd af...
Dat was dus schrik nummer twee...
Ja sorry Willem maar ik ga eerst mijn belronde ouders doen en dan kom ik....
"Ja maar....."
Hij maart maar.... ik ga bellen...
Ik schud mijn hoofd nog eens goed door elkaar...sla mijn benen uit bed.... en pak mijn mobiel...
Maandagochtend belronde... social calls....
Van.... de ouders doen het geweldig...
Wat een doorzetters...
Maar eigenlijk stiekem ook blij dat ze hun kinderen veilig thuis weten in plaats van in de wereld waar het gevaar heerst... corona gevaar....
Ik hoor vanmorgen dan ook vooral van ouders dat ze zo benieuwd zijn naar wat de premier morgen te vertellen heeft....
En onder die vraag schuilt meer dan ze vertellen...
Zelf voel ik dat ook...
Het idee dat mijn kleinkinderen weer blootgesteld worden aan alles wat niet 'veilig thuis' betekent.....
Van..... oké... volgende uitdaging... naar beneden waar Willem wacht... met een verstopte gootsteen....
Hij staat erbij en kijkt ernaar...
Nee daar lost een verstopping van op....
Van... nog voor mijn eerste kop koffie duik ik op de grond met twee schalen en draai de zwanenhals open....
Whaaaaaaaarg...... zondvloed.... tsunami....
Snel de andere schaal eronder.... breekt de eerste schaal....
Magnetron mankementje vrees ik....
Maar ondertussen zit ik dus onder de stinkende prut... restanten eierschalen... zwarte smurrie... kleffe derrie....
En de vloer staat blank...
Help... mijn nieuwe zeil....
Dat is mijn maandagochtend dus....
Van... ik pruts.... ik wroet... het helpt niet....
Willem is al buiten... buurman redding zoeken....
(Ik red mij wel...?)....
Maar de buurman zit vast op zijn dak...
De ladder is omgevallen terwijl hij zijn zonnepanelen schoon maakte...
En Willem  kan aanbellen wat hij wil maar de buurvrouw doet niet open...
En in de tuin van de buurman komen , om die ladder rechtop te zetten, lukt niet...
Dus Willem komt weer binnen... ziet mij op de knieën in de  natte kliederboel zitten .... zegt nog dat ik er een zooitje van gemaakt heb... pakt zijn telefoon om de buurvrouw te bellen.... die druk boven bezig is de badkamer te doen en... hem niet gelooft als hij vertelt dat de buurman vast zit op het dak.....
Terwijl ik dus ondertussen vastgeplakt zit aan de vloer vol prut die HIJ door de gootsteen steeds laat lopen...
Ik eet namelijk nooit eieren....
Ik gooi geen vet door gootstenen....
Ik glij over de vloer naar een kastje om wat  theedoeken te pakken om enigzins de boel wat op te dweilen....
"Waarom doe je dat dan ook als je er geen verstand van hebt?".... (Willem)
Oh als ik die man eens door dit gootsteen kon spoelen hè...
Wat een opluchting zou dat zijn...
Weet ik tenminste zeker waarom de gootsteen verstopt zit...!!!!
Van... buurman komt.... kijkt... ziet wat  ik gedaan heb en constateert... hier is grof geschut voor nodig...
De mannen dus op naar de gamma.... een waterzuiger huren.... en ontstoppingsmiddel.....
De mannen weer terug...
En daar gaan buurman en buurman hoor.... zuigen.... zuigen.... nog langer zuigen....
Niks....
Ontstoppingsmiddel......
Half uurtje wachten.... koffie.... koffie.....
Buurman had eigenlijk in Spanje moeten zitten.... vakantie weekje tussendoor....
Nu heeft hij dit in plaats van de Spaanse zon ....
Van.... zuigen... zuigen...
Niks...
Willem naar de gamma.... ontstoppingsmiddel fles nummer 2....
Zuigen.... zuigen... niks....
Dat wordt dus een loodgieter bellen...
Buurman heeft wel een nummer....
Willem belt....
Loodgieter doet geen particulieren....
Maar hier heeft u een ander nummer....
Willem belt....
Nee wij doen geen ontstoppingen .....
Ik Google.... vind nummer....
En ja.... tussen drie en vijf komen twee man....
Van... en Willems vriend met twee kinderen komt zo...
Dus ik duik weer op de knieën naast een man met een gezicht van "Ik weet het ook niet meer"...
Nou... ik weet dat wel..... de keuken moet droog... dat stink zuiger ding eruit.... en het aanrecht leeg en schoon....
"Oh ja... dan breng ik die waterzuiger wel terug"...
"En ik haal wat broodjes en lekkers voor straks"...
Goed zo Willem... ga jij maar...
Van.... ik zit nog op de doorweekte knieën... stinkende naar afvoer prutlucht.... als vriend lief aanbelt....
Ik plant vriend en kinderen in de woonkamer... schenk zelfs nog koffie en limonade tussendoor in en sop en dweil en poets....en zet de gekregen bloemen in de vaas...
Van... Willem komt binnen....
Begroeting... koffie... en lekkers....
Ik tel....4 croissants....4x lekkers....
Ik kijk... Willem... vriend.... twee kinderen...
Ik tel op.... twee erbij twee maakt vier...
Ik reken uit..1 erbij 1 erbij 1 erbij 1 erbij 1 maakt 5....
Ik vraag... goh Willem waar heb je de mijne....?
Hij kijkt.....
Hij kijkt nog eens....
En hij zegt...."Oh... voor jou heb ik niks"....
Ik reken weer.... en ik reken maar nergens meer op vandaag....en ga aan het schoolwerk....
Ik loop immers al een hele ochtend achter op schema....
Buiten hoor ik nog zeggen hoe heerlijk het in het zonnetje is....
Buiten zie ik de kindjes met visnetjes....
Zeeland heeft al meivakantie...
Vakantie in corona tijd... ook al zo'n vaag begrip....
Van... de loodgieters....
Een soort van uitgerekte versie Mario Brothers...
En nog geavanceerdere apparatuur...
Ze gaan drie meter... vijf meter.... acht meter....
Geen resultaat...
Nauwelijks resultaat dan.... want het sijpelt een beetje door nu....
Eindadvies....u heeft de riolering dienst nodig...
Mogelijk verzakking of scheur in de buis....
Van.... Willem is in alle staten....
Ik zeg niks..... ik werk... en dat werk wil ik af hebben.... vandaag nog....
En morgen ben ik op school....
Van.... Wampie!!!!!!.... heb je nou de reisorganisatie al opgebeld...."
Nee...
"Doe dat dan even..."
Aaaaaaarg.... Ik werk.....
"Ja doe toch maar... dan hebben we zekerheid"....
Ik bel.... maar antwoordapparaat....
Ik moet mailen....
Ik mail....
En werk verder.....
"Wampie!!!!!!!..... de kinderen willen patat....."
Ga fijn halen Willem.... ik wil een gehaktbal uit de jus....en een kaas kroket....
De mannen halen....
Het is kwart over vijf...
Mijn werk is af...
Buiten vangen twee vis vrienden een joekel van karper....
En ik heb wel trek....
De mannen komen terug....
Het eten wordt verdeeld....
"Oh jee... ik ben jouw frikandel vergeten Sjoerd (zoon van vriend).... geeft niet... neem die kaas kroket maar...."
Ik kijk.... ik zeg niks....
Ik eet mijn gehaktbal uit de jus....
Mijn maal voor vandaag.....
Gehaktbal minus kaaskroket... minus croissant... minus lekkers...
"Ik wil anders straks nog wel wat voor je halen hoor.... of neem een patatje van mij ...."...
Nee Willem... laat maar.....
En ik denk maar één ding....
Morgen ben ik op school.... en ik dénk dat ik daar blijf .....wonen.....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten