dinsdag 12 april 2022

12 april 2022


Dag van:
Veel te mooi weer om natuurlijk lang in bed te liggen...
Bij een april die doet wat ze wil, moet je vooral van elke mooie dag genieten...
En dit wordt een extreem mooie dag, met hele hoge temperaturen voor de tijd van het jaar....
Dag bed, tot vanavond....!!

Willem heeft pech...allemaal druk gedoe voor de kerk....en allemaal binnen...
De paar minuutjes dat hij tussendoor thuis is, schaart hij zich dus meteen naast me in de zon....
Naast me Willem.....niet voor me ín die zon.....!!!!

Vandaag wil ik de gehaakte taart

afmaken.....
Ik zie nu al op tegen het gat waar ik dan in val....
Maar.....ik heb nog een taart opdracht....dat scheelt.....
Alleen dan een hele simpele....van één verdieping zonder franje....

Meestal ben ik niet zo van perfectionistisch....
Het valt me echter op dat ik dat bij dit project veel meer heb...
Als het dan zo mooi wordt, dan moet het ook goed...
Weer een leuke ontdekking van mezelf...

Ik naai alles zorgvuldig vast, haak nog wat...en bij elke streek denk ik "bijna de laatste"....
Ik werk er op de een of andere manier ook eerbiediger door nu het einde nadert.....
Dan breekt toch echt dat laatste afhechtinkje aan..... KNIP!!!!
Laatste draadje....
Het is volbracht....
Uren en uren haakwerk, in elkaar zet werk, afhecht werk, zoekwerk ook, naar de leukste patroontjes...
En dan staat hij daar.... In vol taart ornaat....
Foto's voor de appelboom in volle bloesem...
Morgen zal hij op school staan....
Wachtend op de eerste jarige...
29 April...de eerstvolgende....
En nog wel dat jongetje dat hem zo dubbel en dwars verdient....
Wat zal hij opkijken....


Ik zou het vandaag alle straatkinderen gunnen zoiets....al wf maar een puntje van de taart....
Oh dat wist je nog niet....?
Het is vandaag Internationale straatkinderen dag....
Geen kind zou op straat moet leven heden ten dage ...
Helaas gebeurt dat nog al te vaak...
Niet alleen in de derde wereld...ook in Nederland....

De Dag van het Straatkind is bedoeld om aandacht te vragen voor het grote aantal kinderen dat op straat woont......
Verwacht op zo'n dag dus rapporten over hoe het met de aanpak van het probleem staat......
Ook staan we stil bij de oorzaken achter het fenomeen, en wordt er nagedacht over oplossingen en preventiemaatregelen......
De Dag is in het leven geroepen door het Consortium for Street Children, een belangenorganisatie die opkomt voor deze kwetsbare groep......

Oorzaken....oorzaken....

Je wil eigenlijk helemaal geen oorzaken bedenken waarom dit gebeurt....
Er zouden geen oorzaken mogen zijn....
Als er een ramp gebeurd....of zoiets als nu in Oekraïne staan we massaal klaar....
Maar wanneer denken we aan de 'stille' straatkinderen....zij die er elke dag zijn....jaar in jaar uit.....?
Zwervend, vluchtend, ouderloos, dakloos, zoekend, misbruikt, 
Door armoede, oorlog, rampen.....

Soms voel ik me zo'n enorm eenzame speld in een hooiberg als ze het steunen gaat....
Ik leef een leuk leven, eerlijk is eerlijk....
Willem en ik komen niks gekort ook al heeft Willem het financieel lastiger dan ik....
We kunnen op vakantie, hebben zes huisdieren en eten staat altijd op tafel....
Overbodige luxe daar doen we niet aan....
De rest van mijn salaris en Willems inkomen gaat naar goede doelen...26 in totaal....inclusief een jongen in Kenia die we al twaalf jaar sponsoren....
Maar het is er maar eentje.... Een het zijn maar doelen waarvan je alleen maar hoopt dat het goed terecht komt....en er zijn zoveel straatkinderen die je zou willen redden...
Oh ja... UNICEF.... Save the Children.... Kinder kankerfonds.... Jantje Beton....War Child.... Wordt het van onze rekeningen afgeschreven ...
Maar het is maar zo'n schijntje....
Net als die taart...waar je je eigen klas gelukkig mee maakt.....

Ja, ja.... ik weet het....in het klein

beginnen....bij jezelf....
Het steentje dat je in het water gooit en waar de kringen steeds verder omheen ontstaan....
Maar ik zou zo graag................




Geen opmerkingen:

Een reactie posten