zaterdag 9 april 2022

9 april 2022


Dag van:
Als ik nou werkelijk zou schrijven over wat ik vandaag gedaan had, was de blog snel gevuld...
Adressen, kaarten, enveloppen....
Maar daarover dan maar straks meer, al is het niet veel meer...

Belangrijker was vandaag dat, naast dat we genoten van onze eigen beestenboel, nu de eitjes van meneer en mevrouw koolmees echt uitgekomen moeten zijn...
Tussen de fikse buiten door, met hagel zelfs, vliegen pa en ma af en aan met voedsel...
Soms van verre, sinds van dichtbij uit eigen tuin...
Pindakaas uit de pot in de houder.... wie is er niet groot mee geworden??......
Het is zó heerlijk om naar te kijken....
Een levend schilderij in je kamer eigenijk...

Maar natuurlijk schiet ook het groen nu uit de

knoppen...
Ja, ja.... het onkruid ook grrrrr....
Maar wat zijn de takken aan de bomen alweer groen...
Weet je wat, dacht ik vandaag.... ik heb nog een zakje stokrozenzaad.... en aangezien ik vanwege de maag nog behoorlijk rustig aan moet doen... ga ik op m'n gemakje die zaadjes zaaien.... ook tussen de buien door....
Vorig jaar is er immers van het gehele zakje dat ik toen zaaide, maar één stokroos uitgekomen....
Wie weet heb ik dit jaar meer geluk....
Ik heb dus een zaadje of dertig tussen de tegels gestrooid...
Stokrozen groeien graag tussen steen....
En nu maar hopen en duimen....

Goed, die adressen dus... voor de trouwkaarten...
Ik check de lijst gasten nog één keer....
Écht niemand vergeten??...
Ik ontdek er nog twee....
En nog niet van iedereen heb ik de gegevens...
Appen dus maar weer....
Herinnering: willen jullie ivm versturen van de trouwkaarten alsjeblieft enz enz......
Ja, er komen er weer wat binnen....
Ik kan verder....


In Nederland bestaat volgens de Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen ieder adres uit de aanduiding van de openbare ruimte (straatnaam), de nummering (huisnummer), de postcode en woonplaats......
Voor ons is het heel gewoon dat er staatnamen zijn en dat huizen een huisnummer hebben maar dat is niet altijd zo geweest......
Huizen waren herkenbaar aan uithangborden of gevelstenen of je gaf een omschrijving van de plek waar je huis stond.....
Dat hoef je nu niet meer te proberen....

Vanaf het moment dat mensen op een vaste plek in huizen gingen wonen moest je kunnen vertellen waar je precies woonde.....
Dat waren eerst hele lange beschrijvingen van de plek waar je huis stond......
In de Middeleeuwen gingen de mensen die beschrijving steeds verder inkorten tot de namen die wij nog steeds gebruiken...
Vaak zijn dat namen die in de volksmond zijn ontstaan door:
-de functie van de plaats: Melkmarkt, Hoofdweg 
-de ligging van de straat: Achterstraat, Voor de Poort 
-de persoon die er gewoond heeft: Barteljorisstraat 
-het gebouw dat er staat: Kerkstraat, Schoolstraat 
-de nabijgelegen plaats waarheen de weg gaat: Zuiderzeestraatweg, Zwolseweg.
Later werden ook steeds vaker straten vernoemd naar personen met een bepaalde staat van dienst bijvoorbeeld: Koningin Emmalaan, Burgemeester Toornstralaan......
Toen in 1900 hele wijken tegelijk gebouwd werden kregen deze wijken een bepaald thema zoals bijvoorbeeld Volgelbuurt of Zeeliedenbuurt.....
De oudste straten zijn uit de twaalfde eeuw, daarvóór werden straatnamen niet opgeschreven.
Pas in 1851 is in de Gemeentewet vastgesteld dat straatnamen officieel moeten worden vastgelegd...... Vanaf die tijd worden er ook straatnaambordjes geplaatst.....
Straatnamen werden onderdeel van de administratie..... Belangrijk voor politie, brandweer, ziekenwagen......

De namen voor nieuwe straten worden vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders in

samenwerking met een (advies)commissie, de gekozen namen worden vastgelegd in een straatnaamverordening......
De Vereniging van Nederlandse Gemeentes heeft hiervoor richtlijnen opgesteld.....
(Bron:huisnummerpaalkopen.nl)

De lijst bruiloftsgasten groeit en groeit....
En wie eet er nu wel of niet mee...
Wie komt wel of niet in stadhuis of kerk...
En hoeveel komen er eigenijk op het feest...
Alles staat door elkaar...
Laat ik maar eens arceringen aanbrengen om de boel een beetje overzichtelijk te houden... ik ben het na dertig keer tellen en steeds weer een andere uitkomst namelijk wel zat....
Nu alle kaarten sorteren... op daggast, eet en feestgast, feest met kerkdienst maar zonder eten gast....
En de enveloppen schrijven....
Volgende probleem...
Van Willem kreeg ik alleen voornamen door...
Maar hoe zit het nou met die achternamen....?
En moet wel of niet de meisjesnaam erbij....?
Van sommige moet Willem zelfs de achternamen vragen... hoe vind je die... want Willem heeft voor- en achternaam vrienden maar vooral ook voornaam vrienden...
En voornáám zijn ze natuurlijk allemaal anders nodigen we ze niet uit....


Ook weer geregeld...
Maar alles met lange wachttijden ertussen....
Ik had er dus een dagtaak aan....
Maar wel een rustige....
Met steeds weer de vogeltjes.... en het ontluikende groen waar ik van genoot...
Nee verveeld heb ik me niet....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten