vrijdag 22 april 2022

22 april 2022


Dag van:
 Het zal mij vandaag niet gebeuren....
Het zal mij vandaag niet gebeuren dat ik twintig minuten van de auto naar school moet lopen......
Wat?...zul je nu denken....je hebt toch parkeerplaatsen voor de deur....
Jazeker hebben we die....
Maar vandaag zijn die buiten gebruik...
Althans....ze zijn buiten gebruik voor ons....
Vandaag zijn de parkeerplaatsen voor ouders van leerlingen....
En dat betekent dat wij de auto in het bos moeten zetten voorbij het hek van de Gelderse landschappen, dat voor één keer open gaat.....
Ben je de eerste dan heb je mazzel...
Dan loop je zo'n 10 minuten, ben je wat later dan toch al gauw meer dan een kwartier en heb je nog meer pech dan doe je 25 tot 30 minuten over de wandeltocht naar school.....

Maar het zal mij vandaag niet gebeuren...

Oh nee....
Ik weet dat zeer bijtijds schoolmedewerkers klaar staan om je tegen te houden als je toch stiekem de weg naar school in probeert te slaan.....
En dat ze er al vroeg staan om je eveneens het BIO terrein niet op te laten rijden...
Maar 'mark my words'......ik ben vandaag VROEGER!!!!...

En dat was ik dus ook....
Nog vóór de wekker van Willem afging stond ik al met de deurknop van de voordeur in de hand....
Doei Willem, ik ga want ik heb geen zin om te lopen straks....
Ja, flauw misschien zul je denken....
Maar weet je.....dat wandeltochtje 's morgens vind ik ook eigenlijk het probleem niet....
Het gaat me meer om die middag, als je weer terug naar je auto moet....
Terug na een onmogelijk drukke lentefeest dag waarop je je benen uit je lijf loopt...
Geloof me, dan heb jij geen zin meer in een half uur lopen naar je auto...


Ik gooi dus de deur in het slot....
Scheur met mijn auto de straat uit...
Rij wat rustiger bij de flitspalen...
Irriteer me een ongeluk bij de verkeerslichten die vandaag natuurlijk allemaal op rood schieten als ik eraan kom....
Maar......ik rij de eerste straat naar school in....de straat voor je de straat naar de ingang inrijdt....
Ik rij het heuveltje over....met de adem ingehouden...en.....YEAHHHHHHH geen controle nog.....
Als een stout kind rij ik de inrit van het BIO terrein op een parkeer mijn auto....
Ik gris mijn mobiel uit mijn tas en app mijn collega 'IK HEB HET GERED, IK STA OP HET TERREIN'....
Dan loop ik de paviljoens langs en loop de ingang van de school in waar het nog muisstil is.....
Nog geen half acht en ik sta binnen.....

Al gauw is het echter een drukte van belang...

Kramen opzetten met voedsel, drank, spelletjes enzovoorts....
Nog een laatste briefing voor die laatste puntjes op de i....
Dan de kinderen....
Het Koningsontbijt....zo gezellig....maar ook zo'n bende....
De challenge....zo enthousiast maar ook zo druk...
En dan de aftrap voor het lentefeest.....
Papa's, mama's, opa's, oma's, tantes en ooms, buren, zusjes en broertjes....alles loopt in en om de school....
Er wordt gespeeld, gegrabbeld, gegeten, gedronken, geschminkt.....
Er worden bellen geblazen, spijkers met hamers getimmerd, dieren geknuffeld, kegels met juffen foto's erop omgegooid, op blikken gemikt, pannenkoeken, hamburgers, popcorn en ijsjes gegeten...
Bij de brandweer mag je een bal van een paaltje schieten met een heuse straal water uit de brandweerslang....
Er worden pleisters geplakt, neuzen en monden gepoetst, wondjes verzorgd....
Er wordt achter kinderen aan gerend.....gesprekken met ouders worden tussendoor gevoerd....
En dan het eindsignaal....
Nu alles weer opruimen....buiten en binnen...
Samenkomen in de kantine want de opbrengst wordt bekend gemaakt....
Bekaf plof je neer...

Maar dan die euforie...

Tijd om naar huis te gaan en weten dat JIJ maar 5 minuten lopen voor de boeg hebt....
Nee....het is mij niet gebeurd vandaag....dat half uur teruglopen....
En de schade van vroeger opstaan haal ik straks wel in....als ik in mijn leunstoel mijn ogen dichtdoe....
En met een grote glimlach stap ik mijn auto in waar ik hem vanmorgen in alle vroegte neerzette...
Op het verboden terrein...5 minuten lopen van de ingang....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten