maandag 4 april 2022

4 april 2022


Dag van:
Zo vreemd vandaag....
Ik heb het gevoel alsof ik alles op z'n elfendertigste doe, langzaam en bedaard.... en toch hou ik steeds zeeën van tijd over.....
Thuis met opstaan... maar ook op m'n werk....
Heet dat nou ontspannen je gang gaan?.......
Je zou het denken....
Maar het voelt voor mij toch vreemd....

Vandaag begint het thema kleuren...
Maar niets aan de grijze lucht boven ons doet daar ook maar aan denken...
Wel een mooie aanleiding om de kleur grijs aan te leren.... want ik kom er al snel achter dat opa's en oma's voor kinderen niet herkenbaar zijn als grijze ouderen...
Oma's hebben tegenwoordig zelfs paarse haren of blauwe.....
Zo leer ik ook van mijn kleuters dat je oma's en opa's hebt en oude opa's en oma's.... en die laatste kunnen soms wel grijs zijn....
Ik schaar mijzelf tot die laatste categorie.....

Bruin blijkt wel de gemakkelijkste kleur om aan te leren...
Bruin is immers de kleur van poep... en poep vinden kleuters leuk.....
Poep uit je billen..... poep in de wc.... broodje poep, ook nog steeds populair... in de poep trappen op straat....
Nee,  die bruine kleur vergeten ze niet...

We zijn een half jaar in kleuterjaren verder... een half

schooljaar dus.... en je merkt al heel wat vorderingen...
Je gaat dan ook anders lesgeven....
Van relatie naar competentie....
Dit kunnen jullie al... nu gaan we een stap verder....
De ICT middelen worden ingezet...
Het digibord, de computer, de IPads.....
Ik heb geen kind aan ze....
Nou ja..... behalve dan dat ze door de regen niet naar buiten kunnen.... en het ontladingsmoment missen.....

Juf, welke kleur heeft de regen?....
Ik zie de regen wel, maar de kleur niet.....
Goeie vraag.... ik heb geen antwoord....
Zoek het op Google... je zult het niet vinden....
Je vindt alleen 'regenboog'....
Leuke smoes van Google als je zelf ook om een antwoord verlegen zit....

Ik zet dus de kraan aan en samen kijken we naar de straal.....
Nee wit is het niet...
Het is meer doorzichtig...
Maar doorzichtig is geen kleur juf.....
Soms is de zee blauw... probeer ik nog....
Maar inderdaad als je die zee in je emmertje stopt is dat blauw weg.....
En ik ga hier echt aan een 4 jarige zml kleuter niet uitleggen dat het de lucht is die in het zeewater weerspiegelt....
Water heeft dus geen kleur maar water bestaat wel, is de eindconclusie van een van mijn kanjers....
 En daar hou ik het dan ook maar op...
Een kleurloos bestaan.... dat dan weer wel....

Willem is weer opgeknapt....
Nou ja... zo goed als....
Vanmorgen was hij nog beroerd...... vanmiddag hangt hij weer de clown uit....
Hij zingt zelfs aria's.... liefst zo hard mogelijk....


We hebben een felle discussie over zijn eetpatroon....
Ik haalde vanavond bij de keurslager vier seizoenen stamppot....
Ik vraag nog aan de deskundige achter de toonbank hoeveel ik nodig heb voor 1 persoon... een flinke eter.....
Vier ons mevrouw... en hij pakt een laag bakje....
Daar gaat de hongerige thuis niet vol van raken meneer zeg ik nog... doe die grote bak maar....
Daar gaat bijna een kilo in mevrouw....
Heeft ie nog tekort aan beweer ik stellig, maar doe maar....
En doe er maar drie gehaktballen bij....
Thuis ziet Willem het bakje....
"Moet jij daar ook van eten?"....
Nou een lepel misschien Willem.... maar dan wel twee gehaktballen voor mij....
"Moet je kijken wat een beetje" moppert hij....
Willem, de deskundige keurslager wilde je zelfs een nóg kleiner bakje geven....
Nu snap ik waarom je niet afvalt... ik geef je te grote porties.....
"Maar ik kan echt niet minder eten.... dat is toch niet gezond"....
Ja of juist wel en moet je er gewoon aan wennen....
"Onzin".....
En daarmee is de kous af....

Ik geef de moed maar op....
Hij vindt zijn afval weg wel weer....
Maar ik ga ervanuit dat hij niet in dát mooie overhemd gaat passen dat al drie jaar in de kast hangt en die hij zo graag met trouwen aan wil.nou....
Zal wel weer een xxlletje worden bij de grote maten afdeling bij van Dalen....
Maar in die maat heb je tegenwoordig ook mooie overhemden....
En hoe meer Willem.... hoe beter, denk ik dan maar....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten