zaterdag 23 april 2022

23 april 2022


Dag van:
Mijn kleindochter videobelt....
Wat een heerlijk fenomeen is dat toch....
Zo trots ik in de vroege ochtend al van Den Haag naar Didam en bewonder de haakneusslang die ze zo trots in een bakje in haar handen houdt....
En ik moet zeggen, ik geniet daar best wel van...gek kronkelend lenig beest met z'n slis tongetje....
Och ze is zo trots die kleindochter...

Ze heeft er zo voor geknokt om dat slangenbeest te krijgen...
Zoveel over geleerd, erover gelezen en bekeken...
Gekke excentrieke kleindochter met haar exotische beesten....
Ik zal niet raar opkijken als die ooit nog eens oppasser in een reptielenhuis van een dierentuin wordt....

Ach ja, laten we maar weer eens boodschappen in Duitsland gaan doen...
Willem heeft zin in de lekkerste visjes die er ook maar in de wijde omtrek te koop zijn en dat is dus daar...
En daar is Kleef in Duitsland....
Het is dus ook niet 'laten we weer eens gezellig boodschappen gaan doen'....

Het is meer 'ga jij nou de boodschappen doen dan eet ik mijn visjes'....
En daar doet hij dan de complete boodschappen sessie over want het is 'drie visjes voor tien euro"....
Daarbij zijn die visjes niet alleen goed....ze zijn ook groot....
En Willem maakt natuurlijk ook altijd wel een praatje met een van de aanwezige mede vis liefhebbers....
Gezellig samen onder de parasol buiten het visparadijs.....

Zelf verbaas ik me over de gestegen prijzen in Duitsland dit keer....
Maar nog meer verbaasd ik me over de lege schappen...
En als ik vraag of de kaas nog wordt aangevuld dan is het antwoord dat de leveringen niet meer komen....
'Der Ukraine krieg' is het antwoord....
En waarom verbaasd ik me daar eigenlijk over....

Waarom zou het in Nederland zichtbaar zijn en in Duitsland niet...
Waarschijnlijk kom je dit in elk Europees land tegen....
Ik ben in ieder geval snel klaar met de boodschappen.....
Willem kon nog net het vet langs zijn kin afvegen....

Toch wel wat aangeslagen zit ik even later naar Willem in de auto....
Mijn gedachten gaan weer eens uit naar al die mensen in de Oekraïne....
Die verdomde Vladimir Poetin die van geen opgeven wil weten....
Ik ben geen moordzuchtig type...ook eigenlijk nooit zo ingesteld op wraak of vergelding...
Maar och, zou er nou niet een klein bommetje kunnen vallen op dat Russische vakantieverblijf waar die lafbek zich verstopt heeft.....
En doe er dan ook maar eentje bij die enge generaal Aleksandr Loekasjenko.....

Veertien mei vertrekken Willem en ik naar Krakau.... Auschwitz Birkenau bezoeken....
Wat zal dat hard aankomen in deze tijd...


Ik kom vandaag dat schilderij weer tegen in mijn fotogalerij...
Dat schilderij dat ik ooit had opgeslagen in mijn downloads omdat het me zo aangreep....
Ik kan er minutenlang naar kijken en me afvragen wat er achter de ogen schuilt....
Als je zo kijkt naar zo'n schilderij dan kun je denken die vrouw denkt 'mijn God het kan niet waar zijn'....
Vandaag keek ik er dus weer naar....maar mijn gedachte was anders....
Misschien denkt ze wel 'mijn God het is echt waar!'......
Eén blik van een mens kan voor zo velerlei uitleg vatbaar zijn....
Wij oordelen zo snel....wij denken zo snel te weten...
Waarschijnlijk omdat we ook uit eigen ervaring denken....

Het doet me ineens terugdenken aan die
(Er zitten nu tandartsen in het gebouw)

psychologieles ooit op de kleuterleidster opleiding....
De leerkracht probeerde ons de Gestaltpsychologie uit te leggen...
Gestalt’ is van origine een Duits woord dat wordt gebruikt om te praten over de manier waarop iets in elkaar steekt, vaak vertaald als de ‘vorm’ of het geheel......
Gestaltpsychologie kan worden vertaald als een denkrichting die ontstond in de jaren twintig van de vorige eeuw en gelooft dat het geheel van een object of patroon groter en belangrijker is dan zijn delen......
Gestaltpsychologie heeft ook bijgedragen aan onderzoek naar beleving en perceptie......
Het doel was om te begrijpen hoe mensen betekenis geven aan de wereld om hen heen en hoe ze orde scheppen in de wanorde......
Volgens de gestaltpsychologie hangt hoe mensen interpreteren wat ze zien in de wereld om zich heen af van wat ze verwachten te zien......
Ze zullen zoeken naar patronen in wat ze zien en ervaren.

Nou, na zo'n uitleg heb je het nog niet begrepen hoor....
We zaten dan ook nog steeds met grote ogen naar hem te kijken toen hij uitgesproken was...
Ja, ja, in mijn tijd liet je je docent nog uitpraten...
Hij zag onze ogen en zei ons dat hij de volgende keer een voorbeeld zou meenemen....
Dat deed hij.... hij kwam de daaropvolgende psychologie les met een schilderij op de proppen...
We moesten er een tijdje naar kijken en daarna vroeg hij ons wat we zagen op dat schilderij...
Nou was de KLOS (kleuterleidster opleiding school) een school met louter meiden....
Op zich al een ramp maar dat verhaal vereist een apart blog....
Maar goed we zagen het schilderij en overal klonk er wel gegiechel....
Want wat wij zagen was een man die zich voor de spiegel uitkleedde....
De leraar vertrok geen spier...
"Kijk nog eens heel goed"....zei hij alleen....
Dus wij tuurden en tuurden...en het gegiechel zwol aan....
Toen moesten we vertellen wat we zagen....
Nou, niet moeilijk dus....
Kleren op een bed en een man die zich voor de spiegel uitkleed....

De docent glimlachte....
Hij onthulde de titel van het schilderij in de catalogus....ik ben die titel vergeten....
Maar wat bleek...
De man was geen man....
Het was een vrouw....weliswaar een wat bredere vrouw maar ze was wel een vrouw....
Hebben jullie het geslachtsdeel kunnen zien in de spiegel dan...vroeg de leraar...
Nee dat hadden we niet....daar was het spiegelbeeld immers te vaag voor..
En nog een onthulling, ging de leraar verder...
Ze kleed zich niet uit maar aan, ze gaat namelijk naar een feestje...

Ik zal je zeggen....het gegiechel was direct over....

En ik ben nooit meer vergeten wat Gestaltpsychologie inhield....
Pas daarna kregen we die dubieuze tekeningen van Freud en zo te zien...
Van die tekeningen waar je twee dingen in kunt zien....
Je hebt ze wel...
Die tekening waar je een oude heks maar ook een mondaine dame in kunt herkennen....

Ach ja....zo gingen mijn gedachten vandaag alle kanten op terwijl ik driftig mijn vierkantjes haakte en Willem een nieuwe preek aan het schrijven was een zo nu en dan mijn visie vroeg....
Over het zogenaamde nog steeds bestaande en actuele Mattheüs effect....

Een meester vertrekt tijdelijk naar het buitenland en geeft zijn kapitaal in bewaring bij drie dienaars. De eerste ontvangt vijf munten, de tweede twee en de derde één.
Bij terugkomst vraagt de meester zijn geld terug. De eerste dienaar heeft het geld geïnvesteerd en verdubbeld, de meester ontvangt tien munten retour en is verrukt. Ook de tweede heeft het geld verdubbeld, hij geeft vier munten terug. De derde, met het minste geld, was zo bang die ene munt te verliezen, dat hij hem begraven heeft. Hij geeft zijn meester één munt terug.
Op dat moment ontsteekt de meester in woede. Hij straft zijn arme dienaar en geeft diens munt aan de dienaar die toch al de meeste munten kreeg.

Ik vind het een beetje op het sprookje van ezeltje strekje lijken maar Willem vertaalt in deze de munten ook naar talenten van mensen.....

Wat betreft de munten:....

De meesten van ons hebben weleens een potje Monopoly gespeeld......
Dat spel verloopt steevast hetzelfde: wie aan het begin van het spel veel dure straten kan kopen, wordt uiteindelijk de winnaar......
Zeker als er eenmaal hotels verschijnen op de Coolsingel en Kalverstraat. De rijken worden rijker en de armen armer......
Daar is dus het zogenaamde Mattheüs-effect.
Wat betreft de talenten:...
We hebben allemaal wel de CITO toets moeten maken...
Degene die hoog scoren krijgen toch echt de meeste aandacht en schoppen het later ver...
Degene die laag scoren moeten bijgespijkerd worden voor dat waar ze slecht in zijn...
Hun talenten worden hierdoor echter vergeten....over het hoofd gezien....of links gelaten....

Zie je....zo schoten mijn gedachten....
Zaterdag gedachten......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten