zaterdag 16 april 2022

16 april 2022


Dag van:
"Een gezellige Paasbrunch samen, daar heb ik zin in morgen", zijn Willems eerste worden als ik beneden ben....
Ik moet even omschakelen....zit zelf nog ergens tussen Goede Vrijdag en Stille Zaterdag sferen in.....
Vanavond nog één PowerPoint kerkdienst draaien en dan rust....
Maar goed, Paasbrunch dus....
"Ja en ik ga mee boodschappen doen".....
En moet ik even omschakelen tussen Leuk Paasbrunch een Oei Willem mee boodschappen doen...
Maar goed, hij gaat mee dus...

Na toch nog even van de zon en de tuin te

hebben kunnen genieten en heel veel lol met de vriendenkliek over de kliekapp gemaakt te hebben(wat hebben wij toch heerlijke vrienden),  stappen we op...
We hebben inmiddels besloten eens bij de Lidl te gaan shoppen...
We komen daar nooit want we hebben zo'n ding niet in de buurt....
"We halen lekkere dingen, maar niet waar ik dik van word hoor"....
Dik van wordt???....
Gevuld van blijf, denk ik nog....
Maar.....daar waar ik de auto parkeer begint het al...
Een viskraam...
Zal ik dan maar één haring voor je halen?....
"Nee ik wil kibbeling"....
Klein, middel of groot, vraagt de visvrouw....
"Groot" antwoord Willem voor ik klein kan zeggen....
Met of zonder saus, vraagt de visvrouw....
"Knoflook graag" antwoord Willem voor ik zonder kan zeggen....
Enfin, kibbeling dus....


Drama winkelkarretje....
Het wieltje klemt....
"Wat een kl....te karretje....
Na tien keer dat woord ben ik het zat....
Haal dan een andere buiten....
Dat gaat hij doen....
Dan moet je wel even omlopen langs de kassa's en weer terug....
Dat gaat hij dus niet doen....
Het woord kl..te gebruikt hij niet meer maar het gezwoeg, gesteun, gekreun, gezucht, is niet van de lucht.....
Enfin, winkelwagentje dus....

De brood afdeling....
De keuze is reuze....
Best wel te reuze voor iemand die Willem heet en bij de verpakte broden al twee pakken roggebrood heeft gescoord....
Ik eindig dus met twee maal roggebrood, drie maal stokbrood in wit en bruin en sesamzaadjes, twee kampioentjes, twee sesambollen, een soort Paasbrood en voor mezelf dan maar twee laugenschnittes.....dat zijn een soort van zoute brood krakelingen...
Enfin, brood dus....

"Zijn we al klaar?"...

Hij is het al zat dus....
Nee Willem, we moeten ook vanavond een morgenavond iets eten 's avonds.....en ik zoek iets magers voor je...
Willem kijkt mee.....
En wat denk je....
Willem ontdekt de kip....een HELE kip.....
"Ik doe niet aan dieet morgen hoor", roept hij naar me....en legt de kip in de wagen...
Aan welk dieet vraag ik nog.....
Enfin, kip dus....


"Wampie kijk eens...stel zelf je kaasplankje samen"....
En daar gaat hij...
Geitenkaas met brandnetel, geitenkaas zonder brandnetel, jong belegen, camembert....toe maar jongens....
"Oh en filet americain lust ik ook graag"....
Gezien het feit dat dit nooit allemaal tijdens een Paasbrunch verorbert gaat worden, mag ik stellen dat overmorgen en overovermorgen dat dieet ook niet doorgaat....
Enfin, de kaas dus....
En de rest zal ik jullie besparen....
Enfin, de kaas.....en zo....

"Zo naar huis....heej waar rij je nou heen?"....
Willem!!.....we zouden nog een vuurschaal kopen....
Zucht van de bijrijdersstoel (ik rij)....
Ik stop voor Leen Bakker....
"Als dat maar geen uren duurt!"....
Ik loop zonder iets te zeggen naar binnen met een in gedachten opgestoken middelvinger....
Ik kijk om me heen, zie de schaal, grijp....
Zie de standaard....grijp....
En loop naar de kassa...
"Wat ben je toch een wereldwijf"....
Dat bedoel ik....ik heb mijn bonuspunten weer verdient vandaag.....
Enfin, de vuurkorf....

En dan begint dat wachten tot negen

uur....
Dat is de tijd dat we naar de kerk gaan want de dienst begint pas om 22.00 uur....
En altijd zit die man voor de tv....behalve nu....
IJsbeer hier, IJsbeer daar...
Maaltijd gevulde paprika's verorberen...koffie....
Loopt naar buiten...weer naar binnen....
Oefent een keer op de fluit...
Kleed zich om....
"Ik ga poepen"....
Rust.....


En terwijl hij ruimte maakt voor de brunch van morgen kijk ik naar de opening van de  Invictus games....
De Spelen voor veteranen, oorlogsslachtoffers van deze tijd...
En alleen al als ik de muziek hoor krijg ik armen en benen vol kippenvel....
De toespraak emotioneert me....
En als het gedicht wordt voorgelezen lopen de tranen al over m'n wangen....
Hoe mooi is dit allemaal.....!!!!
Willem die vanaf de wc het een en ander meekrijgt wil terugkijken....wil het gedicht opschrijven....
En weer heb ik kippenvel van boven tot onder...


Maar dan is het, zonder er erg in te hebben gehad, toch negen uur geworden...
En Willem heeft wederom een indrukwekkende dienst voorbereid...
Eentje van een geheel andere orde en sfeer dan gisteren...
Had ik gister nog zo'n idee van 'Jezus is nu echt wel dood'.....vanavond kwam de rust over ons in de stilte en het donker....

"Ga je morgen ook mee naar de Paasdienst...dan moet ik fluiten en Jolande gaat voor"....
Nou Willem....laat mij nou thuis maar die Paasbrunch voorbereiden....als ik nog wat hout kan vinden zal ik er namelijk een tafel bij moeten timmeren....
Wat mij betreft is het eventjes genoeg kerk....
Ik ben ook bang dat Jezus wat eerder opstaat dan ik morgenochtend....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten