donderdag 14 april 2022

14 april 2022


Dag van:
Ik weet dat het nodig is hoor...
Maar Jeetje wat een gehannes zo'n brandalarm/ontruimingsoefening....
Ze hielden zich sterk hoor, die stoere kleuters van me....
Totdat het alarm maar bleef loeien....
Totdat we de klas uit moesten....
Wat een paniek bij de getraumatiseerde leerling.....bij die kleine vluchteling......bij dat kind waar huiselijk geweld plaatsvindt, bij die kleine met autisme voor wie ineens alle structuur weg was....die door vreemde handen werd meegenomen....
En dan je steun en toeverlaat de klassenassistente die BHVster is en dus opgeroepen werd....
Handen kwam je tekort om alles te troosten, mee te krijgen, in toom te houden, de goede kant op te krijgen....
De medische apparatuur voor twee kleuters in een bolderwagen te proppen en toen bleek dat er maar één leerling in kon in plaats van twee, en oh jee het klassenboek niet vergeten....
Ik weet het hoor.....dat het nodig is....maar......

We hebben het weer overleefd.... en als

troost was er taart in de kantine na afloop....
Maar wat had ik te doen met die ukkepukken.....

En dan natuurlijk de dag van the Passion....
Altijd weer iets om naar uit te kijken vind ik...
Ik merk alleen dat ik er in moet komen dit keer...
Het begin is niet sterk....
Ruud de verteller struikelt over de autocue....ook jammer....

Maar vanaf de Judaskus heeft het me in de greep....
Alsof de cast er zelf ook in moest komen of zo....
Het stuk bij Pauw aan tafel vind ik een wereld vondst....
En vooral het driehoeksvoudig lied tussen Judas, Petrus en Jezus vind ik ontroerend mooi....
Pilatus is kwetsbaar sterk.... Of is het sterk kwetsbaar.....
Ruud maakt alles aan het eind weer goed met zijn verhaal....

Dat geloven moeilijk is maar dat hoop zo mooi is en eigenlijk......net zo ontastbaar als geloof.....
Alles komt goed....en laten we dat maar hopen.....
Want zeg nou zelf....wat is er mis met een verhaal dat over goedheid, vrede en liefde gaat....
Wat is er mis om daar in ieder geval in te geloven en niet alleen op te hopen, maar ook om zelf aan te werken....
Want nee.....je kunt het niet alleen ....!

Vandaar hier mijn toevoeging aan het verhaal van The Passion van vanavond.....
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten