donderdag 28 april 2022

28 april 2022


Dag van:
 "Juf ik was gister op een feestje"....
Goh, jij ook, ik ook al....
'ja want er was iemand jarig en die wou op het springkussen"....
Ondertussen open ik het ouder netwerk waarop veel ouders foto's van gisteren hebben geplaatst....
"Oh, zegt de kleuter dame die zo enthousiast vertelde, was jij ook op het springkussen....ik heb jou niet gezien...."
Ik open de volgende foto's...nog meer springkussens....
"Maar, vervolgt ze, ik had een oranje rokje aan"....
Ik switch naar de foto van D.......en kijk eens wat een mooie oranje strik hij draagt....
Ik ga door..en kijk hier eens....A heeft oranje sokken aan met vlaggen...
De dame in kwestie is nu boos.....
Maar het was mijn feestje knort ze....
Dan open ik mijn eigen foto's....en toch was het ook een feestje voor mij én D én A....en iedereen....
Dat doet een koning....die vraagt iedereen of ie op zijn feestje wil komen...
En L antwoord...ja want hij is onze baas.....

Dan gaat de deur van de klas open...

En leerling van twee jaar geleden stormt binnen met een juf in zijn nek die een doek op zijn hoofd houdt...
Een theedoek die blauw had moeten zijn maar ondertussen een behoorlijk rode kleur heeft....
Wampie ik heb bloed, ik heb een gat in m'n kop....
Ik schiet in de lach....ja zoiets dacht ik al, en ik knipoog naar m'n collega....
Ja sorry zegt ze, hij móést het aan jou laten zien...
"Ik moet naar de zuster want anders bloed mijn hoofd leeg"....
Ik steek mijn duim op, zeg dat ik hem heel stoer vindt en wens hem succes....
"Die moet genaaid" zegt A.....
Ja dat denk ik ook...
En E begint te huilen...."zijn hoofd mag niet leeg want dan ga je dood"....

Nou zo'n ochtend dus....
En dat allemaal in een tijdsbestek van een half uur....
Nou kwam ik natuurlijk behoorlijk brak op school na een dag als gisteren, maar ik ben nu weer klaarwakker....


Nog een memorabel moment...
Het personeel op scholen is schaars...
Je krijgt de klassen misschien wel bemand, maar er moet ook niet één collega ziek worden of de boel loopt in de soep want er is geen vervanging....
Nou hebben we ook nog zorg binnen onderwijs ondersteuners...
Die hulp vraag me officieel aan bij wijkcoaches voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben....
Maar ook daar heerst een schrijnend tekort....
Er worden dan mensen uit de 'Flex' geroepen of mensen gedetacheerd van diverse bureau's.....
Ik ben de afgelopen twee weken nu aan de negende flexer/detachering toe....
Het negende nieuwe gezicht in tien dagen....
Maar je bent er toch oh zo blij mee ook al zie je dat de kinderen er onrustiger van worden....
En vandaag...vandaag ben ik super blij....

Bij binnenkomst zie je het vaak meteen al...dat wordt niks of....hier ben ik blij mee....
En vandaag voel ik het direct....dit is weer zo'n zeldzaam natuurtalentje.....
En na een half uur haar in de klas te hebben, denk ik al.....pfffff over wat zij nu al doet deed ik 5 jaar.....
Nee echt, ik ben een top juf dat weet ik....maar allemensen dit 21 jarige kind heeft het in de vingers....nu al....
Ik raak ook heerlijk met haar aan de praat...over gedragsproblemen....opvoeding....streng of consequent zijn....bepaalde stoornissen...ze weet echt ontzettend veel....
Sukaina heet ze en ik mag haar naam noemen....
De kinderen voelen direct dat er niet met haar te spotten valt, oooooh nee no way.....maar voelen zich ook bij haar thuis....meteen al....en ze pikken alles van haar door de manier waarop ze ze benaderd.....streng maar rechtvaardig en super consequent....
Ook ik voel me op mijn gemak bij haar....
Sukaina draagt een hoofddoek....
En het gekke is dat ik de betekenis van het dragen daarvan ineens nog beter begrijp dat hiervoor...
Gewoon omdat ik het ineens zelf ervaar....

Over gelovige vrouwen in het algemeen

zegt de Koran: "En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en over hun geslachtsorganen waken, en hun sier niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broers ........." Soera An-Noer (Het Licht) vers 31. En "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun gewaden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijk om hen te herkennen en worden zij niet lastiggevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Soera AL-Ahzab:59)

Ofwel laat mannen niet afheleid raken door uiterlijk, hou ze nieuwsgierig zodat ze zich vooral kunnen focussen op die wie jij werkelijk van binnen bent....
Ik vind dat zo geweldig hè....
Oké....ik vind niet dat ze zich aan vaders van echtgenoten bloot hoeven vertonen of in het beste geval zonder hoofddoek maar vooruit... laat dit een symbolische betekenis hebben....
Ik vind het zo'n mooie gedachte hè...
Echt heus....het zou een hoop kaarsen schelen die Johan Derks in bewusteloos staat verkerende, vrouwelijke geslachtsdelen steekt (wat een verhaal hè van die idioot).....


Bij deze Sukaina voel ik meteen de bedoeling van dat stuk in de Koran...
Oke, ze voldoet misschien niet aan schoonheidseisen waarmee je miss world wordt maar haar eigen innerlijke schoonheid knalt er vanaf....
En wijs dat ze is....

Enfin...je leest al dat ik behoorlijk onder de indruk van haar was....omdat ze studeert via omwegen om dat te bereiken wat ze wil....en dit betaald door 14 tot 16 uur per dag te werken...ook in het weekend....naast die studie dus....
Als zorgbegeleider in instellingen...als groepsbegeleider op woongroepen en als ondersteuner op scholen.....
Zo doe ik ook meteen veel ervaring op zegt ze...

We blijven praten....nu ook over onszelf....
En ik vraag naar haar hoofddoek, haar Ramadan...
Geduldig legt ze alles uit....
En weet je wat nou zo gek is.....dat is ook weer typisch Wampie hoor....ik krijg geen hap door m'n keel....
Zij drinkt en eet de hele dag niet....
Ik vind dat mooi....niet gezond maar wel mooi....om weer die gedachte erachter....
Net als vroeger het vasten rond carnaval.....
En ik drink wel vandaag maar eten doe ik dus niet...het lukt me gewoon niet....

Één ding was dom van mij....
Ik ben vergeten haar telefoonnummer of Facebook  te vragen...
Dus mocht je een Sukaina kennen die in Utrecht woont....en 21 jaar is...vraag even haar telefoonnummer....ik zou haar best nog eens willen ontmoeten....gewoon om te kijken hoe het verder met haar gaat....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten